24 Ноември, 2024

​Борисов към Кунева: Щом реформаторите са прекрасни, значи назначенията са правилни

​Борисов към Кунева: Щом реформаторите са прекрасни, значи назначенията са правилни

Премиерът Бойко Борисов припомни за някои принципи на коалиционната политика и заяви, че няма да се въздържи да сменя министри при необходимост. Това стана ясно от негово изказване към вицепремиерът Меглена Кунева по време на последното заседание на Министерски съвет. От стенограмата става ясно още, че кабинетът е обмисля освен за Коледа, да бъдат отпуснати и великденски добавки за пенсионерите през идната 2015 година.

Ето пълният текст на стенограмата от заседание на МС на 26 ноември 2014 година:

Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я

МИНИСТЕРСКИ СЪВЕТ

Стенографски запис!

ЗАСЕДАНИЕ

на Министерския съвет

26 ноември 2014 г.

Заседанието започна в 10,05 часа и беше ръководено от министър-председателя Бойко Борисов.

Точка 1

Проект на Решение за отпускане на персонални пенсии по Кодекса за социално осигуряване

БОЙКО БОРИСОВ: Вицепремиерът Калфин.

ИВАЙЛО КАЛФИН: Уважаеми господин премиер, уважаеми колеги, става въпрос за 26 деца, които нямат право на наследствена пенсия. Всички отговарят на изискванията. Пенсията, която вземат по този ред, е малко над 101 лева.

Благодаря ви.

БОЙКО БОРИСОВ: Приема се точка 1.

Точка 2

Проект на Решение за поемане от Република България ролята на водеща нация в Доверителния фонд на НАТО за долекуване и рехабилитация на украински военнослужещи

БОЙКО БОРИСОВ: Министър Ненчев.

НИКОЛАЙ НЕНЧЕВ: Господин премиер, с това решение България се присъединява към колективните усилия на международната общност за облекчаване на хуманитарната криза, възникнала в резултат на конфликта в Източна Украйна.

Процесът за подпомагане на Украйна от държавите-членки на НАТО и Европейския съюз е особено важен поради своя хуманен и хуманитарен характер.

Господин премиер, ние разбрахме, че няма възможност да бъдат отпуснати тези 500 хиляди лева от страна на Министерския съвет. Ние сме склонни да поемем тази част от нашия бюджет.

БОЙКО БОРИСОВ: Благодаря Ви.

Приема се точка 2.

Точка 3

Проект на Решение за изменение на Решение №965 на Министерския съвет от 2012 г. за определяне на национален ръководител и ръководител на разплащателния орган

БОЙКО БОРИСОВ: Министър Горанов.

ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Изменението се налага във връзка с това, че Карина Караиванова, която е ръководител на Националния фонд, е заместник-министър на финансите и в новото й качество предлагаме отново да продължи да бъде национален ръководител на разплащателния орган.

Благодаря.

БОЙКО БОРИСОВ: Приема се точка 3.

Точка 4

Доклад относно одобряване на Писмо за промяна на Договора за рейтинг между Република България и рейтингова Агенция Moodу’s Investors Service Inc. заедно с проект на предложение за цени за 2014 г. и упълномощаване министъра на финансите да изрази съгласие с писмото от името на Република България

БОЙКО БОРИСОВ: Министър Горанов.

ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Предлаганият проект е следствие от изтичането на едногодишния срок на действие на приложението за цени за 2013-та и по същество не променя съществуващия до момента отношения между България и рейтиновата агенция Moodу’s Investors Service Inc, установени по силата на подписания през 2005 година договор.

Срокът на предлагания проект на приложение за цени за 2014 година е една година и влиза в сила от 1 октомври 2014 година. Годишната такса се увеличава с 2200 евро в сравнение с таксата за 2013 година. В допълнение, на годишната базова такса и тримесечната такса за дейности, свързани с емитирането на дългосрочен дълг и продажби на средносрочни облигации в обеми на 50 или на повече от 50 милиона евро на всички пазари, с изключение на собствения местен пазар на емитента, България се задължава да заплаща такса за извънредно емитиране в размер на една базисна точка от сумата на главницата при положение, че в дванадесетмесечния период кумулативната стойност на външната емисия надхвърля 2 милиарда евро. Сумата на всички такси, с изключение на свързаните с хибридните ценни книжа, не може да надвишава 265 хиляди евро през дефинирания период.

Съгласно клауза 4, точка 2 от договора, Moodу’s си запазва правото да коригира таксата на годишна основа със съгласието на емитента.

Средствата са предвидени в Закона за държавния бюджет на Република България за 2014 година. Предложеният проект няма да доведе до необходимост от промяна на бюджета.

БОЙКО БOРИСОВ: Приема се точка 4.

Точка 5

Проект на Постановление за одобряване на допълнителни разходи по бюджета на Министерството на външните работи за 2014 г.

БОЙКО БОРИСОВ: Министър Митов.

ДАНИЕЛ МИТОВ: Господин премиер, уважаеми колеги, съвсем набързо.

