22 Декември, 2025

​Революция сега! Но Каква?

​Революция сега! Но Каква?

Проф. Кръстьо Петков

„Светът ще бъде спасен, ако това е възможно, от непокорните”, Andre Gide

Възможна ли е революция в България сега? На думи- да! Наскоро двама авторитетни българи - режисьорът Александър Морфов и синдикалният лидер д-р Константин Тренчев - отправиха апел, който стресна публиката. Първият заяви : ” Само с кървава революция ще се оправим, но няма демократичен път, по който можем да променим тази ситуация»; вторият е не по-малко категоричен: »Няма смисъл от протест в тая държава. Трябва всенароден бунт!»

Звучи стряскащо, нали! Доколко обаче ситуацията в страната е бунтовна, революционна? И колко българи биха излезли на площадите, за да прогонят подтисниците, окопали се във властта? ( „врагът” беше конкретно посочен и от двамата лидери на мнения: политиците, олицетворяващи Статуквото). Ако съдим за революционния потенциал от миналогодишните зимни протести, максимумът на участие е около 150 000, а продължителността на протеста– не повече от месец. В маршовете на „Протестна мрежа” се вляха три до пет пъти по-малко българи; „Ранобудните студенти” избраха друга тактика - окупация с малобройна охрана.

Следователно призивът 

„ На всеоружие, братя българи!”

няма как да проработи. В това ни убеждава и националната история: в Априлското въстание се включват 1-2 от революционните окръзи; септемврийското въстание от 1923 г. е силно ограничено по териториален обхват; деветосептемврийският преврат през 1944 г. е спектакъл, изигран на столична сцена. И в трите случая „всенародният бунт” остава мираж!

И все пак темата за българската постоталитарна революция е актуална. Особено, ако се интерпретира в глобален контекст. Какъвто е и замисълът в настоящата статия. Въпросът, който се поражда от изявленията на Морфов и Тренчев е:

какъв тип революция очакват – политическа, социална или гражданска?

Първият вариант е безмислен. От вековен опит се знае, че политическите метежи завършват с отстраняването на едни тирани, но не и на тиранията. Като правило на власт идват други политици, чиито нрав е по-лош и опасен за народа от този на предшествениците. Справка – възцаряването на Сталин, Хитлер, Наполеон, Франко, Салазар, Пиночет и много други от категорията „кървави диктатори”. България помни такива мракобесни периоди и не е застрахована от тяхното повторение...

Социалната революция е на дневен ред: от Тунис до Чили; от Египет и Турция до Бразилия и Перу; от Украйна и Киргистан до Испания и Португалия. Проблемът е, че всички протестни движения стигат до първата точка от новия социален ред: формулиране на искания за промяна на Системата. Което значи - на неолибералната държава и икономика, които работят единствено в полза на свръхбогатите (1%) за сметка на обедняващото население (99%). И дотук!

Кой и как ще се победи идеологията-хегемон, която превзе глобалното пространство през последните три десетилетия остава неясно; с какви инструменти и ресурси ще бъдат прогонени войнстващите мисионери на неолиберализма от ключовите позиции в националната власт и международните финансови институции, е също загадка. Това вероятно е поводът за продължаващата дискусия между идеолозите на постмодерната социална революция; част от коментаторите заявяват, че неолиберализмът си отива, а други твърдят, че той е още тук! И така ще е задълго - особено в страни като България, в която „научният либерализъм” за рекордно кратки срокове измести „научния комунизъм”. Промяната стана по познатата схема - на сателитното мислене и поведение, която се предава по наследство от едни местни управници на други.

