23 Декември, 2025

Мълчанието на православните агнета

Мълчанието на православните агнета

Духовните ни пастири се оказаха слуги дяволови – доносници на Държавна сигурност, лакеи на Кремъл

                                                          „Душата е бойно поле. Там се сражават идеи
                                                            и факти, факти и идеи.”
                                                                                        Николай Огарьов в писмо до
                                                                                         Александър Херцен, 1838

Димитър Бочев, специално за Faktor.bg

Подготвян дълго и мълчаливо встрани от медийния шум и от общественото внимание, подписания този месец междудържавен договор с Република Македония за приятелство и добросъседство можем с чиста съвест да окачествим като исторически. Разбира се, че не всички българи и не всички македонци ще са съгласни с него – и в двете страни договорът има както привърженици, така и противници. Като всеки международен документ, той е компромисен, неговата значимост обаче за съдбата и на двете държави е вън от съмнение. А е значим, защото засяга всички ни – и управлявани, и управляващи; и партийни люде, и безпартийни; и съвременници, и потомци. Документът засяга с пълна сила и Българската православна църква – или поне би трябвало да я засяга. Защото ако съдим по реакцията ѝ, или по-скоро по отсъствието на каквато и да е реакция, църквата ни се държи като 

ощипана госпожица

Подобно безучастие е не само странно – и противонационално е. Защото векове наред църквата ни е била неделима част и от обществото, и от нацията, и от националната ни политика. Тази ѝ съпричастност е не само естествена – тя е и закономерна. През толкова премеждия и опасности от самото си създаване, през вековете на т. нар. турско робство и особено през втората половина на ХIХ в., когато се оказва най-могъщия и последователен крепител на националното ни самосъзнание, Българската православна църква си е извоювала име на народна, на общонародна духовна институция, обединяваща духовно сънародниците ни не само по българските земи. Този защитен с толкова свети жертви авторитет днес е на път да бъде погубен. Погубват го не толкова нашето безверие и не толкова вътрешноцърковните ежби, каквито действително съществуват. Още по-малко го погубва някаква външнополитическа сила. Погубват го не и онези искрени и предани към православието редови християни – погубва го преди всичко клирът. И дори не целият клир – в църквата ни има достатъчно непретенциозни и предани, отдадени с еднаква всеотдайност и Богу, и на стадото си духовни пастири. Но, макар и да са част от клира, не те определят политиката на църквата ни като институция – определя я висшият клир. А след като той я определя, той носи и националната, и моралната отговорност за нея. Отговорност, която стъпка по стъпка се превръща в безотговорност – и към националната ни съдба, и към миряните, а значи – и към Всевишния.
Преди да доразкрием дубиозното поведение на православната ни църква, нека хвърлим поглед към съседна Македония. Където монасите от Бигорския манастир посрещнаха Договора за приятелство и добросъседство с декларация, от която могат да се поучат и политици, и Божи служители, и православната ни църква като институция. Себеопределяйки се като носители на „европейските цивилизационни ценности” и без да оспорват особеностите между двата народа и правото им на различия, монасите от Бигорското братство фокусират вниманието си върху духовната родственост, върху общите исторически корени на българи и македонци, върху общата им православна съдба. Решаващото според декларацията на монашеските братя е обстоятелството, че „Македония и България имат една и съща цивилизационна люлка” и „един и същ кръщелен купел”. Яснотата на авторите внася яснота и в цялата постановка. Човек, който тръгва към темата конструктивно и позитивно, търси, открива и фаворизира обединяващите елементи в двустранното общуване, а онзи, който подхожда деструктивно, ще постави ударението върху 

разединяващите фактори

А къде е мястото, каква е ролята на мълчанието, на безучастието на Българската православна църква? Преди всичко искам да уточня, че мълчание не значи непременно и винаги безучастие – мълчанието може да значи и участие, и позиция. И поведението на църквата ни го доказва. Една църква, раздирана от вътрешни котерийни боричкания, от зле прикривани властови и битови скандали, от едно лакейско отношение към държавната власт – която и да е тя. Най-високопоставените служители на тази църква десетилетия наред са служили не на Бога и на миряните си, а на една атеистична, богоненавистна тоталитарна власт, която се саморазправи с нечувана жестокост и със свободолюбието и с боголюбието на родна земя. Онези духовни пастири, които по библейска заръка трябваше да водят миряните по дирите Божии, се оказаха слуги дяволови – доносници на най-човеконенавистната институция в цялата ни национална история: Държавна сигурност. Тези предатели към каузата Христова и до днес са апаратчици на православната ни църква, без и до днес да са се покаяли, да са поискали прошка – поне от хората, които тайно са оплювали години наред. Доколкото Държавна сигурност обслужваше БКП, а БКП бе цяла-целеничка функция на Кремъл, тази продажна църковна клика робуваше в крайна сметка на онази „империя на лъжата и злото” (Рейгън), която бе стегнала в желязна хватка и нашата страна. От това си робуване църквата ни не се е освободила и до ден днешен. Ето къде се корени нейното 

позорно мълчание

 Мълчание, което, ако го приемем безропотно, ще опозори и всички нас – вярващи и невярващи. Москва винаги е имала интерес и от разединението между всички балкански държави, и (особено) от враждата между нашите два народа. Воден от имперския принцип разделяй и владей, къде открито и нагло, къде по перфиден агентурен път, Кремъл е правил необходимото, за да противопостави българи и македонци едни на други – прави го и днес пред очите ни. Доколкото Договорът за приятелство и добросъседство между България и Македония е естествено противодействие на руската хегемониална политика на Балканите, той се превърна в трън в очите на Кремъл, а оттам – и на неговия слугинаж на българска земя. В цялата тази щафета от властови зависимости, на чийто връх непоклатимо е застанал деспотизмът на Путин, е въвлечена и българската православна църква. Чието днешно поведение ще направи пропастта, зейнала между висшия църковен клир и миряните, още по-дълбока и непреодолима. А тази пропаст не е Божие творение – дело на сатаната е.

                                                                                              
Сподели:

Коментари (0)

Кремъл с нова хибридна агресия срещу България - всяване на страх и тревога, разделение в обществото

Кремъл с нова хибридна агресия срещу България - всяване на страх и тревога, разделение в обществото

Руските действия целят най-малкото предотвратяване на управленски решения и действия, които са в ущърб на дългосрочните руски интереси в страната и в региона, особено що се отнася до енергетиката и развитието на стратегическото ни партньорство със САЩ

"Да продаде Украйна" на Путин – не просто гаф на Тръмп, а дипломация в криза 

"Да продаде Украйна" на Путин – не просто гаф на Тръмп, а дипломация в криза 

Тръмп се опитва да "отмени" целия напредък на дипломацията от последните няколкостотин години, връщайки се към споразуменията, основани на лични пазарлъци, към „частната дипломация“

САЩ са пред голяма опасност...

САЩ са пред голяма опасност...

Тръмп е всичкото онова, което САЩ някога не бяха и срещу което САЩ се бореха с всички възможни средства...