Към момента не знам какви средства се отделят за кино и за театър, тъй като се правеха актуализации. Проблемът не е в това колко пари се дават за театър, и колко за кино. Проблемът е в това, че за да има пари и за двете сфери, трябва да има работеща икономика в държавата. Това каза в интервю за Агенция „Фокус” председателят на Съюза на артистите в България Христо Мутафчиев.
„В момента в България няма работеща икономика и това е основният проблем – няма пари за здравеопазване, култура, спорт и образование. Докато не го разберем и не вземем дейно участие в създаването на тази икономика, няма да има пари за нищо друго, което е необходимо като социален ангажимент на държавата към българското население”, обясни Мутафчиев.
Попитан, какъв е пазарът за българските артисти, тъй като много от тях основно се насочват към киноиндустрията, той посочи, че всеки актьор – млад, стар или на средна възраст, има свои собствени мисли, чувства и вълнения относно това с кино или с театър иска да се занимава. „Ако няма пари в икономиката, съответно няма пари и за киноиндустрията, това означава, че няма снимане на кино. В такъв случай, какво може да направи младият актьор, освен да работи в театър и да чака да се появи филм на 3-4 години и евентуално да го харесат и да отиде да се снима. Каквато работа има да се върши, тя трябва да се свърши”, уточни Христо Мутафчиев.
Театрите трябва да се научат да пътуват, какъвто е естественият живот на един театрален спектакъл и трупа, смята още актьорът.
Тези театри, които са в по-малките населени места, трябва да излязат от своето седалище и да започнат да пътуват в другите населени места, в областите на градовете, в които работят. Публиката не се намира само в града, публика има и в малките населени места, където има и читалища, с което пък ще привлекат внимание върху читалищата, а общините съвместно с Министерството на културата и бюджета, ще финансират ремонти по всички читалища, за да може там да се представя качествен театър.
„Навремето, театралните трупи бяха създадени за площаден театър и са пътували по малките населени места, за да правят театър. Мисля, че това е реалният живот на една театрална трупа. В малкия град, където има малко хора, които не искат да гледат местната театрална трупа, то тя трябва да отиде в други населени места, където има интерес към нея”, посочи Мутафчиев. Като друга възможност той изтъкна да се прави такъв репертоар, който да привлича публиката, а не да го отблъсква. „Нямам предвид само за високо художествено ниво, за което говорят общи хора, които говорят общи неща, а за качество от гледна точка на това, че театърът, освен всичко останало и това, че възпитава в чувствителност и вкус, той би трябвало да доставя и удоволствие, да радва и забавлява хората и да успокоява техния напрегнат битов живот в нашата, за съжаление не добре развита икономически държава, в която всеки се бори за хляба”, допълни още Христо Мутафчиев.
Още от Култура
Георги Господинов присъединява към дългия си списък международни отличия още една награда
Писателят получи Голямата награда за литература на Софийския университет
Бурни аплодисменти за Джон Малкович, залата в Народния театър е пълна
Благодаря ви за подкрепата, сподели преди това директорът Васил Василев пред събралите се около театъра
Камбаните на "Нотр Дам" отново огласиха Париж - за първи път след пожара през 2019 г.
От 7 до 8 декември ще се проведат церемонии за повторното откриване на катедралата