Най-реалистичен и разпространен, но и най-труден изглежда третият вариант: гражданска революция. Нейните идеолози и водачи винаги се разграничават от традиционните политически движения, защото нямат капка доверие нито на неговите лидери- изпечени демагози, нито на корумпираните партии, които узурпираха правомощията на суверена и продадоха властта на олигархията. Затова днес на мода са радикалните и нестандартни концепции за: „революция без лидери”; „пряка демокрация”, в която представителните органи са заменени от местни асамблеи на гражданите; „ненасилствени протести”, вкл. ритуални самоубийства пред портите на властимащите; „хоризонтални мрежи” - на самоорганизиращите се чрез интернет бунтари от младото поколение и т.н.

В тази нова ниша на публично изразяваното недоволство България се вписа изненадващо добре.

Признаха ни дори за водещи в глобалния граждански активизъм!

За броени месеци обаче 

пропиляхме шанса да останем в първата редица на борците

за граждански права и индивидуални свободи. Хронологията е следната: в края на пролетта на 2013 г. България зае почетно място в класацията на страните с най-масови и атрактивни протести (наред с Турция, Египет и Бразилия). В края на същата година влиятелният „Икономист” прогнозира, че и през 2014 г. българите отново ще са на картата на най-активните нации. Годината изтича, а в календара на обществените промени е записана само едно „постижение”: страната с най-честа смяна на правителствата в ЕС (три за една година и пет за последните три години) .

Регистрирахме и друг уникат: гражданската ( по етикет ) формация „Протестна мрежа” се партизира скорострелно и успешно влезе във властта, преди да е постигнала каквито и да е промени в Системата (респективно в Модела: „Кой?” ). Предколедният протест, организиран по традиционните правила на европейския синдикалиъм от КНСБ, остана изолирано явление. Дори и братската „Подкрепа” се разграничи от инициативата! За сметка на това акцията на КНСБ се оказа успешна и споразумението с правителството за начина на подготовка на пенсионната реформа е вече факт!

Ако приемем на доверие пророчеството на д-р Тренчев, че не синдикални протести, а „корави действия”и „палежи” по улиците са нашето спасение, редно е да очакваме „чудото” да се случи скоро, още през тази зима. Защото ножът наистина е пробол кокала!

Народът вече не се надява на социални придобивки, гарантиращи минимален жизнен стандарт; последната надежда е, че някой ще го поведе в защита на първичните инстинкти: да си жив, да се движиш, да дишаш, да те броят за хуманна единица. Според съвременните теории за революцията, именно това състояние лежи в основата на спонтанните протестни движения и бунтове, прерастващи в революции.

При нациите, съхранили първичните си инстинкти за съпротива, когато животът им е застрашен, достатъчна е една искра, едно натискане на спусъка, за 

да избухне масовият бунт

Така се случи в Тунис, след самозапалването на Мохамед Буазизи. Бунт-въстание-революция; после- свободни избори. Такъв е алгоритъмът, който носи успех. Бях в тази страна двукратно и наблюдавах събитията отблизо, затова си позволявам да направя паралел с България. Ще ползвам и директни впечатления от Гърция, Испания ,Украйна и Латинска Америка, за да посоча предпоставките за възможен български вариант на гражданска революция.

Първата предпоставка е гражданската солидарност. Жертвеготовни българи винаги е имало; има ги и сега. Доказателството е ритуалното самозапалване (на публични места, с култови послания), което се превърна в национален белег на крайното отчаяние.

В Тунис Буазизи се самозапали инцидентно, на пазара - след унижение , на което го подложи жена-полицай. Една саможертва беше достатъчна, за да се стигне до 100 –хилядния протест на площад „Бутефлика” и тиранинът Бен Али да избяга позорно. У нас за две години се самозапалиха над 10 души, като в три от случаите беше отправено директно предизвикателство към властовите институции (кметът на Варна, общината в Раднево, президентството). Какво последва? Ден-два съчувствие, после – дълго мълчание дори в социалните мрежи; нещо повече, психотерапевти и духовници заклеймиха деянието като нечовешко и анти-морално!

