През 1964 г. американецът Робърт Кръмб посещава България и се опитва да разгледа окупираната от комунистите страна. От 1947 г. на власт е БКП. Наложена е насилствена колективизация на земеделските земи. Хората имат право да имат само по една къща на семейство. Всички предприятия и бизнеси са национализирани. В страната върви процес на тежка и често безсмислена индустриализация, заради която се строят цели квартали от грозни панелни жилища.
И всичко това е в условията на тежка цензура в медиите, забранени опозиционни и изобщо всякакви други партии, а на западната култура и музика се гледа с лошо око. И все пак, Робърт Кръмб е видял и описал частица от обществото тогава през погледа на американски турист.
Голяма част от културата в новата Народна република е внос от СССР.
Държавните издателства осигуряват стотици нови книги всяка година за ограмотяване на масите.
Националната галерия на изкуствата е изпълнена с вдъхновяващи творби, които лесно биват разбрани от обикновения човек. Дегенеративно „абстрактно“ изкуство не е позволено.
Новият балет представя тегобата на работническата класа.
Те искат да танцуват туист, но това е забранено от закона.
Въпреки всичко, някои западни влияния все пак са се промъкнали.
Беше ми казано да се явя в Комитета за приятелски международни отношения.
„Значи, вие искате да видите България… Имаме много красиви планински курорти, древни църкви, културни артефакти с голяма стойност. И, разбира се, трябва да видите мавзолея на Георги Димитров.“
„Всъщност, аз повече се интересувам от училища, университети, фабрики, болници, такива неща, социални, разбирате ли ме?“
„Хмм. Това е повече в сферата на нашата официална туристическа агенция. Мисля, че мога да Ви уредя среща с тях“.
При официалната туристическа агенция.
„Имаме много красиви планински курорти, много древни църкви и културни артефакти с голяма стойност и мавзолея на Георги Димитров.“
„Всъщност, това което наистина искам да видя е, наистина искам да видя някои училища, университети, фабрики, болници, вашите социални организации и т.н.“.
„Мм, да. Ще трябва да отидете до Комитета за приятелски международни отношения. Те могат да ви дадат разрешение за такива неща.“
Имаше една студентка по изкуства в Националната академия.
„Това е Ева. Тя учи скулптура. Ева, разкажи на американеца за нашата Народна академия за изкуствата.“
„О да, артистите в България имат великолепни възможности. Раволюцията откри безкрайни хоризонти пред нашите артисти. С активната подкрепа на държавата, ние сега можем да отприщим нашите креативни сили..
Той е член на Партията. Какво има да кажа за изкуството тук. Работа като работа…“
После пък беше един младеж, който работи като електротехник, когото срещнах в едно кафене.
„Те все още ли танцуват Хъли Гъли?“
„Да, но кажи ми… Какъв е животът тук? Всичко ли се контролира, както чувам?“
„Да, много се контролира! Бих избягал от тук ако можех! Много е опасно да…
Прекрасно е тук. Социализмът ни дава щастлив живот. Много съм щастлив тук.“
Новите квартали за работниците в кооперативните ферми (ТКЗС)
Те наистина харесват униформите. Всеки носи униформи. Има два вида – работническа униформа – мъжка и женска, и военна униформа – мъжка, женска и детска.
Съпругата на американския консул – перфектният пример за буржоазния капитализъм, който всички в България да видят.
Българският катаджия насочва движението с умение и грациозност.
Бях поканен на сватбено празненство, за което държавата е платила.
„Виждате ли, комунизмът е раят на земята!“
Още от Арт Фактор
В Италия откриха раннохристиянска базилика
Археолозите твърдят, че това откритие вероятно демонстрира по-мащабна византийска строителна програма
С академично тържество СУ „Св. Климент Охридски“ ще отбележи патронния си празник
В 11.00 часа Академичният съвет на Софийския университет начело с ректора проф. Георги Вълчев ще поднесе венец пред паметника на св. Климент Охридски
Почина бащата на българския експериментален театър Николай Георгиев
"Изследователят на непознатото, мисионерът, Човекът, Будителят в истинския смисъл на думата"