6 Декември, 2025

Разследването на фаталния полет: 7 секунди е липсвала комуникация между самолета и кулата

Разследването на фаталния полет: 7 секунди е липсвала комуникация между самолета и кулата

Липсвала е комуникация между кулата и самолета в критичните секунди на фаталния полет, при който загинаха двама от най-добрите ни военни пилоти през септември. Това са показали записите на разговорите между наземното ръководство на полета и загиналите летци.

Критичната част от полета е продължила седем секунди. За това време Петко Димитров и Венцислав Дункин е трябвало да вземат решение и да предприемат действия за излизане от опасната маневра, за да спасят живота си. Това става ясно от данните, които са разчетени от черната кутия и доказателствата, които разследващите са събрали до момента. Докладът изготвен от "Военна полиция" и военното министерство е предаден във военно-окръжната прокуратура в Пловдив, съобщи пред БНТ военно-окръжният прокурор майор Христо Анчев.

Така вече ще може да се назначи и ключовата авио-техническа съдебна експертиза, която да отговори на най-важните въпроси на разследването.

В доклада на "Военна полиция" и министерство на отбраната е разчетена цялата информация за фаталния полет от т.нар. черна кутия, тя обаче не записва разговорите между пилотите.

За разследващите, обаче от ключова важност са разговорите по време на самия полет.

"Между ръководителя на полета или т.н. "кула" и пилотите разговорите ги има, тъй като те се записват отделно от черната кутия. Предполагам, това ще е интересно, там вече в "сюблимния момент", така да го кажа, разговори няма. Решаващите секунди са 7. Това е моментът, в който може би нещата вече стават необратими, но кой е виновен за това, тепърва ще се установява", каза майор Христо Анчев.

"Целта на разследващите е да установят правилността на действията на всички участници в полета, както в самолета, така и на земята. Внимателно се анализира влизането в опасната маневра и действията след това. Ръководителят на полета разполага с възможност да го спре. Но ако прецени, че не трябва да продължи, че е изключително опасно. А неговата главна задача не е това", заяви още Анчев.

Част от военнослужещите, свидетели на катастрофата, ще бъдат разпитани и пред съдия. Катастрофиралият L-39 "Албатрос" се съхранява в специален хангар, в авиобаза "Граф Игнатиево", но под постоянна охрана. А черната кутия, намерена край останките на самолета се съхранява на друго място.

За разследващите е важно заключенията за техническото състояние на самолета да се потвърждават от данните в черната кутия. Това е наложило транспортирането ѝ до Чехия да бъде строго охранявано.

"И затова в мое присъствие и на двама експерти от Министерство на отбраната, с военен самолет беше превозена до фирмата производител в Чехия, Прага.- Там беше свалена информация, успешно", обясни военно-окръжният прокурор.

По същия начин е върната в България и е приложена като веществено доказателство, за да може във всеки момент обективността на данните да бъде проверена.

Сподели:

Коментари (0)

СДВР: Петима от задържаните след протеста на 1 декември са нарушавали закона и преди

СДВР: Петима от задържаните след протеста на 1 декември са нарушавали закона и преди

Столичната дирекция на вътрешните работи предостави уточняваща информация за лицата.

Напусналият ПП Александър Русинов: Готви се нова сглобка

Напусналият ПП Александър Русинов: Готви се нова сглобка

Той добави, че от месеци забелязва несъответствия в поведението на ръководството, но чашата е преляла след последното заседание, проведено вечерта преди масовите протести.

Румен Петков: Кирил Петков трябва да носи отговорност за призивите протестиращите да тръгнат към политическа централа

Румен Петков: Кирил Петков трябва да носи отговорност за призивите протестиращите да тръгнат към политическа централа

"Закриването на Комисията по досиетата е закъсняло, а едни 10 милиона просто си отлитат. Няма причина БСП да променя позицията си за Комисията „Сорос“, смята той