Предлагам проект на постановление на Министерския съвет за одобряване на допълнителни разходи в размер на 58 685 лева (това са 30 хиляди евро) по бюджета на Министерството на външните работи за 2014 година в полза на дейността на намиращия се в София Франкофонски институт за администрация и управление. Средствата ще се използват за осигуряване на 12 стипендии (това са по 2500 евро всяка) за студенти от Източна Европа и Балканския регион и ще се отчетат по линия на българската помощ за развитие.

Практически това представлява една трета от нашата регулярна вноска и редовна вноска в организацията на Франкофонията.

БОЙКО БОРИСОВ: Приема се точка 5.

Точка 6

Проект на Решение за одобряване позицията на Република България за участие в 3350-ото заседание на Съвета на министрите по транспорт, телекомуникации и енергетика на Европейския съюз, формат „Телекомуникации”, което ще се проведе на 27 ноември 2014 г. в Брюксел

БОЙКО БОРИСОВ: Министър Московски.

ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Господин министър-председател, уважаеми колеги, става въпрос за две основни теми. Роуминг без… еднакъв роуминг на територията на Европейския съюз без надценка и мрежова неутралност. Нашата позиция е – в случай, че има такъв дебат, да подкрепим усилията за въвеждане на тези правила, като към момента анализът на европейско ниво все още не е приключил. Нашето становище е, че… заедно с още 21 държави, по моя информация, сме на мнение, че трябва да изчакаме този пълен анализ и тогава да преминем към евентуални промени в законодателството.

БОЙКО БОРИСОВ: Приема се точка 6.

Точка 7

Проект на Решение за одобряване позицията на Република България за участие в 3352-ото заседание на Съвета на Европейския съюз по транспорт, телекомуникации и енергетика, формат „Транспорт”, което ще се проведе на 3 декември 2014 г. в Брюксел

БОЙКО БОРИСОВ: Министър Московски.

ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: В рамките на това заседание ще се обсъждат теми от областта на интермодалния транспорт, морския транспорт, въздухоплаването и железопътният транспорт.

Акцентирам върху честта „Железопътен транспорт”. Нашето предложение и подкрепа ще бъде, към настоящия момент, относно разделянето на операторите от инфраструктурата да бъде прието желанието на всяка една от държавите-членки как да постъпи – дали да бъдат заедно или да се разделят оператор от инфраструктура. До месец май е срокът, така че имаме възможност и ние да направим нещо в тази посока.

БОЙКО БОРИСОВ: Приема се точка 7.

Точка 8

Доклад относно заседание на Съвета на Европейския съюз по икономически и финансови въпроси (ЕКОФИН), проведено на 7 ноември 2014 г. в Брюксел

БОЙКО БОРИСОВ: Приема се точка 8.

Точка 9

Доклад относно резултатите и взетите решения на заседанието на Съвета на Европейския съюз по земеделие и рибарство, проведено на 10 ноември 2014 г. в Брюксел

БОЙКО БОРИСОВ: Приема се точка 9.

Точка 10

Доклад относно изпълнение на ангажименти, произтичащи от членството на Република България в Европейския съюз

БОЙКО БОРИСОВ: Заповядайте, госпожо Кунева.

МЕГЛЕНА КУНЕВА: Господин министър-председател, аз имам намерение всеки месец да правя доклад по това как върви изпълнението на нашите ангажименти. Този доклад е тревожен, защото имаме голямо увеличение в сравнение с предишни години, но то до голяма степен се дължи и на факта, че не е имало работещ парламент и не е имало фокусирано върху тези задачи правителство в изминалите месеци.

Още тази седмица част от тези процедури ще отпаднат, защото са взети спешни мерки и ще бъдат прекратени, защото България е дала съответно информация за това на какъв етап се намираме. Но процедурите не са малко. Още повече, че според измененията на Лисабонския договор, в момента, в който стигне до съда може вече да се търсят еднократни санкции от страната, което е в размер на 844 хиляди евро – не малка сума.

Искам специално да обърна внимание на факта, че министърът на околната среда и водите, с която разговарях, е направила много бързи и активни дейности. Там има най-много и най-обхватни по количество проблеми. Надявам се, че повечето от нещата ще успеем да компенсираме, но искам да ви помоля – парламентарните секретари на всички министерства и на Министерския съвет, плюс главните секретари, с предимство да минават актовете, които са забавени, за да можем да спрем процедурите още в зародиш, да се сложат на един лист тези закони, които спешно трябва да променим, и наредби, които има от страна на Министерския съвет, и да си свършим работата.

Ще докладвам всеки месец.

БОЙКО БОРИСОВ: Приема се точка 10.

Точка 11

Доклад относно резултатите от участието в заседанието на Съвета „Общи въпроси”, проведено на 18 ноември 2014 г. в Брюксел

БОЙКО БОРИСОВ: Приема се точка 11.

Точка 12

Проект на Постановление за изменение и допълнение на нормативни актове на Министерския съвет

БОЙКО БОРИСОВ: Министър Дончев.

ТОМИСЛАВ ДОНЧЕВ: Става дума за няколко нормативни акта, които се отнасят по въпросите за координацията при управлението на средствата от Европейския съюз. Поводът за промяната е новата структура на Министерския съвет.

