23 Декември, 2025

НЗОК ще ни известява със sms какви здравни услуги сме ползвали в болница или при лекар

НЗОК ще ни известява със sms какви здравни услуги сме ползвали в болница или при лекар

Идеята е всеки пациент да сигнализира, ако лекар или лечебно заведение използва данните му неправомерно

Нови мерки за по-строг контрол върху харчовете в здравеопазването. Всеки пациент ще получава смс за здравните услуги, които е използвал в болница или при лекар. Какви правомощия ще даде това на пациентите?

Идеята е всеки пациент да може да сигнализира, ако лекар или лечебно заведение използва данните му неправомерно, за да надписва неизвършени дейности. От Здравната каса вече са разпратили 700 писма до пациенти – точно за да проверят дали отчетените на тяхно име услуги са верни. Отговорите показали, че злоупотреби има и системата се нуждаела от по-строг пациентски контрол.

С диагноза камъни в жлъчката пациент два пъти попада в болница. „След това ми се доказа, че имам хронична бъбречна недостатъчност…  Тази клинична пътека е по-скъпа от тази, която е за основното ми заболяване”, разказва пред Нова тв Павел Петров.  

„В епикриза на моя близка видях, че са й правени много лабораторни изследвания, а й взеха само два пъти кръв”, казва Илка Стаменова.

Сега единственият начин да проследим как ни лекуват, е през електронното досие.  Достъпът до него е възможен само със специален код  или през системата на НАП. Едва около половин милион души, обаче, са потърсили информация по този начин. Затова, според здравната каса, известяването с смс може да ограничи злоупотребите.

„Всички имаме телефони, таблети, всичко ползваме иновации във всички области… Целта е да бъде уведомен пациентът за всеки разход, който се извършва върху неговото ЕГН. Защото вие виждате, че с механизмите на контрола не можем да постигнем целесъобразно изразходване на публичния финансов ресурс”, казва Йорданка Пенкова, подуправител на НЗОК.

„Добра идея, макар не на д-р Дечев, а на д-р Москов, бихме я подкрепили, стига да не струва милиони. С едно елементарно приложение това може да се случи лесно”, коментира д-р Станимир Хасърджиев от Националната пациентска организация.

Затова от организацията предлагат те самите да създадат мобилно приложение, което да известява пациентите.

„Но остава въпросът какво правим с хората, които нямат смартфони и мобилни телефони”, каза още Хасърджиев.

По сметки на пациентските организации, именно тези групи – пенсионери и ниско образовани хора, се оказват и най-уязвимите, които трудно могат да защитят здравните си права.  От Здравната каса обещават, че за да достигнат до максимален брой хора – независимо от планираното смс-известяване – ще продължат да изпращат писма до пациентите с искане да обратна връзка за пропуските в системата.  
Сподели:

Коментари (0)

Николай Нанков: Приветствам държавните ВиК оператори, че не вдигат цената на водата

Николай Нанков: Приветствам държавните ВиК оператори, че не вдигат цената на водата

Той смята, че е необходим плавен преход към еврото, но и е недопустимо да поскъпва водата в региони, страдащи трайно от безводие

Втори неуспешен опит за отстраняването на Благомир Коцев като кмет на Варна

Втори неуспешен опит за отстраняването на Благомир Коцев като кмет на Варна

Първото заседание на ОИК-Варна се състоя на 23 ноември, което също се провали заради блокада от страна на ГЕРБ

Терзиев отново атакува главния архитект на София

Терзиев отново атакува главния архитект на София

Столичният кмет си позволи да обвини арх. Богдана Панайотова в "манипулации и лъжи" и настоява при новата реформа в СОС да подаде оставка при поискване