Достатъчно коректно френският посланик индикира, че има проблем, който очевидно е в полезрението на френското правителство. Нашите институции е по-добре, вместо да говорят за приличие на дипломатическия протокол, да помислим как да осигурим доверието в нашата страна. Това заяви в интервю за БНР правосъдният министър Христов Иванов.
Той подчерта, че ние сме част от европейското семейство и в този смисъл неговото предпочитание е, когато между приятели има проблем, той да се назовава ясно.
Аз по скоро бих благодарил на г-н Дьо Кабан, каза Иванов.
Министърът изтъкна също въпросът с влизането на страната ни в Шенген. По думите му Франция ще има решаващ глас по този въпрос. Иванов посочи най-важният въпрос:
Oсвен да говорим за реформа, освен да дискутираме законодателни промени, организационни промени, готови ли сме, когато има конкретни казуси, конкретни съмнения за нередности, конкретни разкрития за това, че ключови елементи от гаранциите против корупцията не работят, да поемем отговорност?- попита министърът - Това са двата коловоза на реформата. Имахме среща с експерти от ЕК и освен да им обясним какви велики планове имаме за бъдещето, хората питат за едно много просто нещо – има ли готовност в българските компетентни институции, когато има конкретни факти и индикации за нещо нередно, да реагират адекватно, решително и с последователност. Това е въпросът, който стои пред и нас, и пред ВСС, и пред прокуратурата, и пред изпълнителната власт и парламента.
Всичко започна от съмненията за това, че делото за несъстоятелността на КТБ не е разпределено както трябва. Беше назначена проверка. Тя установи три факта – че делото не е разпределено както трябва, че обясненията на ръководството на СГС не издържат на проверка, т.е. няма обяснение за тези нередности, и че софруерът, който се прилага за случайно разпределение и е бил приложен за това дело, не е осигурен срещу манипулация, която не оставя следи. Тук към сюжета се добавя и ситуацията с френската фирма и нейната несъстоятелност в същото отделение на същия съд, разпределено с помощта на същия софтуер. Стои въпросът за ВСС – какво той ще направи, за да осигури случайното разпределение на делата без възможност за намеса. /.../ Ситуацията наистина е кризисна. Ако ВСС не излезе с ясен план какво прави с този проблем, в максимално бърз срок да осигурим някакво достатъчно високо ниво на увереност, че разпределението на делата не може да бъде манипулирано, ще трябва да търсим други екстрени извънредни мерки, като например МС да осигури някакъв извънреден ресурс. Някой в тази държава трябва да поеме отговорност.
Според Иванов, в заданието за софтуера, който ще се разработва по проект на ОПАК, няма достатъчна гаранция за сигурността от манипулация.
Случайното разпределение на делата е антикорупционна гаранция и изискване на закона, подчерта правосъдният министър:
Когато се окаже, че това изискване на закона с години наред е прилагано по един меко казано спорен начин, без да се осигури необходимото ниво на сигурност на софтуера - това е скандал. Това говори за култура на затваряне на очите и за култура на непоемане на отговорност. Разпределението на делата освен това има пряка връзка с натовареността на съдиите.
Правосъдният министър коментира и процедурата за избор на председател на Върховния касационен съд. За мястото има само един кандидат, след като съдия Лозан Панов се отказа от надпреварата след блъсването му от неизвестен автомобил на пешеходна пътека.
Избор само с един кандидат няма да е достатъчно убедителен, но при тази ситуация избор само с един кандидат е по-добре отколкото да дерайлира процедурата изцяло. Изключително важно е да довършим тази процедура по възможно най-убедителен начин.
Аз като министър на правосъдието ще работи с този състав на ВСС за това те да си изпълнят мандата и като време, и като конкретни задължения, категоричен бе още правосъдният министър.