Българите блокират от 7 дни всички камиони на румънските превозвачи, натоварени със стоки за Австрия. Превозвачите молят румънските власти и румънския посланик в София да спрат неправомерните проверки на българските власти на камионите, превозващи стоки от и за Австрия, пише румънският вестник "Adevărul", цитиран от "Фокус".
"Националният съюз на автомобилните превозвачи от Румъния (UNTRR) апелира за спешна намеса на министър-председателя на Румъния, министъра на транспорта и инфраструктурата, министъра на външните работи и румънския посланик в София за спиране на неправомерни проверки от българските власти на камиони, регистрирани в Румъния, които превозват стоки от и за Австрия , блокирани за седем дни на границата между България и Румъния", съобщиха превозвачите.
От началото на годината Националният съюз на автомобилните превозвачи уведоми за този проблем Европейската комисия, както и съответните власти в Румъния и България. Българските власти запазват практиката си да спират от движение за 7 дни превозните средства, превозващи стоки за Австрия. Отбелязваме, че тази практика не се отнася само за превозни средства, регистрирани в Румъния, но и за всички превозни средства, превозващи стоки до Австрия.
"От началото на тази година ситуацията на чакане на румънската граница с България значително се влоши, поради засилените проверки от страна на българските власти за стоките, пътуващи от и за Австрия на всички гранично-пропускателни пунктове между България и Румъния, т.к. както и по пътната мрежа на България, следвайки ангажимента на България към Австрия да увеличи контрола по сухопътните граници в контекста на процеса на присъединяване към Шенген “, твърдят представители на Националния съюз на автомобилните превозвачи от Румъния.
Благодарение на тези подробни проверки от българските власти се регистрират дълги периоди на престой на проверените превозни средства. Камионите на румънските превозвачи, натоварени със стоки за Австрия, са блокирани в Русе, откъдето превозвачите се оплакват, че са задържани за 7 дни, по решение на българските власти, без да съобщят този аспект писмено на транспортните оператори. Румънски превозвач от Гюргево не е пускат през границата, защото камионът му е натоварен със стоки за Австрия, но също и не го пускат дори без ремарке, за да стигне до дома си в Гюргево.
Прекомерният контрол на българските власти за стоки за Австрия допълнително влошава положението на румънските автомобилни превозвачи на румънско-българската граница, където те са силно засегнати от непрозрачната работа на новата система за виртуални опашки на граничния пункт, въведена от българските власти. Миналото лято се извършиха злоупотреби от частния оператор ТИР Паркинг Русе, "абсолютният господар на русенската граница", който управлява по свое усмотрение както виртуалната опашка, така и повечето места за паркиране на камиони на границата между България и Румъния. Няма процедура за информация и докладване за широката общественост или потребителите.
Румънските превозвачи са дискриминирани на паркингите, управлявани от ТИР Паркинг Русе, където са принудени да плащат над три пъти по-високи тарифи от българските си конкуренти и да чакат над 30 часа, за да преминат границата между България и Румъния, докато българските превозвачи са оставени границата минава много по-бързо. Всички транспортни оператори, които изберат да използват други паркинги в Русе, чакат значително по-дълго време за преминаване на границата, отколкото ако използват ТИР Паркинг Русе.
"Забелязваме голям конфликт на интереси, като овластяваме играч да арбитрира играта, в случая като предоставяме правото на ТИР Паркинг - Русе да управлява виртуалната опашка за всички камиони, като се има предвид, че той е и оператор на два от 8 камиона паркинги в Русе, но който управлява 75% от капацитета на местата за паркиране на камиони в Русе през собствени паркинги, без никакъв надзор или наблюдение или докладване на властите в България", посочват превозвачите.
Днес румънските транспортни оператори обвиняват дискриминационно отношение от страна на българските власти и оператора на виртуалната опашка и паркингите в Русе, както и фаворизирането на българските превозвачи, които постепенно изземват договорите между Румъния и България, тъй като те могат да направят повече пътувания за една седмица, за разлика от румънските превозвачи, които са ограничени до едно състезание на седмица.
Националният съюз на автомобилните превозвачи от Румъния изисква включването на румънското правителство в спешни действия за деблокиране на камионите на румънски превозвачи, които чакат с дни да преминат границата между България и Румъния, както и засилване на интервенциите за незабавно премахване на дискриминацията срещу румънските превозвачи на паркингите в Русе.
"При липсата на спешни мерки за разрешаване на тази сериозна ситуация, за която се съобщава от миналата година и която се влоши още повече тази година, румънските превозвачи искат отделяне на Румъния от България в процеса на присъединяване към Шенген, като се има предвид изключително дългото време на чакане за товарни автомобили, преминаващи границата между България и Румъния, които дори и през лятото пристигат за 72 часа на всички общи гранични пунктове. Превозвачите показват, че ако все пак чакат с дни, за да преминат границата между България и Румъния, присъединяването на Румъния към Шенген без България, ще реши времето за чакане между Румъния и Унгария, което обикновено се повишава от 6 до 15 часа, а по време на празниците в Унгария те регистрира исторически максимум от 4 дни", посочват от организацията, пише Adevărul.
Още при първите подобни публикации от румънска страна преди няколко месеца, служители на българската "Гранична полиция" увериха за "Фокус", че ако има проблем, то той не идва от контрола от българските митничари и само няколко часа наблюдение на случващото се на границата, са достатъчни да се види, че ако има забавяне, причината е при румънците.
Още от Свят
Украйна разработва няколко нови балистични ракети
Министърът на отбраната Рустем Умеров по-рано заяви, че към края на 2024 година или през 2025 година ще има информация за „мащабна ракетна програма“
През ноември Русия отбелязва рекордни загуби на жива сила и техника
Руската тактика вероятно ще продължи да води до големи загуби в бъдеще
Подробни планове на британски затвори изтекоха в "тъмната мрежа"
Има опасения, че ще бъдат използвани за контрабанда на наркотици и оръжия или за организиране на бягства