Очевидно имаме длъжностни лица и институции, които са силно заинтересовани от определен изход на разследването за падналия в Черно море на 9 юни МиГ-29, и точно те не са отстранени от разследването. Те се саморазследват. Даже поканват и страната, извършила техническото обслужване, и производството на самолета, твърдят че производството дори на черната кутия е руско, без да можем да кажем дали това е вярно, канят точно този производител да извърши проверката дали всичко е наред, да извлече информацията от самолета дали всичко е било наред със самолета от техническа гледна точка. Това казва Владимир Миленски, полковник от резерва, член на Атлантическия съвет на България, в интервю за Радио „Фокус”.
Според него ВВС се саморазследват, а те са страна по въпроса, те имат интерес от точно конкретен изход на разследването. Как можем да се доверяваме на тези, които са страна по инцидента да проведат честно и качествено разследване, ако резултатите от това разследване докажат, че имат принос в трагичния изход от този полет, казва Миленски.
Според него е невъзможно Русия да каже – технически проблем, лошо сме извършили техническото обслужване и поради това, се е стигнало до инцидента.
Казвам го само хипотетично, ако това се окаже – ще го кажат ли? Лошо сме извършили техническото обслужване и поради това се случи това нещастие? Какво ще стане с техните договори, какво ще стане с техните бъдещи договори? Става дума за стотици милиони, всяка година, стотици милиони всяка година. Какво ще стане, ако се окаже, че грешката е в командването на ВВС? Какво ще стане, ако се окаже, че гледаме, каква е ролята на министъра при сключването на тези договори и на министрите преди него? Ами каква е ролята на ВВС в сключването на тези договори? Каква е ролята на президента, който преди 5 г. беше командир на този вид въоръжени сили, на ВВС? И знаем неговата твърда убеденост нуждата от продължаване на живота на МиГ-29 в нашите ВВС, респективно, то от само себе си се разбира, че това означава обвързване с Русия за техническото обслужване. Защото искаме – не искаме, ще намерим и други обслужващи, но Русия винаги ще бъде фактор в нашата национална сигурност по този начин, изтъква полковникът от резерва.
Този трагичен случай с майор Терзиев, сега ще кажа нещо, което може да прозвучи малко цинично, но от чисто разумна, рационална гледна точка, от гледна точка на България, този трагичен случай изигра положителна роля, защото отвори очите на обществото или започна да отваря очите на обществото за безобразията, които се случват в българската отбрана, които продължават вече десетилетия. Владимир Миленски отговаря и на един важен въпрос: Изпращането на черната кутия в Русия обвързано ли е по някакъв начин със скоростното подготвяне от служебното правителство на нови договори с руската страна на стойност до 100 милиона лева?
Служебният министър на отбраната отиде в Трета авиобаза веднага след злощастния инцидент да успокои пилотите. Не го критикувам за това. Но там той, за да ги успокои, им обеща, че ще направи всичко възможно да продължат да летят и че ще направи всичко възможно техническото състояние да бъде осигурено, значи техническата поддръжка да бъде осигурена, не съм сигурен дали каза да продължим договорите или да сключим нов договор, мисля че не е казал да сключим нов договор. Но, тъй като сегашните договори са съответно в тежка форма на изоставане и Министерство на отбраната отказва да даде информация, кой договор в какво състояние на изпълнение е, за някои си личи веднага. Например, единият договор за осигуряване на техническото състояние на летателна готовност на 66%, на две трети от самолетите МиГ-29, гарантиране на тяхното летателно състояние, нали. И ние виждаме, че от тях няма 66%, които са способни да летят, ние сме абсолютно убедени, че няма толкова, може би 5-6 могат да летят, но това отново са числа, които се промъкват в медиите измежду невнимателно изпуснатите приказки на говоренето на генерали и в говоренето на министъра. Така че, ние знаем, че този договор, примерно, конкретно при който Русия е длъжна да осигури постоянна летателна готовност на 66% от българските МиГ-29, не е изпълнен. Другите пък договори, които са за доставка, те не ни казват, кой доколко е изпълнен и как. За един знаем, че малко преди последните избори предишният министър на отбраната Каракачанов сключи един щедър договор за удължаване на срока, тъй като Русия не може да смогне да изпълнява договора си, изтъква Миленски. Той е категоричен, че Русия е ненадежден доставчик, който се управлява от политически режим, който използва всеки възможен икономически лост, за да преследва своите политически цели. Няма как от Русия да получим качество и да получим надеждност за нашите самолети. Ние сме враг за Русия. Руската пропаганда превърна България във враг в представите на вече масовото руско население., категоричен е Миленски.
България
Владимир Миленски: Няма как от Русия да получим качество и надеждност за МиГ-29, в техните представи сме враг
Владимир Миленски
Още от България
Тома Биков: В историята на България има четири контрареволюции, последната се персонализира от Бойко Борисов
За него революциите в България винаги идват отвън, изненадващи са, променят целия политически ред и геополитическата ориентация на страната
МВнР: Отказите за издаване на визи за САЩ са намалели наполовина
„През последните месеци бяха положени значителни усилия в изпълнение на критериите за включване на България в Програмата за безвизово пътуване на САЩ."
Борислав Сарафов разпореди да се изискат незабавни действия във връзка със зачестилите случаи на насилие и хулиганство
В седемдневен срок магистратите, които наблюдават такива преписки и дела, трябва да изготвят доклади за хода на проверките и разследванията, които да представят на своите административни ръководители.