17 Февруари, 2025

НЗОК ще ни известява със sms какви здравни услуги сме ползвали в болница или при лекар

НЗОК ще ни известява със sms какви здравни услуги сме ползвали в болница или при лекар

Идеята е всеки пациент да сигнализира, ако лекар или лечебно заведение използва данните му неправомерно

Нови мерки за по-строг контрол върху харчовете в здравеопазването. Всеки пациент ще получава смс за здравните услуги, които е използвал в болница или при лекар. Какви правомощия ще даде това на пациентите?

Идеята е всеки пациент да може да сигнализира, ако лекар или лечебно заведение използва данните му неправомерно, за да надписва неизвършени дейности. От Здравната каса вече са разпратили 700 писма до пациенти – точно за да проверят дали отчетените на тяхно име услуги са верни. Отговорите показали, че злоупотреби има и системата се нуждаела от по-строг пациентски контрол.

С диагноза камъни в жлъчката пациент два пъти попада в болница. „След това ми се доказа, че имам хронична бъбречна недостатъчност…  Тази клинична пътека е по-скъпа от тази, която е за основното ми заболяване”, разказва пред Нова тв Павел Петров.  

„В епикриза на моя близка видях, че са й правени много лабораторни изследвания, а й взеха само два пъти кръв”, казва Илка Стаменова.

Сега единственият начин да проследим как ни лекуват, е през електронното досие.  Достъпът до него е възможен само със специален код  или през системата на НАП. Едва около половин милион души, обаче, са потърсили информация по този начин. Затова, според здравната каса, известяването с смс може да ограничи злоупотребите.

„Всички имаме телефони, таблети, всичко ползваме иновации във всички области… Целта е да бъде уведомен пациентът за всеки разход, който се извършва върху неговото ЕГН. Защото вие виждате, че с механизмите на контрола не можем да постигнем целесъобразно изразходване на публичния финансов ресурс”, казва Йорданка Пенкова, подуправител на НЗОК.

„Добра идея, макар не на д-р Дечев, а на д-р Москов, бихме я подкрепили, стига да не струва милиони. С едно елементарно приложение това може да се случи лесно”, коментира д-р Станимир Хасърджиев от Националната пациентска организация.

Затова от организацията предлагат те самите да създадат мобилно приложение, което да известява пациентите.

„Но остава въпросът какво правим с хората, които нямат смартфони и мобилни телефони”, каза още Хасърджиев.

По сметки на пациентските организации, именно тези групи – пенсионери и ниско образовани хора, се оказват и най-уязвимите, които трудно могат да защитят здравните си права.  От Здравната каса обещават, че за да достигнат до максимален брой хора – независимо от планираното смс-известяване – ще продължат да изпращат писма до пациентите с искане да обратна връзка за пропуските в системата.  
Сподели:
 Живков побъркал Държавна сигурност с разнопосочни нареждания за преименуването на българомохамеданите

Живков побъркал Държавна сигурност с разнопосочни нареждания за преименуването на българомохамеданите

Документът от 28 май 1965 г. и е на ДС подробно са описани различните нормативи разпоредби, които тогавашното правителство под ръководството на премиера Тодор Живков е дало в началото на същата година за извършване на подмяната на паспортите на тези хора

Етнографският музей школува децата как да си оплетат мартеници

Етнографският музей школува децата как да си оплетат мартеници

Детската работилница е под мотото "На́ на тебе мартеница, дай на мене здраве“, тя е на всеки кръгъл час

500 кг боклук изхвърля средно българинът за година

500 кг боклук изхвърля средно българинът за година

Пластмасата е най-големият „донор“ за боклук, добрата новина е, че има намаление с 4.41% на пластмасовите опаковки в кофите за смет през 2023 година