Атлантическият съвет на България излезе с позиция, в която настоява до края на този парламент да бъде сключен договора за още 8 изтребители F-16. Изявлението им е провокирано от намерението на правителството да преговаря с американската страна за придобиването на още 8 изтребители F-16.
Вижте пълния текст на позицията на АСБ:
"Сега имаме уникален шанс да намалим с поне една петилетка използването на МиГ-29 и зависимостта от Русия!
Можем да имаме ескадрила от 16 самолета F-16 до края 2024 г. И до тогава да се освободим от МиГ-29.
Нашата оценка е, че за да може това да стане, за целта договорът за вторите осем самолета трябва да бъде сключен възможно най-скоро - препоръчително е, според нас, договорът да бъде подписан и ратифициран най-късно до пролетта на 2021 г. В противен случай вероятно ще се наложи да чакаме за производството им, тъй като преди нас ще има поръчки и от други държави.
В момента България разполага с уникална възможност да получи още осем самолета F-16, заедно с първите вече поръчани и платени осем и така до края на 2024 г. да имаме 16 самолета F-16. Това вече беше потвърдено от Джей Ар Макдоналд, вицепрезидент на Lockheed Martin в интервю за изданието "АЕРО" (https://aero-bg.com/…/ako-balgariya-poracha-skoro-oshte-f…/)
Тук трябва да имаме предвид, че вече от Министерството на отбраната обявиха (https://faktor.bg/bg/articles/atlantitsi-1-4), че, за да свалим от въоръжение старите съветски МиГ-29, трябва да имаме 16 нови F-16. В противен случай, трябвало да поддържаме още осем самолета МиГ-29 до края на жизнения им цикъл, т.е. към 2030 г. Това значи, по наши изчисления, да налеем в руския (а защо не и в Беларус...?!?) военнопромишлен комплекс още близо 400 милиона - не по-малко от 250 милиона за ремонт и поддръжка до 2030 г., и вероятно още поне 100-150 милиона за модернизация на авиониката. За модернизацията на авиониката на МиГ-29 засега има медийни публикации, както и стенограма от заседание на комисията по отбрана в Народното събрание от 30.01.2020 г. (https://faktor.bg/…/voennoto-ministerstvo-shte-naliva-oshte…), в която от страна на Министерството на отбраната се заявява намерение за такова действие.
Ако бъде допусната модернизация на авиониката на МиГ-29, тогава, заради направените значителни инвестиции, проруското лоби в бойната ни авиация ще претендира, че използването на МиГ-29 до към 2030 г. е безалтернативно. Това значи да налеем поне още четвърт милиард лева за ремонти и поддръжка на летателната годност. По този начин българските Военновъздушни сили ще бъдат зависими от Москва още десет години.
Ако, обаче, скоро бъде сключен договор за доставка на още осем F-16 заедно с първите осем, както и ако бъде избегнат коварния инвестиционен и процедурен капан с модернизацията на авиониката на МиГ-29 (в Русия или в Беларус...), тогава ще можем да се освободим от МиГ-29 и така да скъсаме със зависимостта от Кремъл поне пет години по-рано. Най-малкото една петилетка по-рано!
Затова борбата на руското лоби ще бъде безотказна. Тези политици, които са против сключването на нов договор за бърза доставка на още осем F-16, напрактика работят за продължаване на зависимостта на бойната ни авиация от Русия поне за още 10 години напред. По-друг начин казано, тяхната борба е да дадат поне още една петилетка живот на МиГ-29 след средата на това десетилетие, която ще ни струва още стотици милиони. И топли връзки с руския военнопромишлен комплекс."
Още от България
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Ураганен вятър преобърна ТИР на подбалканския път при Сливен
Пострада голям супермаркет в града, навесът за колички е бил отнесен
Зафиров: БСП е подложена на изпитание, няма да сме изтривалка на нечистоплътни интереси
Младите хора са моралният компас