Русия не разполага с кораби за полагане на тръби за такива подводни проекти, с които да довърши строителството на "Северен поток 2" "Такива съдове, които още днес да пристъпят към работа, няма". Това разкрива днес Алексей Рахманов, директор на Обединената корабостроителна корпорация (ОСК). В интервю за държавната телевизия "Россия 24" той обясни, че ако има поръчка, компанията му може да построи такава платформа за около 6 години, пише "Дневник".
Думите му поставят под съмнение изявлението от предишния ден на премиера Дмитрий Медведев, според когото забавянето на газопровода в Балтийско море заради американските санкции може да отнеме няколко седмици до няколко месеца.
Още преди влизането на санкциите в сила (това стана незабавно с подписването от президента Доналд Тръмп на бюджета за отбрана на САЩ и засяга и "Турски поток") швейцарската Allseas Group S.A. спря работа и изтегли всичките си кораби от района, за да не попадне под ударите на наказателни мерки на Вашингтон. До 60 дни - но най-вероятно доста по-скоро - ще е ясен списъкът с компаниите, участващи в строителството на двата газопровода, за които може да важат санкциите, ако не са прекратили работа по тях. Това бързо оттегляне не дава отговор дали е имало време проектът да бъде замразен подходящо, както се постъпва при лошо време, пречещо за безопасното полагане на тръбите в открито море.
На 21 декември московският в."Комерсант" писа, че работата на Pioneering Spirit е спряла на 120-160 км от довършването на първата от двете тръби, а Solitaire е бил по средата на втората тръба на "Северен поток 2". В икономическата зона на Дания в Балтийско море са останали само около 5% от дължината на първата тръба.
Първоначално се твърдеше, че с довършване поне на този участък може да се заеме "Академик Черский", собственост на "Газпром". Но той се намира в Далечния изток, може да пристигне след 37 до 45 дни (ако потегли веднага) и се нуждае от одобрение от Дания да оперира в нейната зона. На няколко дни е баржата Fortuna на "Межрегионтрубопроводстрой" (МРТС), работеща по-бавно (1.5 км на ден срещу 5 км от двукорпусния и три пъти по-голям Pioneering Spirit и 3 км от Solitaire) и на дълбочина до 200 метра. Тя вече е строила в началния 13-километров участък в руски води на "Северен поток 2" и "Комерсант" твърди, че е пригодна за последните километри до германския бряг.
На 23 декември Германия позволи да се строи и през зимата, което е необичайна практика, но не е известно дали баржата може да работи посред зима в бурните води на Балтика. Оптимистичната прогноза в понеделник бе за още 3 месеца строителство, 1.5-2 месеца запълване на "Северен поток 2" с технически газ и тестване до пускането на първата тръба в експлоатация в средата на 2020 г.
Във вторник и тази прогноза бе под въпрос. Алексей Гривач зам.-директор по газовите въпроси на Фонда за национана енергийна сигурност, заяви, че Русия може да модернизира и адаптира според датските екологични изиствания наличните два кораба за довършителни работи, което ще отнеме няколко месеца. Той поясни, че баржата Fortuna е трябвало да участва отново, но не в полагането на тръби, а в свързването на германския и датския участъци от проекта. При добра воля от регулаторите разрешение за новата мисия може да отнеме до няколко месеца, казва Гривач.
За алтернатива с наемане или направо купуване на кораб от Китай или Южна Корея говори анализаторът по отбраната Дмитрий Жаворонков. Според него, ако "Газпром" премине към варианта с поръчване на строителство на такава платформа в тези страни, дори при отсъствие на американски санкции ще са нужни месеци само за съгласуване на проекта, сключване на договор и плащане. Ако се прави в Русия, сроковете ще се удължат още повече, защото "такова нещо не сме строили".
Днес Рахманов от ОСК потвърди, че на Русия ѝ е било по-изгодно да наема кораби от глобалния пазар. "По правило такива съдове се изработват за конкретен проект и рядко излизат на свободния пазар."
"Главният въпрос е в друго - ще може ли Русия да построи такъв съд, за да завърши работата? Абсолютно съм убеден, че страната, която е създавала атомни ледоразбивачи и подводници, ще може да направи всичко, нямаме никакви съмнения. Ако има поръчка, незабавно пристъпваме към работа. Вероятно ще са нужни средно година и половина до две за проектиране и 3-4 години за строителство. Но, за съжаление, както винаги всичко ще бъде направено от нулата. Поради това и едва ли ще се вместим в по-кратки срокове", казва директорът на компанията.
Той припомни, ледоразбивачът "Ленин" - първият кораб, задвижван с ядрен реактор - бил проектиран и построен именно за такива срокове през 50-те години на ХХ век.
Всичко това не означава, че руските газови доставки няма откъде да минат - анализатори посочиха, че за европейските клиенти може да бъде пренасочен газ от "Северен поток 1" през газопровода Eugal. Той е построен именно заради "Северен поток 2" и трябва да заработи на 1 януари 2020 г. с капацитет от 30.9 млрд. куб. м годишно съгласно плановете на оператора Gascade Gaspransport (контролира се от "Газпром" и германската Wintershall Dea).
Общо 55 млрд куб. м е капацитетът на петте планирани тръби на този проект, успореден на трасето OPAL - от Грайфсвалд на балтийско море до границата с Чехия. OPAL е с капацитет 36 млрд. куб. м, но заради правилата на единния пазар на ЕС руснаците могат да ползват само половината от него. Пускането на Eugal и при тези условия може да осигури максимално използване на "Северен поток 1" до 55 млрд. куб. м годишно, защото останалите 17-20 млрд. куб. м, са за чисто германския газопровод NEL.
Следете с Фактор
Свят
Сиярто в Истанбул: Унгария няма да остане без газ благодарение на Турски поток
- 22:16, 24 Ноември, 2024
Свят
Кремъл се оплака, че Байдън саботира мирните планове на Тръмп за Украйна
- 21:19, 24 Ноември, 2024
Още от Свят
Франция: Без червени линии в подкрепата за Украйна
"Всеки път, когато руската армия напредва с един квадратен километър, заплахата се приближава с един квадратен километър към Европа“
Сиярто в Истанбул: Унгария няма да остане без газ благодарение на Турски поток
Споразумението за транзит на природен газ през Украйна изтича през следващата година
СДСМ избра ново ръководство, има нов зам.-председател - Фани Пановска
"Поражението на изборите не е краят, а ново начало за партията"