11 Март, 2025

Северномакедонските железници: Мицкоски лъже за проблемите на Коридор №8

Северномакедонските железници: Мицкоски лъже за проблемите на Коридор №8

Християн Мицкоски

"Манипулация на обществото или непознаване на проблема"

Държавното предприятие „Железопътна инфраструктура“ на Северна Македония (ЖРСМ Инфраструктура) опроверга твърденията на премиера Християн Мицкоски и министъра на транспорта Александър Николоски за "огромните недостастъци" на железопътния проект от Коридор №8 до границата с България.

Министър Александър Николоски - дясна ръка на Мицкоски, заяви преди дни, че България няма желание за завършването на инфраструктурата със Скопие.

"Първият недостатък е, че минава през град Крива паланка и трябва да бъдат съборени 20 къщи. Второ, като се има предвид, че минава през планински пояс, влаковете няма да могат да се движат с повече от 60 км в час, а смисълът е да се стига по-бързо. Трето, завършва в тунел, който не води до никъде от другата страна. Българите изобщо нямат проект. Вярно, че Гюешево има железница, но от там до границата няма линия и не можем да я свържем." - твърди Николоски. 

Според него, проектът е финансово неизгоден за РСМ.

Самият Мицкоски обяви, че е лудост Скопие да харчи 500 млн. евро за стратегическия инфраструктурен участък.

Финансирането е осигурено чрез над 150 млн. евро от Инвестиционната рамка за Западните Балкани (VBIF), грант от Инструмента за предприсъединителна помощ на ЕС /ИПП/ в размер на 60,765 млн. евро, както и два заема - от Европейска банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) и Европейска инвестиционна банка (ЕИБ) по 175 млн. евро.

ЖРСМ Инфраструктура обаче отрече на 100% констатациите на Николоски и Мицкоски.

"Те (твърденията) представляват манипулация на обществото или непознаване на проблема. Във връзка с невярното грандиозно твърдение за цената на километър железопътна линия, уточняваме, че посочената сума не е прогнозна, а финансова конструкция на проекта. Тя не се отнася само до цената на километър железен път, а до пет компонента на проекта, именно: техническа помощ, надзорен инженер, строителни работи, сигнализация и телекомуникации, както и електрификация на 89 км от Куманово до границата с Р. България. Прогнозната стойност на проекта за изграждане на новия железопътен участък от Крива Паланка до границата с Република България е изготвена от реномирани международни консултантски компании, наети чрез грантови механизми, подкрепени от нашите международни стратегически партньори, а не от ЖРСМ Инфраструктура. Разрушаването на 20-те къщи в Крива Паланка и преместването на жителите ще се извърши след проведено обществено обсъждане още през 2023 г. и е напълно законосъобразно." - се казва в съобщението.

Стратегическият коридор №8 трябва да свърже Италия, Албания, Северна Македония и България. Строителните работи започнаха още през октомври 2022 г.

Припомняме, както Александър Николоски, така и Християн Мицкоски, подкрепят приоритизирането на транспортната връзка Белград-Скопие-Солун, който е част от Коридор 10.

Северномакедонският министър-председател каза по-рано, че част от Коридор 8 "завършва в задънена улица, в полутунел, без предвидимост" и призова финансирането да бъде пренасочено. /БГНЕС

Сподели:
Илон Мъск видя "украинска следа" в хакерската атака срещу Х

Илон Мъск видя "украинска следа" в хакерската атака срещу Х

„Зад това стои или голяма, координирана група, или държава“, смята той

Марко Рубио : Украйна ще трябва да направи териториални отстъпки относно териториите, завзети от Русия от 2014 г. насам

Марко Рубио : Украйна ще трябва да направи териториални отстъпки относно териториите, завзети от Русия от 2014 г. насам

"По време на бъдещите преговори с Русия е важно да се установи какво Москва е готова да отстъпи в името на мира", заяви държавният секретар на САЩ

Андрей Пионтковски: Украинската армия в момента е единственият защитник на Европа 

Андрей Пионтковски: Украинската армия в момента е единственият защитник на Европа 

Американската страна заявява, че основната цел на срещата е създаването на „основи за мирно споразумение и първоначално прекратяване на огъня“