Република Северна Македония е страна на дати, които би трябвало да означават някаква нейна „държавотворност“ и страна на договори, които никой не иска да зачита. Ние, македонците, не можем да отговорим на елементарния въпрос, коя е датата на нашата държавност, дали е 24 май, Денят на светите братя Кирил и Методий, дали е 2 август, денят на Илинденското въстание или денят на Заседанието на АСНОМ 1944 г. в манастира „Св. Прохор Пчински ”, дали е 11 октомври, денят на въстанието срещу фашизма, дали е Денят на референдума за независимост на 8 септември 1992 г. или пък 23 октомври, денят на формирането на легендарната ТМОРО.
В съзнанието на обикновения човек това са привилегировани неработни дни, в които всяка партия се хвали със своите успехи, а най-често лъже за нещо, което въобще не е постигнала. Всички тези дни са добра възможност да се плюе и обижда „българския фашистки окупатор“, възможност, която всяка партия, независимо дали е лява или дясна, използва, за да покаже своя патриотизъм, често обикновен, гол антибългаризъм, маскиран под фразата, че „ние почитаме обикновения български човек и целия български народ, но държавната политика..." Е, тук няма рамки, обидите могат да продължават безкрайно и на всички нива, пише в анализ за БГНЕС македонският журналист и публицист Владо Перев.
Трябва да се отбележи, че от посочените дати три принадлежат към българския етнос в Македония и на България като цяло, като са Денят на светите братя Кирил и Методий, Илинден 1903 г. и денят на създаването на ТМОРО, а другите две, като въстанието срещу фашизма на 11 октомври 1941 г. и Илинден 1944 г., принадлежат на сръбско-югославската и коминтерновската македонска общност. Остава само денят на Референдума за независимост, с „опашката“, която той влачи в основата си, за „правото на свободно обединение с другите югославски народи“. Толкова за славните ни македонски дати.
В допълнение към изброените дати, Македония е страна на три договора: Охридският рамков договор от 13 август 2001 г., Договорът за приятелство и добросъседство с България от 1 август 2017 г. и Преспанският договор от 17 юни 2018 г.
На 13 август тази година ще има голямо тържество по случай 20-годишнината от Охридския рамков договор, който мнозина наричат мирен, тъй като сложи край на въоръжения конфликт между албанската и македонската общност през 2001 г. Албанската общност в Македония чества този договор като ден на победата и силата на албанското оръжие, подкрепяна от международната общност, и основа за по-нататъшно развитие на правата на албанската общност в Македония. Между другото, преговорите се провеждаха във Вила Бояна в Охрид в продължение на почти цял месец, с прекъсвания, които показваха, че в Македония е възможна по-мащабна гражданска война. Договорът беше подписан от всички тогавашни важни фактори в македонската политика: президентът Борис Трайковски, Любчо Георгиевски като председател на ВМРО-ДПМНЕ, Бранко Цървенковски от името на СДСМ, Арбен Джафери и Имер Имери от името на албанските партии, както и международните гаранти Франсоа Леотар и Джеймс Пардю. Трябва да се каже, че договорът е написан и подписан само във версия на английски език. В дълбоката сянка на събитията са оръжията на Освободителната народна армия на албанците (ОНА) и техният лидер Али Ахмети, които все пак не са поканени и не присъстват на подписването на договора. По своята същност Охридският договор в основата си съдържа вижданията на САЩ относно необходимите реформи в Македония, изразени в периода от 1994 до 1996 г., които се отнасят до човешките права и правата на етническите албанци, но в Македония никой не обърна внимание на това – сметна го за безсмислено. Все пак, Договорът не съдържа първоначалните искания на ОНА за отцепване на албанските области от Македония.
С този договор се преразглежда Закона за местното самоуправление и дава на местните власти огромни правомощия, въвежда се принципа на недискриминация на личността, въвежда се образование на майчин език на етническите общности, всичко за сметка на държавата и справедливото представителство на етническите общности при избора на органите на съдебната власт и Конституционния съд на държавата.
