Проф. д-р Георги Близнашки, специално за Faktor.bg
На 16 април отбелязваме поредната – този път 135-та – годишнина на първата българска конституция, приета непосредствено след Освобождението и останала в историята по мястото на своето създаване като Търновската конституция. Една от благоприятните последици от Берлинския конгрес на „великите сили” е обстоятелството, че възкръсналата за нов политически живот българска нация се конституира като конституционна държава. Народът най-напред създава собствената си конституция, а едва след това избира своя княз, който е само една от учредените власти в държавата, действаща в рамките на отредената й правомощия. Мечтата от епохата на националнореволюционните борби за „чиста и свята република” няма да се осъществи във времена, когато монархията си остава очевидния способ за организация и легитимация на управлението на европейския континент. Монархията като форма на държавата създава усещане за стабилност и предсказуемоаст в тогавашния свят. Множество безработни (най-често немски) принцове са на разположение, за да възглавят една или друга от новоосвободените през XIX в. балкански държави.
И все пак българският народ чрез своите бащи-учредители създава една „републиканска” по своя характер държава, в която властта се изгражда отдолу нагоре, а не обратното. Възприетият в
Търновската конституция принцип на колективната отговорност
на министрите пред Народното събрание за начина, по които управляват страната, придава парламентарен облик на формата на управление и така България се нарежда до развити в политическо отношение страни като Великобритания и Франция. „Същинската конститтуционност – пише водачът на либералите Петко Каравелов – се състои в това щото изпълнителната власт да произлиза от мнозинството в законодателното тяло”. И още: правителството трябва да отговаря за действията си пред парламента, а по този начин и пред народа, защото в крайна сметка „отговорността пред народа не умалява властта, но напротив я прави нравствено по-силна”
Търновската конституция се характеризира като основен закон от либерално-демократичен тип. Либералният момент в конституцията се свързва с основните права и свободи на гражданите, разделението на властите и местното самоуправление. Правата и свободите на гражданите следват най-развитите европейски образци, като са заимствани най-често по модела на знаменитата Белгийска конституция от 1831 г. Около Търновската конституция се създава един ореол на либерализъм: „Една мисъл ни въодушевяваше – пише един от водачите на либералите –
да положим свободата върху здрави основи
и да я направим непристъпна за нейните врагове”. И този стремеж е напълно естествен и изцяло разбираем, тъй като това е епохата на либералния конституционализъм. Наред с това обаче конституцията се отличава и с наличието на демократичен момент, който й придава изключитено авангарден облик. Този демократичен момент се проявява както във въвеждането на всеобщо избирателно право (макар и само за мъже), без никакви преки или косвени имуществени цензове, така и в установяването на еднокамарна структура на парламента, която в онази епоха съставлява изключение от общото правило. Показателно за инстинктивния и неподправен демократизъм на нашите бащи-учредители е отхвърлянето на предложението за втора камара с довода за отсъствието на нотабилитет с някакви особени заслуги към нацията, поради което никой не може да претендира за привилегировано представителство, тъй като по думите на Драган Цанков в Учредителното събрание: „Ний, българите, сме всички равни, всички благородни”. Освен всичко друго, в конституцията се установява и свободата на сдружаването, която ще послужи като правно основание за създаването на първите политически партии в страната. Политическата система на младото княжество се организира и функционира като плуралистична демокрация. И всичко това ще се случи във времена, когато политическите партии са поставени извън закона дори във водещи европейски държави. Непосредствено след Съединението известният публицист и държавник Петко Славейков ще напише: „един народ без партии е мъртъв народ”. И още: „Ако няма опозиция в едно кое да е управление, ако няма в един народ партии, те трябва да се създадт, защото това го изисква интересът на държавите, интересът на народите, интересът изобщо на човечеството”.
Изначалното организиране на държавната материя в конституционна форма допринася както за постепенното цивилизоване на политическите нрави, така и за формирането на националната конституционна традиция. Търновската конституция изиграва важна роля в модернизацията на младото княжество. В хода на тази модернизация се разрушават заварените форми на собственост, за да се оземли основната маса от населението. Наред с това се преодоляват традиционните естествени форми на представителство, което земевладелци, чорбаджии, еснафи и търговци осъществяват дотогава по силата на своето икономическо положение, за да се утвърдят новите конституционни форми на политическо представителство. В страната се изграждат нови обществени отношения, основани върху индивидуалната свобода и формалното равенство пред закона. Придобиването на частна собственост от мнозинството български граждани, от една страна, и въвеждането на всеобщото избирателно право – от друга, създава ново самочувствие и увереност в собствените сили и заедно с това придава изключителна динамика на обществено-политическия живот. По тази причина конституционната форма на управление се превръща в неразделна част от политическото съзнание на будното гражданство, а самата конституция се възприема като „светиня” от огромното мнозинство на българския народ.
Историята на Търновската конституция е до голяма степен
история на нейното потъпкване
Но причините за този развой на събитията не се съдържат в конституцията, а се пораждат от драмите и превратностите в националния политически живот. „Историята на българския ХХ в. – по думите на проф. Николай Генчев – е цял наниз от национални грешки, катастрофи и падения, които се свеждат до три фатални петици: участие в пет войни след Освобождението (1878 г.), всичките през ХХ в. (четири) загубени; извършени пет преврата, които смутиха и опропастиха нормалния ход на българската държавност; участие в пет неуспешни въстания, които компрометираха националната и социалната идея в българската история. Тези три фатални петици – продължава той – в края на краищата срутиха българската държавност и омаломощиха до краен предел националната общност”.
В този исторически контекст Търновската конституция нееднократно е суспендирана изцяло или частично, но след това отново е възстановявана изцяло или частично, без да може да се стигне до някакво друго – принципно различно – конституционно решение. И този привиден парадокс има своето обяснение във факта, че българският народ приема тази конституция като своята „светиня”, тъй като тя му гарантира неговите правдини и го приобщава по ясен и недвусмислен начин към модерната европейска цивилизаия.
Така или иначе факт е, че Търновската конституция поставя началото на демократчната конституционна традиция в България. Опитите, които се правят напоследък за консервативна реинтерпреция на конституционния текст са твърде закъснели и обречени на неуспех. И това е така, защото не могат с лека ръка да бъдат обезсмислени и зачеркнати славните борби на поколения български граждани в защита на конституционализма и демокрацията. Вярно е, че автортаризмът доминира през дълги периоди от новата и най-новата история на страната. Но не по-малко вярно е, че демократичната конституционна традиция също така има своите дълбоки корени в националния политически живот. Именно тази традиция се явява наша морална опора във времена на изпитания, а свързаните с нея демократчните ценности и принципи си остават неизменен източник на надежда за по-добро бъдеще.
Още от Лачени цървули
В Париж решават бъдещето на Европа, а Радев баламосва политическото стадо с вейпове
България от години няма своя национална доктрина, няма и свой национален идеал, които да отстоява и да и бъдат светилник в настъпващия евразийски мрак
Идиотизъм с библейски мащаби – как нарцистичният Тръмп подчини Америка на Путин
Сега президентът от Белия дом изпраща послание към всеки диктатор, всеки автократ и всеки войнолюбец по света, че суверенитетът подлежи на преговори, че нашествията може да бъдат легитимирани, че военните престъпления може да бъдат опростени, ако просто знаете как да погалите егото на този нарцисист
"Восток - дело тонкое"!
Украйна даде кредит на Вашингтон, който администрацията на Тръмп отказва да изплаща