Институтът за развитие на публичната среда отчете сериозен ръст на новорегистрирани жители в 13 български общини в периода от началото на годината до месец април, когато изтече срокът на т.нар. шестмесечна уседналост за право на вот.
Особено голям е напливът на "новодомци“ към малките населени места, където ще се избира кмет на кметство. Жителите на някои от тези села ненадейно са се увеличили с над 50% в първите 4 месеца на годината. Рекордьори в това отношение са общини като Невестино, Трекляно Макреш, Ново село и др.
Според закона, 100 жители на малко населено място могат да си изберат кмет. Правилата сега са същите, както при местните избори през 2015 г., когато в последните месеци преди да изтече срокът за уседналост, станахме свидетели на небивал прилив на новорегистрирани из цялата страна. "Защо това не се случи на местните избори през 2019-та? - пита реторично Ива Лазарова, ръководител на ИРПС и отговаря: “Защото тогава временно промениха закона и 350 души избираха кмет.“
Наистина, по-трудно е да докараш 200-300 фиктивни нови жители по документи в дадено село, отколкото 100-тина.
"Много малко избиратели са необходими при надпреварата за поста на кмет на малко кметство – казва Ива Лазарова пред БНР.
"Когато "новодомци“ се заселят в едно селце със 120 жители и броят им е огромен спрямо този на хората по постоянен адрес, тези идващи отвън гласове реално могат да променят резултатите от вота и да решат кой ще управлява населеното място в следващите 4 години. Нашата хипотеза е, че тези хора се прехвърлят от по-големите общински центрове към по-малките населени места. Защото, когато се премести от дадена община към някое село на нейна територия, освен че не губи правото си на вот за общински кмет и общински съвет, гласоподавателят печели право да гласува и за кмет на селото, в което се е регистрирал“, обяснява тя.
"Трудно е да се докаже, че вътрешният изборен туризъм е престъпление срещу избирателните права. Например, могат да се назначат задължителни служебни проверки във всички общини, където има значителен ръст на регистрации по настоящ адрес и компетентните органи да проследят дали тези хора са получили някакъв стимул да се местят. Не бива да забравяме, че кметовете управляват територията на кметството, администрират услугите там, стопанисват общинската собственост и пр. Именно зад тези икономически фактори могат да се крият причините, поради които изборният туризъм в техните населени места се случва“ – кава още Ива Лазарова.
Още от България
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Ураганен вятър преобърна ТИР на подбалканския път при Сливен
Пострада голям супермаркет в града, навесът за колички е бил отнесен
Зафиров: БСП е подложена на изпитание, няма да сме изтривалка на нечистоплътни интереси
Младите хора са моралният компас