Литовското правителство ще оспори пакета "Мобилност" в Европейския съд, съобщи институцията, цитирана от агенция "Ройтерс". Мотивът на балтийската държава е, че някои от мерките в новите правила за превоза на стоки дискриминират шофьорите ѝ - особено задължението камионите да се връщат на всеки осем седмици в държавата си на произход.
Пакетът "Мобилност" бе приет окончателно от Европарламента през юли, но през септември Еврокомисията трябва да обяви оценка на въздействието на новите правила. Връщането на автомобилите на мястото на регистрация на всеки осем седмици и връщането на шофьорите по домовете им на всеки четири - това са мерките, които най-тежко ще засегнат българските превозвачи, единодушни са евродепутатите, с които "Дневник" разговаря тогава. Освен България и Литва, срещу тях са още Румъния, Полша, Унгария, Латвия, Малта, Кипър и Естония.
Правилата за командироването ще се прилагат 18 месеца след влизането в сила на правния акт. Правилата относно времето за почивка, което включва прибирането на превозвачите, ще се прилагат 20 дни след публикуването на акта. Правилата относно връщането на камионите и други промени в правилата за достъпа до пазара ще се прилагат 18 месеца след влизането в сила на акта относно достъпа до пазара.
Според Европарламента "ревизираните правила за командироването на водачи, времето на водачите за управление на превозното средство и за почивка, както и по-доброто прилагане на правилата за каботаж (т.е. за превоз на стоки, извършван временно в дадена приемаща държава членка от превозвачи, установени извън съответната държава членка) имат за цел да прекратят нарушаването на конкуренцията в сектора на автомобилния транспорт. Те също целят да осигурят по-добри условия за почивка на водачите".
Резултатът ще е "по-добри условия на труд", "по-справедлива конкуренция" и "ясни правила за командироване на водачи с цел гарантиране на еднакво заплащане". Например "предприятията ще трябва да организират разписанията си по такъв начин, че водачите в международния товарен транспорт да имат възможност да се прибират у дома на редовни интервали (на всеки три или четири седмици в зависимост от работния график)." Почивката не може да бъде ползвана в кабината, както досега. "За справяне с проблема с т.нар. фирми "пощенски кутии" транспортните дружества ще трябва да докажат, че извършват значителна част от дейностите си в държавата на регистрация. Новите правила също ще изискват връщането на камионите в държавата на оперативния център на компанията на всеки осем седмици."
Не на това мнение са българските евродепутати, правителството и превозвачите, според които поправките ще съсипят конкурентоспособността на Източна Европа. Освен България секторът е много важен в Румъния и Литва (където е една от най-големите транспортни фирми в Европа).
Този месец ЕК трябва да обяви оценка на въздействието на новите правила
Фактор Фактор
Още от Закон и ред
ГДБОП задържа контрабандни цигари за 2 млн. лева в Скутаре, край Пловдив
Казусът „Митници“: Отложиха делото срещу Марин Димитров за участие в ОПГ
Следващото заседание е на 28 ноември
Гешев съди България в Страсбург заради уволнението си
ЕСПЧ трябва да прецени дали е нарушено правото на бившия главен прокурор на справедлив съдебен процес