5 Декември, 2025

Мах 12 с нула емисии: Първият "зелен" хиперзвуков самолет идва, Пентагонът вече е на борда

Мах 12 с нула емисии: Първият "зелен" хиперзвуков самолет идва, Пентагонът вече е на борда

снимка: Hipersonix

Австралийска компания е напът да промени правилата в хиперзвуковата надпревара, като разработва първия в света самолет за многократна употреба, задвижван с водород и способен да достигне скорост до Мах 12 (дванадесет пъти скоростта на звука)

Базираната в Бризбейн компания Hypersonix Launch Systems току-що си осигури финансиране от 46 милиона долара, за да ускори разработката си, съобщава Interesting Engineering. Новината е, че това не е просто поредният проект "на хартия" – той вече е подкрепен от международни отбранителни инвеститори и се готви за тестови полети с НАСА и Пентагона.

"Пробив в технологията"
Хиперзвуковият полет (скорости над Мах 5) е най-горещата стратегическа надпревара между САЩ, Китай и Русия. Досега обаче тя се фокусираше върху еднократни ракети. Hypersonix променя играта, като предлага самолет – платформа за многократна употреба, която е устойчива, по-евтина и може да лети по-често.
Парите от новия кръг на финансиране, който включва инвестиции от европейския отбранителен гигант Saab и суверенния фонд на Австралия (NRFC), са ясен знак за доверие.

"Това е пробив в технологията, позволяващ на Австралия и нейните съюзници да летят по-бързо, по-далеч и по-често, с ненадмината комбинация от скорост, устойчивост и ценово предимство", коментира Никълъс Гест от QIC Ventures.

Сърцето на звяра: 3D-принтиран двигател на водород
В основата на австралийската платформа е двигателят SPARTAN. Това е изцяло 3D-принтиран свръхзвуков двигател с въздушно дишане (scramjet), който няма движещи се части.

Докато повечето конкурентни системи разчитат на керосин, SPARTAN е проектиран да гори зелен водород. 

Това му дава две огромни предимства:
1.    Нулеви въглеродни емисии: Произвежда единствено водна пара.
2.    Многократна употреба: Чистото изгаряне и липсата на движещи се части позволяват лесна поддръжка и бърза подготовка за следващ полет.

"SPARTAN е повече от двигателна система. Това е пробив в хиперзвуковия полет за многократна употреба", каза д-р Майкъл Смарт, съосновател и главен технологичен директор на компанията. "Това, което изграждаме, е суверенна платформа, която е чиста, рентабилна и проектирана за реалния свят."

Пентагонът и НАСА чакат на стартовата линия
Парите ще отидат директно за финансиране на предстоящия, подкрепен от НАСА и Пентагона, полет на DART AE – 3.5-метров хиперзвуков демонстратор, задвижван именно от SPARTAN.

Тестът ще се проведе в САЩ от съоръжението на НАСА "Уолъпс" във Вирджиния по-късно тази година. DART AE ще бъде изстрелян с ракета-носител HASTE на Rocket Lab. Мисията се очаква да постигне първия в света устойчив хиперзвуков полет, задвижван със зелен водород.

Hypersonix беше първата компания, избрана по инициативата HyCAT на Пентагона (управлявана от Звеното за иновации в отбраната, DIU), която цели да ускори внедряването на комерсиални технологии в армията.
Майор Райън Уид от DIU описа проекта като "смяна на парадигмата, разглеждайки хиперзвуковата сфера като място за самолети, а не само за ракети и оръжия".

Следващата стъпка на компанията е разработването на VISR – по-голяма, 8-метрова платформа за многократна употреба, предназначена за разузнавателни мисии (ISR), бърза доставка на товари и тестване на космически системи.

Сподели:

Коментари (2)

  • 08:08, 9 Ноември, 2025

    Заглавие НЕ ОТГОВАРЯЩО на написаното в статията.

    Отговор
  • 23:14, 6 Ноември, 2025

    Само в сънищата

    Отговор
Руските окупатори при Купянск станаха лесна мишена заради нелепа заповед на командирите си

Руските окупатори при Купянск станаха лесна мишена заради нелепа заповед на командирите си

Защитниците на Купянск благодарят на руските командири за това, че с подобни акции улесняват украинските оператори на дронове.

Преходът като дерогация за престъпния комунистически режим

Преходът като дерогация за престъпния комунистически режим

 Министерският съвет трябва незабавно да прекрати възстановяването с европейски средства на комунистическото капище на Бузлуджа

АПС най-тежкият капан за Доган – или как се прави партия без ДС и БКП

АПС най-тежкият капан за Доган – или как се прави партия без ДС и БКП

В политическото уравнение с неизвестни е и отношението на Турция за бъдещето на новата формация,  Анкара отдавна е показала негативно отношение към триликия агент на ДС „Ангелов“, „Сава“, „Сергей“