Депутатът от "Демократична България" Мартин Димитров отправи въпроси към военния министър Стефан Янев за "ремонтите на авиационната бойна техника от времето на Варшавския договор". Народния представител поиска конкретни данни колко средства е платила страната ни в периода 2017-2020 г. на Русия и Беларус за ремонт на бойни летателни машини, имало ли е инциденти със самолетите, ремонтирани в Русия и Беларус, има ли договори страната ни с за ремонтите на бойна авиационна техника с компании, които са обект на санкции от ЕС и САЩ.
Вижте пълния текст на запитването на депутата на "Демократична България" към българския министър на отбраната:
ЧРЕЗ
ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА
НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
ДО
МИНИСТЪРА НА ОТБРАНАТА
ВЪПРОС
от Мартин Димитров
Народен представител от ПГ на „Демократична България“
На основание чл. 90, ал. 1 от Конституцията на Република България и чл. 91, ал. 1 от ПОДНС внасям въпрос
ОТНОСНО: Ремонт на авиационната бойна техника от времето на Варшавския договор
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН МИНИСТЪР,
Искането на Русия, НАТО да се изтегли от България и Румъния, е директен опит за намеса във вътрешните работи на нашата държава. Въпрос на национална сигурност е България да поддържа и ремонтира старата съветска авиационна техника в съюзнически държави или партньори като Украйна, доказали надеждност в сътрудничеството с НАТО. Министерството е редно да направи експертна оценка коя техника и оборудване има перспектива за поддържане и експлоатация и коя няма такава икономическа логика в рамките на решенията в НАТО за ограничаване на зависимостта от руския военно-промишлен комплекс.
Предвид гореизложеното,
Уважаеми господин Министър,
Моля да отговорите писмено на следните въпроси:
1. За периода 2017-2020 г. колко средства плати България за ремонт на бойни летателни машини на Русия и Беларус? За колко договора става дума? Изпълнени ли са тези договори и ако не, какви неустойки е поискала България и до момента има ли платени такива неустойки?
2. Имало ли е авиационни инциденти със самолети, ремонтирани в Русия и Беларус от 2017 г. до днес? Ако е имало, какви са те и на какво се дължат?
3. България има ли сключени договори за ремонт на бойна авиационна техника с компании, които са обект на санкции от САЩ и ЕС?
4. Не е ли по-изгодно и разумно България да избере най-добрите ценови условия за поддържане на бойна авиационна техника, предлагани от съюзнически/партньорски на НАТО държави, което да гарантира доброто разходване на средствата на данъкоплатците и избягване на зависимости с риск за националната сигурност?
5. Проучeни ли са възможностите техниката от времето на Варшавския договор в Българската армия да се поддържа в рамките на военнотехническо сътрудничество със страни от Източна Европа в НАТО, Украйна, Грузия, които имат опит и способност, както и чрез агенциите на НАТО – NSPA и NCIA?
24.01.2021 Народен представител:
Мартин Димитров
Още от България
Главчев към РСМ: Въпросът с евроинтеграцията е решен, няма тема за разговор
"Може да съм избран по домова книга, но аз не съм домоуправител, а Министерският съвет не е домсъвет"
Йордан Цонев: Санитарен кордон от партия, която чрез ала-бала прави процентите си от 8 на 26? Не!
Той отхвърли обвиненията в изборни нарушения - партията е имала 30 листи, всяка от които е провеждала средно по пет събития на ден
Ахмети в Швейцария: Без албанците Северна Македония няма бъдеще
Той предупреди и за опасността от руско влияние в Северна Македония.