Двете най-важни ползи за етническите общности в Република (днес) Северна Македония: 1. Държавно финансиране за висше образование на езиците, на които говори най-малко 20% от населението в Македония. В цяла Македония и в международните й отношения официалният език е македонският език. Всеки друг език, на който говори най-малко 20% от населението, също е официален. 2. Що се отнася до символите, Охридският договор предвижда непосредствено до символа на Македония, местните власти да могат да поставят отпред на местните обществени сгради символи, с които се отбелязва идентичността на мажоритарната общност.
И до днес Охридският рамков договор е генератор на неразбирателства между македонската и албанската общности в страната. Неразбирателствата са относно думата „рамков“, по-точно относно размера на рамката и размера на правата, които се изискват в тази рамка. От албанска страна идват все по-нови и по-нови искания, а македонската страна се опитва да ги минимизира и маргинализира. Все пак Договорът се прилага в най-обширната му форма по отношение на езика и правата на символите. Днес албанският език е равноправен на македонския на всички нива, като държавен език, а Северна Македония по същество се е превърнала в двуезична държава. Заради това и другите народи, споменати в конституцията на Македония, имат същите национални и езикови права като албанския и македонския. Заради това и се чуват призивите на някои македонски интелектуалци и партии, че мултиетничността на държавата е, де факто, двуетничност, което по-нататък ще доведе до федерализация и разпад, разделение на държавата.
Най-голямата ирония на всичко това е, че думите „албанци“, „албанско“ и други подобни не се споменават никъде в Охридския договор. Навсякъде фигурира терминът "етнически общности", а фамозната бройка от 20% от една етническа общност, която трябва да упражнява правата си, отдавна е надхвърлена, релативизирана и подложена на "оценка на удобността на момента". Да не говорим за символите, из половината страна се веят албански знамена, без нито едно държавно македонско.
Македонската неотстъпчивост в предоставянето на човешки права на отделни лица и етнически общности от една страна, и силата на албанското оръжие и тяхната решимост за решителна борба, доведоха до Охридския рамков (или мирен) договор. Тук е и подкрепата на албанците, дадена от цялата световна демократична общност. Тази подкрепа не липсваше и на Гърция в борбата й за името на Македония, де факто борба за древногръцкото наследство.
Обективно казано, Договорът стартира процесите на истинската децентрализация на Македония и заедно с това посочи необходимостта от зачитане на правата на човека в страната, като необходим елемент за приобщаване към ценностите на Европейската общност. Това е само началото, инициацията, останалото зависи от нас!
Българската общност в Северна Македония трябва да научи уроците от този договор и да се бори за „рамките“ на своите права в своята Македония, безусловно подкрепена от политиката на София. Отговорност на София е също така да оформи визията на международната общност за правата на българите в Македония и да осигури тяхната подкрепа, както направи Тирана, тихо скрита зад своите дипломатически мисии по света, най-вече във Вашингтон, Ню Йорк, Берлин и Брюксел.
Затова трябва да преодолеем представата за Охридския договор като някакъв македонско-албански договор, а той трябва да бъде приет като общоетнически договор на гражданите на Северна Македония в упражняването на техните права. Българската общност в Македония трябва да извлече поуки от този договор в профилирането на правата си и систематизирането на собствените си искания пред македонския народ. Разбира се, позициите и решителността на София, остават императив в реализирането на правата на македонските българи! Само в този случай "рамките" на обидите на някои личности и медии от Македония към цялото българско общество ще намалеят, ще се стеснят, само по този начин ще се постигне истинско разбирателство между двата народа и държави. Това ще бъде нашата привилегия от Договора, в който не се споменава нито една нация поименно!
Още от Свят
Проф. Андрей Пионтковски: Ракетният шантаж на Путин ще доведе до...
Твърди се, че Доналд Тръмп се е срещнал с руския президент
Част от дроновете Shahed, изстрелвани от Русия срещу Украйна, се пренасочват обратно
95 други руски дрона вероятно са били отклонени от целите си чрез система за подмяна на сателитните координати, която се използва от дронове и ракети за навигация във въздушното пространство
Няколко от кандидатите за администрацията на Доналд Тръмп са били обект на бомбени заплахи
Джон Ратклиф, номиниран от Тръмп за директор на ЦРУ, и номинираният за министър на отбраната Пийт Хегсет също са били обект на заплахи