Новите търговски правила за Brexit, обхващащи електрическите превозни средства, могат да струват на европейските производители 3,75 млрд. паунда през следващите три години, съобщи британски индустриален орган пред Би Би Си. Правилата имат за цел да гарантират, че произведените в ЕС електрически автомобили до голяма степен се произвеждат от части с местен произход. Но производителите от двете страни на Ламанша казват, че не са готови за такава промяна, предаде Би Би Си.
Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) също предупреди, че мерките могат да намалят производството от заводите в ЕС с 480 000 автомобила. И заявиха, че клиентите ще платят цената. Основният проблем е в така наречените "правила за произход", които влизат в сила през януари 2024 г. Те се прилагат за превози на автомобили през Ламанша съгласно условията на сделката за Брекзит, Споразумението за търговия и сътрудничество между Великобритания и ЕС. Те ефективно ще гарантират, че електрическите превозни средства ще трябва да имат батерии, произведени или във Великобритания, или в ЕС. Автомобилите, които не отговарят на критериите, ще бъдат облагани с 10% мита, когато се транспортират през Ламанша, в двете посоки. Правилата целят да защитят европейската промишленост от евтин внос.
Но тъй като производството на батерии в Европа не се е увеличило толкова бързо, колкото се очакваше, производителите на автомобили се борят да изпълнят новите критерии.
Това е сериозен проблем за европейските производители. Обединеното кралство е най-големият им експортен пазар, като миналата година в пристанищата на Обединеното кралство са пристигнали 1,2 милиона превозни средства. По същия начин повече автомобили, произведени във Великобритания, се транспортират до ЕС, отколкото всеки друг регион. Високите мита могат да направят електрическите автомобили по-скъпи за производство и потенциално да повишат цените. ACEA иска новите правила да бъдат отложени с три години и апелира към Европейската комисия да предприеме действия.
"Повишаването на потребителските цени на европейските електрически превозни средства в момент, когато трябва да се борим за пазарен дял в условията на ожесточена международна конкуренция, не е правилният ход", заяви главният изпълнителен директор на Renault Лука де Мео, който е и президент на ACEA. "Ние ще предадем част от пазара на други световни производители", добави Мео. За да бъдат отменени правилата, ще трябва да бъде постигнато споразумение между Обединеното кралство и ЕС. Министърът на икономиката на Обединеното кралство Кеми Баденох заяви миналата седмица, че е "оптимист", че такава сделка може да бъде постигната. Но в интервю за "Гардиън" еврокомисарят по вътрешния пазар Тиери Бретон беше много по-малко оптимистичен. Той каза, че би било погрешно да се отвори отново сделката за Brexit, за да се задоволят претенциите на автомобилната индустрия.
"Ако нещо вече е договорено, то не трябва да се променя", каза той пред вестника. Европейската комисия заяви: "Брекзит промени търговските отношения между Обединеното кралство и ЕС, наред с други неща". В него се отбелязва, че търговската сделка за Брекзит - Споразумението за търговия и сътрудничество между ЕС и Обединеното кралство - "е резултат от преговори, в които и двете страни се съгласиха на цялостен баланс на ангажиментите".
В него се добавя, че правилата за произход имат за цел да развият "силна и устойчива верига за създаване на стойност в сектора на акумулаторните батерии в ЕС". Търговски представители от ЕС и Великобритания трябва да се срещнат тази седмица в Лондон. Все още не се знае дали новите правила за електромобилите ще бъдат на дневен ред./БГНЕС
снимка: БГНЕС
Още от Свят
ISW: Русия не иска преговори, а окупация на Украйна
Руското военно командване вероятно планира настъпление в югоизточната част на Днипропетровска област
Акциите на руския газов гигант "Газпром" се сринаха почти до 1 долар
Тази ситуация е възникнала поради стремителното обезценяване на руския рубла.
Франция обмисля възможността да създаде собствена балистична ракета
Тя ще е способна да поразява цели на разстояние до 1000 километра