22 Декември, 2025

​Носталгията по комунизма – самият комунизъм е

​Носталгията по комунизма – самият комунизъм е

Димитър Бочев, специално за Faktor.bg

„Епохите остават в историята с анахронизмите си.”

О. Уайлд, „Фрази и мисли за използване от младежта”

Носталгията по прелестите на комунизма, която в България (и май само в България) е общонародно явление, нанася ден след ден своите видими и невидими опустошения. При което, доколкото са нанасяни върху съзнанието, от което започва цялото битие, невидимите щети са несъмнено по-тежки от видимите. Те изкривяват социалната ни сетивност, която, веднъж изкривена, изкривява съответно и социалното ни битие, повежда го по измамни пътища към измамни цели. Така неусетно заживяваме в царството на измамите – един измамен живот заживяваме. И нацизмът, и (особено) комунизмът свидетелстват, че обществено-политическите измами могат да бъдат и дълголетни, и общонародни, краен победител обаче е винаги реалността – не измамата. Нейно е царството земно, а според моя православен светоглед

и Царството небесно е нейно

Засега обаче ще се ограничим със земното. Дори всички блага на комунистическото ни минало да бяха (а те не са) действителни, равносметката пак ще бъде в полза на днешната ни демокрация с всичките й кусури. Защото всички материални (които са съмнителни) и всички духовни (които пък никакви ги няма) постижения на комунистическото господство бяха осъществени, заплатени бяха на една неминуема цена: свободата. А, доколкото е не просто и само добродетел, а висше благо, сама-самичка свободата тежи повече от всички останали блага и облаги накуп. Отсъствието на свобода обезсмисля всички останали добродетели. Така, както нейното присъствие придава смисъл, осмисля цялото битие.

В текст, подобен на настоящия, по античен маниер нарекох преди време носталгиците по тоталитарното ни минало реставратори, хранители и пазители на злото. Техният неутешим копнеж по бесовете и демоните на доскорошното еднопартийно господство е по своята природа деструктивен, той спъва пътя ни напред, обременява интегрирането ни в Европа, противостои на приобщаването ни към цивилизацията, която от векове мечтаем да бъдем, но която явно още не сме станали – не на последно място и поради полувековния застой в националното ни развитие. Застой, въдворен и обезпечен от господството на Съветската империя върху националната ни съдба. Тази империя вече никаква я няма – ни на географската, ни на политическата карта на Европа и на света. Сполетя я историческата съдба на всички други империи: времето я надви, свободолюбието на поробените от нея народи я надживя и срина до основи. Имперските блянове на Русия, която бе ядрото на съветския империализъм, обаче си останаха все така непокътнати. Както е било винаги през вековете, великоруският шовинизъм и днес е актуална заплаха за националната ни независимост. Един шовинизъм, който носталгиците по комунизма също подхранват чрез носталгията си.

Носталгията по комунизма е ехо от комунизма – самият комунизъм е. Колко зловредна е тя, съм коментирал неведнъж. Сега ще се опитам да обясня

нейния генезис,

да разгадая кое-що скритите й психологически корени. Те се съдържат в обстоятелството, че всяко настояще идеализира миналото, от което произхожда и което унаследява – както в интимното битие, така и в социалнополитическата сфера. Изхождайки от богатия си опит на политик, Хорас Грили стигна до извода, че „заблуждението, че миналото е било по-добро от настоящето, очевидно е било разпространено във всички епохи”. Така значи е било винаги, така е и днес, и днес миналото ни се струва по-чаровно – дори само поради факта, че е минало, че е безвъзвратно загубено, че е неповторимо. Тази му неповторимост, недостижимостта, недостъпността му придават едно допълнително обаяние, което е налично, дори когато е лишено от всякакво рационално основание. С настоящето си човек може да прави каквото си реши, може да планира и бъдещето си по свой образ и подобие, но да върне времето назад и да въздейства върху миналото си, не може. Миналото хем е негово, хем му е неподвластно – негово е само ментално, а физически принадлежи на едно друго, отвъдно пространство. Какво да се прави – човек е устроен така, че невъзможното е винаги по-силно желано от възможното. Има и друго. Каквото и да е, миналото е било населено от младостта на копнеещите днес по него, а това прави копнежите им още по-витални. Колкото и да се тешим, че всяка възраст си има своите прелести, времето на нашата младост е най-вълнуващо – дори гората в стиховете на Каравелов е така хубава, защото мирише на младост. Чарът на младостта ни неусетно се предава и на епохата, в която тази младост е бушувала, неусетно завладява и нея. Чрез тази взаимност между време и живот многото зло на миналото става като че ли по-малко зло, а малкото добро в него – още по-добро. Това субективно изкривяване на преценката е свойствено на човешката природа, срещу него конкретният човек не може нищо да стори – нищо не може да стори и цялото човечество. Дори ако изпитанията в младостта ни са били най-жестоки, младостта ни е давала най-много сили да се справим с тях. Всичко това нагнетява и динамизира битието така, че то се обезсмъртява в спомени, които ни придружават доживотно.