Изводът е: революцията е колективно дело; до нея се стига тогава, когато тълпата от протестиращи възприеме болките и страданията на другите като свои, общи. И не се оттегля от барикадите, щом задоволи частните си съсловни, кастови и прочее претенции.

Втората предпоставка е гражданската идентичност. Ако изключим първите месеци на 1989-90 г., за 25 години съм наблюдавал само няколко случая на спонтанни , неподправени граждански протести: а) през януари 2009 г., когато студенти и еколози изпълниха площада пред Народно събрание и принудиха полицията и политиците да действат панически и силово, с репресии; б) през януари 2013 г., когато варненци, а след тях столичани и жители на около 30 градове се вдигнаха на бунт срещу високите сметки за тока (политическият ефект беше: оставка на правителството); в) спорадичните експлозии на недоволство сред местни или професионални общности (случаят в Катуница; сега в Дебелт; преди време-блокадата на таксиметровите шофьори при правителството на Иван Костов и др.)

Идентичността не зависи само от характера на инициативата и произхода на организаторите. Важно е да се отстоява автентичността на протеста. Точно тук е 

ахилесовата пета на българския граждански активизъм

В почти всички случаи властимащите (разбирай олигархията, подпомогната от зависимите медии) успяха да яхнат, претопят или обезсилят протестите. А с дирижирания едногодишен „протест” срещу кабинета „Орешарски” , декориран с всички атрибути на глобалните граждански движения, беше доказано, че и най-съкровените мечти и чистите помисли може да бъдат купени, пренасочени и удобно канализирани.

Така последното оръжие на суверена: правото да протестира, беше извадено от употреба. Търси се ново, неомърсено и по-ефикасно.

Засега го виждаме как се изковава в две европейски страни с богат исторически опит на борби срещу диктатурата: Гърция и Испания. В южната ни съседка трета година радикалната лява формация „Сириза” продължава да се движи възходящо. На следващите избори тя се очертава като най-вероятния победител. Същото се случва и с испанския феномен „Подемос” – партията, родена неотдавна от движението „Възмутете се”. И двете партии имат млади и харизматични лидери: Алексис Ципрас и Пабло Иглесиас; и двете държави изживяват незапомнен срив на икономиката и жизненото равнище; и на двете места в началото бяха спонтанните протести, които не бяха превзети отвън, нито продадени отвътре.

Не е ли това показен урок за България. Ако на случващото се у нас и на стресиращите изявления на Александър Морфов и Константин Тренчев погледнем през призмата на теорията за „Дългата революция”, би трябвало да се заредим с повече търпение, надежда и оптимизъм. Вчерашните бунтове може да не са били успешни, днешните ги няма, но никой не знае в кой момент и как те ще избухнат с нова сила, преминавайки в следващата фаза: революционната. В това е и смисълът на лансираната от автора на теорията за дългата революция Реймънд Уилямс. Той ни съветва да анализираме процеса и да не вглеждаме само в изолираните актове.

Твърди се, че реалистичният период на съзряване, т.е. на превръщането на разпокъсаните, стихийни прояви на масово недоволство в революционна промяна, е двадесет години.

Дотук в България минаха шест от тях...

Сподели:

Коментари (0)

"Да продаде Украйна" на Путин – не просто гаф на Тръмп, а дипломация в криза 

"Да продаде Украйна" на Путин – не просто гаф на Тръмп, а дипломация в криза 

Тръмп се опитва да "отмени" целия напредък на дипломацията от последните няколкостотин години, връщайки се към споразуменията, основани на лични пазарлъци, към „частната дипломация“

САЩ са пред голяма опасност...

САЩ са пред голяма опасност...

Тръмп е всичкото онова, което САЩ някога не бяха и срещу което САЩ се бореха с всички възможни средства...

Американската омраза към Европа не е нищо ново

Американската омраза към Европа не е нищо ново

За да разбираме „днес“, първо трябва да разберем „вчера“ – каква беше тайната операция на САЩ за убиване на еврото