Съгласно плановете, обявени от шотландския първи министър Никола Стърджън, шотландският парламент (Холируд) ще приеме закон за втори референдум за независимост на Шотландия, който ще се проведе през следващата година.
Въпреки това дори Стърджън призна, че пътят до провеждането на този вот е несигурен, тъй като разкри, че правителството ѝ е поискало от висшия съд на Великобритания да се произнесе дали Шотландия има право да проведе референдум без разрешението на Лондон.
Първото допитване през 2014 г., в което страната, подкрепяща съюза, триумфира с 55% срещу 45%, последва решението на тогавашния премиер Дейвид Камерън временно да предостави на Холирууд правомощието да проведе референдум.
След като на миналогодишните избори в Холируд партиите, подкрепящи независимостта, спечелиха мнозинство от местата, Стърджън заяви, че нейното правителство вече има мандат за провеждане на ново гласуване. Джонсън и британските министри не се съгласиха с това, изтъквайки изявленията на националистите от 2014 г., че първият референдум ще бъде събитие, което се случва "веднъж на поколение".
В речта си пред шотландските депутати, в която бе изложена пътната карта за това второ допитване, Стърджън заяви, че предпочитаният от нея вариант остава повторение на прехвърлянето на правомощия от 2014 г., известно като заповед по член 30.
Но този път такова съгласие от Уестминстър няма да бъде получено. Говорител на правителството заяви преди изявлението на Стърджън, че позицията на Лондон е непроменена и че "сега не е моментът да се говори за нов референдум".
Независимо от това шотландския първи министър заяви, че ще пише на Джонсън, за да поиска официално съгласие за провеждането на гласуването. Ако, както се очаква, Джонсън отхвърли този призив, шотландското правителство все пак ще продължи да действа.
"Никога няма да позволя шотландската демокрация да бъде пленник на Борис Джонсън или на който и да е друг министър-председател", заяви Стърджън.
Първият министър съобщи, че главният юрист на шотландското правителство е изпратил писмо до Върховния съд на Обединеното кралство, за да поиска изслушване по въпроса дали Шотландия има право да проведе необвързващ референдум, дори ако Уестминстър откаже да даде съгласие. Това ще остави искането за нов референдум на милостта на висшите съдии на Обединеното кралство.
Ако съдиите се съгласят с националистите и отсъдят, че Единбург има право да проведе консултативен вот, шотландското правителство ще продължи с плановете си за гласуване през октомври 2023 г. по същия въпрос, който беше използван през 2014 г: "Трябва ли Шотландия да бъде независима държава?"
Ако съдиите не се съгласят и отсъдят, че правомощията за провеждане на референдум принадлежат само на Уестминстър, Стърджън заяви, че вместо това нейната партия ще се състезава на следващите парламентарни избори във Великобритания - очаквани през 2024 г. - по същия въпрос от референдума през 2014 г.
"Това няма да е краят на въпроса - далеч не", каза тя за евентуална неуспешна съдебна битка.
Междувременно британския министър на отбраната Бен Уолъс постави геополитическата обстановка на първо място и изтъкна, че бъдеща независимост няма да бъде в полза на Шотландия.
"Шотландия да остане във Великобритания вероятно е по-добрият вариант. Има няколко причини, поради които това е така. Ако погледнете [мерките по COVID-19], размерът на помощта, която Шотландия получи, можеше да бъде разпределен само като част от по-мощен политически съюз. Ако погледнем от гледна точка на отбраната, Путин неведнъж е споменавал ядрените оръжия, а хората в Шотландия разбират, че като държава сме по-силни заедно", каза той пред Sky News./БГНЕС, Политико
Още от Свят
Украйна разработва няколко нови балистични ракети
Министърът на отбраната Рустем Умеров по-рано заяви, че към края на 2024 година или през 2025 година ще има информация за „мащабна ракетна програма“
През ноември Русия отбелязва рекордни загуби на жива сила и техника
Руската тактика вероятно ще продължи да води до големи загуби в бъдеще
Подробни планове на британски затвори изтекоха в "тъмната мрежа"
Има опасения, че ще бъдат използвани за контрабанда на наркотици и оръжия или за организиране на бягства