6 Декември, 2025

Любен Дилов: Скоро учителите сами ще си правят учебниците

Любен Дилов: Скоро учителите сами ще си правят учебниците

Тогава индивидуалният подход ще е от първостепненна важност и ще се върнем към времето на Възраждането,

До десетина години учителите сами ще си правят учебниците. Те ще използват модули, които Министерството на образованието е одобрило и ще сглобяват помагала , които да раздават на децата. Това прогнозира Любен Дилов-син пред „Лице в лице“ на Би Ти Ви. Уточни, че го казва като син на фантаст и учителка. 
„Тогава индивидуалният подход ще е от първостепенна важност  и ще се върнем към времето на Възраждането, на даскал Ботьо Петков, когато най-важно е било кой ще ти прочете „Рибния буквар“. Той също не е пълен с изящно съдържание, не би бил одобрен нито от МОН, нито дори от Високата порта по онова време, защото е доста наивистичен“, обясни той. 

От училището се очаква да компенсира всички тези неща, които семейството не е направило, т.е. не само да образова, ами да възпитава, да социализира, да те учи на правилата на живот в обществото. Съвсем естествено на него са натоварени огромни очаквания, то да се справи с тези задачи, което е непосилно по силата на един даскал.

Каквато и институция да направим, каквато и модерна система на образование да измислим, без подкрепата на семейството и на всичко останало – държава, институции и т.н., това е невъзможно да се случи. В днешното време, в което живеем, което е супер модерно, за тази роля да социализират бъдещите българи, се борят много други неща, интернет на първо място”.

Според мен обществото много внимание обръща на това какво е написано в учебниците, на това кое стихотворение ще бъде или няма да бъде, по история как ще се наричат някои нашественици и как няма да се наричат и самото това вторачване в такива детайли показва, че наистина обществото не знае колко е важна ролята на учителя. Това каза в предаването „Лице в лице” Асен Александров, директор на 51-во училище.

„Учителят е този, който си говори с децата. Освен това съвременните деца коренно се различават от нас. Ние бяхме поколения, които получавахме по пасивен начин информацията. Сегашните, дигитално родените, те са свикнали  начинът да общуват с информацията да я извличат.

Те не са пасивни, те са активни. Да очакваш, че едно дете ще седи 30 минути и ще чака ти да му разказваш какво е написано, просто е фантасмагория, и това го правят само лошите учители. Ние даваме много лош пример с това вторачване в учебниците. Това са такива детайли, на които никакво внимание не трябва да обръщаме” , допълни Асен Александров, директор на 51-во училище.

По думите му трябва да се промени общественото отношение към образованието, към това, което трябва да се изучава в училище, как трябва да се изучава в училище, защото моето наблюдение е, че повечето хора си представят доброто образование като някакъв супер добър модел на това, което те са били, примерно – както беше при мен, ама даскалът да е по-готин, по-умен, да е по-интересен и тук-там да използва някакви интерактивни методи”.


Сподели:

Коментари (0)

Надежда Нейнски: Има опити протестът да се употреби срещу демокрацията и европейския ни избор

Надежда Нейнски: Има опити протестът да се употреби срещу демокрацията и европейския ни избор

„Украйна се бори за своята територия, нация, за своите деца, а когато се бори за своето съществуване, един народ може да покаже истински героизъм”.

Атанас Атанасов: Ново правителство в рамките на съществуващия парламент е невъзможно

Атанас Атанасов: Ново правителство в рамките на съществуващия парламент е невъзможно

Според него има шанс предстоящият вот на недоверие да успее, а ако правителството не подаде оставка.

Желязков: Българските евромонети с националните ни символи стават законно платежно средство от 1 януари

Желязков: Българските евромонети с националните ни символи стават законно платежно средство от 1 януари

Премиерът Росен Желязков и управителят на БНБ се увериха на място, че Монетният двор на банката работи на изключително високо ниво и е въведен 24-часов производствен процес.