Споделеното дотук подсказва колко субективно е отношението ни към едно минало, което, доколкото е непроменимо, е само по себе си обективно – независимостта му от нашата воля го прави неуязвимо, неподвластно на времето. Дълголетникът Бърнард Шоу учи, че ако има достатъчно време, рано или късно с всеки се случва всичко. В моя личен, в моя биографичен живот аз не искам да е така. Знам, че не могат да ми се случват само хубави неща, не бих желал обаче и всичко да ми се случва. Не бих желал, например, да бъда палач на сънародниците си – и палач на никой народ, и палач на един-единствен съчовек не бих желал да бъда. Както не бих желал, не бих допуснал и някой да бъде мой палач – психологически едното предпоставя другото. А комунистическото ни минало бе

време, разпределено на палачи и жертви

(Че жертви и палачи често разменяха местата и ролите си, превъплъщавайки се едни в други, не ще и дума, но това е друга тема.) Дори страната ни с всичките й милиони обитатели и с партийните им лидери воглаве беше цяла-целеничка похитена от великоруския шовинизъм, наричан от кумова срама безкористна братска помощ. Припомням тези обстоятелства, защото те бяха скоропостижно забравени и защото подобна безпаметност крие опасни рискове за бъдещето ни. И защото считам, че наред със субективното, със сантименталното ни отношение към собственото ни минало, трябва да отчетем и обективизма в него. Този обективизъм на родна земя е белязан от факта, че само допреди броени десетилетия цял един народ бе скован в една тоталитарна диктатура, че със силата на оръжията бяха похитени всичките му човешки права и граждански свободи, че бъдещето, което Оруел прогнозираше в антиутопията си – ботуш, стъпил върху човешко лице – за нас беше настояще. В този смисъл националното ни настояще изпревари прогнозираното от гениалния писател общонационално бъдеще, но аз не се гордея с тази победа. Казано с две думи, аз предпочитам несъмнено днешното ни време. Предпочитам с други думи да старея в плуралистичното ни настояще, отколкото да младея в еднопартийните си спомени. Това ми предпочитание има едно-единствено, но за мен много сериозно основание: свободата. Ето, споделяйки и тези несвързани мисли, аз не си броя, както това ставаше под господството на метода на социалистическия реализъм, думите. Сиреч във всичките си възгледи, във всичките си тези, съмнения и заблуди не съм ограничаван институционално в търсенията си и съм морално отговорен само пред себе си, пред собствената си съвест – не и пред ръководната роля на комунистическа партия. Няма по-радостно, по-възторжено изживяване от съзнанието, че гражданското ти битие протича под господството не на нечия еднолична воля и не под диктата на една самозвана партия, а според собствените ти вълнения, според собствените ти политически симпатии и антипатии, според собствените ти грешки и заблуди дори. Предпочитам, хиляди пъти предпочитам живота, който живея, изживявам и доизживявам в момента, защото е мой собствен, не само биографичен, а и автобиографичен – живот, личен и себесъщ, живот, който носи неповторимия почерк на собствената ти индивидуалност и който няма институционална алтернатива. Доколкото днес този живот е наличен и достъпен за всеки, а допреди броени десетилетия бе неналичен и недостъпен, в личната си ценностна скала аз, за разлика от милиони мои сънародници, 

фаворизирам безусловно настоящето пред миналото

В писмо до любимата си Луиз Флобер споделя: „Невежеството ни в областта на историята ни кара да хулим своето време. Хората винаги са постъпвали така.” Нека бъдем себекритични – нека бъдем критични и към времето си. Тази себекритичност и критичност е не само желателна, а и необходима – тя облагородява и битие, и характер. Не по-малко необходимо е обаче да надмогнем сантиментите си, да се себенадмогнем и да погледнем със същата критичност и себекритичност и към комунистическото си минало – като настоящето, и то е наше дело. Тъкмо затова сме длъжни да го видим такова, каквото е: едно време, което бе застинало, сковано, умъртвено от догматиката на една властолюбива самозвана партия, едно безвремие, което удави страната ни в насилие, което ни изхвърли от семейството на цивилизованите държави, потъпка националните ни интереси в услуга на една милитаризирана и безскрупулна империя. Чийто империализъм не само похити без остатък и националната ни независимост, и всичките ни човешки права и граждански свободи, а и се превърна в смъртоносна заплаха за целия Свободен свят. Потокът на времето стопи и тази заплаха, превърна и нея в минало. Едно минало, което като политическа реалност лично мен ме очарова с едно-единствено свое качество: че е минало безвъзвратно. 

Сподели:

Коментари (0)

"Да продаде Украйна" на Путин – не просто гаф на Тръмп, а дипломация в криза 

"Да продаде Украйна" на Путин – не просто гаф на Тръмп, а дипломация в криза 

Тръмп се опитва да "отмени" целия напредък на дипломацията от последните няколкостотин години, връщайки се към споразуменията, основани на лични пазарлъци, към „частната дипломация“

САЩ са пред голяма опасност...

САЩ са пред голяма опасност...

Тръмп е всичкото онова, което САЩ някога не бяха и срещу което САЩ се бореха с всички възможни средства...

Американската омраза към Европа не е нищо ново

Американската омраза към Европа не е нищо ново

За да разбираме „днес“, първо трябва да разберем „вчера“ – каква беше тайната операция на САЩ за убиване на еврото