Вили Лилков
"Предизборната кампания не се отличаваше много от другите предизборни кампании в София може би по това, че основните кандидати на основните политически партии не бяха политици и не бяха подготвени за голямата роля, която трябваше да изживяват в тези избори", каза пред "Фокус" проф. Вили Лилков, общински съветник от групата на коалиция "Синя София“.
"Те се учеха в движение. Не искам сега да откроявам един или друг, но това, което беше характерно, е, че и ПП-ДБ, и ГЕРБ-СДС, и БСП не издигнаха свои партийни кандидатури, скриха се зад неполитически кандидатури и граждански лица и това пролича в подготовката и в нивото на кандидатите, и в нивото на разговора, който те водеха за София. Може би към края на кампанията тя доби малко по-експертен профил, но пък между двата тура се намесиха лидерите на партиите и те подмениха политическия разговор за София и експертния разговор за София с геополитически разговор. Дори беше намесен и Путин едва ли не в тези избори. И може би и темата за отмяната на машинното гласуване на първи тур в много голяма степен повлияя на изборите", посочи Лилков.
Според него, друго, което беше характерно за тези избори е, че "в тях имаше една епична битка в интернет и във Фейсбук“. Голяма част от кампанията се разрази и там, като лошо впечатление правеше участието на много тролове и много злепоставяща информация, която се пускаше в социалните мрежи за всеки от кандидатите.
"Иначе "Синя София“, която аз представлявах в тези избори, успя да представи една много добра и балансирана програма. Нарекохме я "Разумната промяна за София“. Издигнахме добри кандидати за районни кметове за листа за общински съветници, добри експерти, хора с политически опит и се опитахме да вкараме в кампанията един спокоен и експертен разговор за София. И това, което мен лично ме разочарова, е, че основните кандидати бягаха от диспут с мен, което може би за тях беше добре, но от това пострада кампанията като цяло", добави Лилков.
По думите му, потвърждава се едно правило в политиката, че изборът, който хората правят, е много по-често емоционален, отколкото рационален. В изборите хората обикновено следват партийните си и политически пристрастия, водят се от емоциите и затова винаги всички PR-и това казват на своите кандидати – "Грабвайте емоцията на хората, грабвайте емоцията на хората – тя е много важна!“. Това е, за съжаление, може би основният мотив на хората. И освен това – ниската избирателна активност. Много от рационалните избиратели в последните години се оттеглиха от активно участие в политическите избори. Над 70% от имащите право на глас не гласуваха на първи или на втори тур, което означава, че в кампанията, в изборите по-точно са се включили най-твърдите партийни ядра.
"И това е резултатът в крайна сметка. Аз приемам резултата, но винаги във всички изборни кампании, които съм водил като организатор или в които съм участвал, аз съм държал винаги на експертността, на реалистичната политическа програма, на ясното позициониране ляво-дясно, на заемане на антикомунистическа позиция и може би от това са страдали нашите кампания. Както виждате, в последните години популизмът взима връх", добави проф. Вили Лилков.
Още от България
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Ураганен вятър преобърна ТИР на подбалканския път при Сливен
Пострада голям супермаркет в града, навесът за колички е бил отнесен
Зафиров: БСП е подложена на изпитание, няма да сме изтривалка на нечистоплътни интереси
Младите хора са моралният компас