7 Декември, 2025

Libyan Navigator Limited предупреди, че ще съди България заради танкера BADR

Libyan Navigator Limited предупреди, че ще съди България заради танкера BADR

Преди дни премиерът Бойко Борисов проведе разговор с либийския му колега Файез Сарадж, за да бъде изгладен конфликтът в интерес и на двете страни

С предупреждението, че "от българската държава ще бъде потърсена сериозна материална и морална отговорност" за първи път либийската държавна корабна компания Libyan Navigator Limited излезе с официална позиция по спора с българския консорциум "Булгргеомин Лтд" за собствеността върху танкера BADR (DBIN), който се намира в момента на пристанището в Бургас. 

В писмото компанията разказват за атаката срещу екипажа на кораба след опита на частния съдебен изпълнител Тотко Колев да го продаде (на 11 януари започна проверка на Колев за престъпления по служба). В писмото си либийската компания твърди, че въпреки решението на Окръжен съд Бургас от 21 декември 2018 г, с което се отменя сделката, се използва груба сила срещу екипажа на кораба.

"За съжаление, решението е от 21-ви, но беше видимо като текст на 27-и декември. В същото време екипажът и флагът на кораба бяха сменени от груба сила, приложена от служители на “Гранична полиция” и от служители на “Морска администрация”, заедно с частни охранители. Но отново, като собственик на кораба, не можахме да приемем такива актове на насилие и продължихме да търсим правата си. През целият ден на 27-ми нашите усилия и на нашия адвокат бяха съсредоточени да информират за случая и да призовем отговорните институции да вземат отношение", пишат от компанията.

Оттам посочват, че в същото време на 27 декември 2018 г. държавните морски власти в Панама са спрели разрешението корабът да ползва временния панамски флаг. Според либийската страна флагът е даден въз основа на фалшиви документи, подадени от "Булгргеомин Лтд" след насилственото отнемане на кораба. 

Малко преди Коледните празници на 22 декември корабът беше предаден на "Булгаргеомин Лтд" от съдия изпълнител Тотко Колев, въпреки решението на съда. А след смяна на екипажа, флага и името му танкерът напусна българските териториални води и остана на котва в открито море до 15 януари. След заповед на директора на Изпълнителна агенция "Морска администрация" Живко Петров плавателният съд беше върнат в Пристанище Бургас, където очаква решение на казуса със собствеността му.

"Не можахме да повярваме, че всичките тези писма и срещи не приключиха с успех, а в ранната сутрин на 28-ми в полунощ, използвайки тъмнината, като истински престъпници, нашият кораб с фалшив екипаж напусна Бургас с разрешение на Морската администрация на българските власти. И това се случва докато Панамският флаг на кораба е суспендиран на 27 декември 2018 г. Това е шокиращо, но е факт!", се казва в писмото на либийската компания.

От либийската държавна морска компания прилагат и копия на 26 различни документа. Писмото им излиза два дни след като правителствената информационна служба съобщи за телефонен разговор на премиера Бойко Борисов с либийския му колега Файез Сарадж, посветен на либийския кораб. Оттам посочиха, че Сарадж е благодарил на Борисов и на българското правителство за тяхната навременна намеса и демонстрираното желание казусът да приключи с положителен за двете страни край.

Сподели:

Коментари (0)

17 кандидати се борят на днешния вот за кметския пост в Букурещ

17 кандидати се борят на днешния вот за кметския пост в Букурещ

Сред претендентите има депутат, двама кметове на райони, бивш министър, бивш член на Европейския парламент, журналист и актьор.

САЩ искат Европа да поеме конвенционалните способности на НАТО - до 2027 г.

САЩ искат Европа да поеме конвенционалните способности на НАТО - до 2027 г.

Прехвърлянето на тази тежест от САЩ към европейските членове на НАТО би променило драстично начина, по който САЩ, основатели на Алианса работят с най-важните си военни партньори.

Силно земетресение на границата между Аляска и Канада - седма степен по Рихтер

Силно земетресение на границата между Аляска и Канада - седма степен по Рихтер

Епицентърът е бил на около 370 километра северозападно от Джуно в Аляска и на 250 километра западно от Уайтхорс в Юкон.