БОЙКО БОРИСОВ: Приема се точка 12.

Точка 13

Проект на Решение за одобряване на позицията на Република България и на мандата за представянето й по време на 3351-ото заседание на Съвета на министрите на Европейския съюз по заетост, социална политика, здравеопазване и потребителски въпроси, част „Здравеопазване”, което ще се проведе на 1 декември 2014 г. в Брюксел

БОЙКО БОРИСОВ: Министърът на здравеопазването.

ПЕТЪР МОСКОВ: Колеги, сериозна част от дневния ред е протоколен и свързан с решения, по които, само ако проявите конкретен интерес, можем да дискутираме.

Ако представлява някакъв допълнителен интерес, искам да ви информирам, че тече и в момента една кореспонденция между комисаря по здравеопазване и мен, която е свързана с негово запитване, което той прави до всички министри на здравеопазването в Европейския съюз, за възможност за изпращане на наши медицински екипи в огнища на опасни инфекции. Позицията, която сме изготвили, и която е предоставена и на комисаря, е свързана с ясно отчитане на моментната ни невъзможност ние да предоставим тези екипи, базирано на това, че на територията на страната разполагаме с ограничен контингент от такива специалисти и изразяваме подкрепата си за всяко едно такова действие, но към момента ние не можем да отговорим на това запитване. То не е императивно искане. Между другото, сериозна част от и другите европейски държави са отговорили по този начин.

БОЙКО БОРИСОВ: Приема се точка 13.

Използвам случая, за да ви поздравя като министерство при този случай с малария, който просто като бомба се разпространи в медийното пространство, и тревогите на хората за ебола.

Според мен, здравеопазването реагира изключително адекватно – от страна на министъра, лекарските екипи, болниците и всички длъжностни лица, включително и с начина, по който беше представено на хората, едва когато сме сигурни в това, което говорим, а не да се бърза и да се изприказват приказки, които след това да бъдат цитирани.

Тук, господин Москов, е хубаво да продължите да обяснявате. Аз на другия ден слушах директора на „Пирогов” и други доктори, които от обществото се знаят, че (по целия свят го има вече, дай, Боже, да ни подмине)… но дори и да го има, това не е толкова фатално. В смисъл, този стрес и ужас, който се нагнетява… А просто профилактично да се обяснява.

ПЕТЪР МОСКОВ: Всъщност, отново да кажа, извинете за намесването, ако наистина, не дай, Боже, това се беше оказало така, извън, да кажем, съдбата на конкретния пациент, който щеше да бъде в ръцете на качествени лекари и да бъде третиран, иначе всички мерки за невъзможността за разпространение бяха взети. Ние до 4 часа… и с министър Вучков бяхме в кореспонденция. Тоест, мерките от гледна точка на здравеопазване за недопускане на навлизане на това нещо бяха взети, независимо от това, че беше просто стрес-тест. Ако беше реалност, нямаше да има такова разпространение.

БОЙКО БОРИСОВ: И тук МВР и ДАНС също да се внимават с хора, посетили подобни страни, и да се води една профилактика. Да им се обяснява, че е хубаво да преминат на някакъв преглед. Знам забраните и ограниченията, но по метода на убеждението да им се обяснява, че, не дай, Боже, ако го има след това, и други хора ще бъдат въвлечени. Надали някой би искал това да се случва, така че в синхрон работете и каквото може да се предотвратява с „Гранична полиция” и с колегите там.

ПЕТЪР МОСКОВ: Искам да благодаря на всички колеги, които бяха на разположение и с които заедно вършихме работа. Наистина много ви благодаря.

Точка 14

Проект на Решение за приемане на Тригодишен план за действие за изпълнението на Националната програма за развитие на България 2020 в периода 2015-2017 г.

БОЙКО БОРИСОВ: Министърът на финансите.

ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Проектът на План за действие за действие за изпълнение на Националната програма за развитие на България 2020 е изготвен от Координационния комитет за управление, наблюдение, контрол и отчитане на изпълнението на НПР България 2020 в изпълнение на задачите, поставени му от Министерския съвет с Постановление №110 за създаване на Съвета.

Основната цел е да осигури устойчивост и взаимно допълване интервенциите между отделните приоритетни области и постигането на трайни резултати, вписващи се в една обвързана система от документи, определящи посоката и действията за националното развитие.

Необходимият ресурс е оценен на около 28,4 милиарда, а осигуреното към момента финансиране на конкретни мерки по разчети на водещите ведомства възлиза на 15,8 милиарда лева. Обръщам внимание, че разполагаемият ресурс значително надвишава тези 15,8 милиарда лева, имайки предвид и средствата по структурните и инвестиционните фондове за програмния период 2014-2020 година. Доколкото обаче новите оперативни програми все още не са окончателно одобрени, част от министерствата са се застраховали, като са посочили, че средствата за реализиране на конкретните мерки все още не са осигурени.

При изготвянето му е използван моделът СИБИЛА, с който се оценяват дългосрочните ефекти, дефинирани като промени в нивата на основните макроикономически показатели, които са генерирани в резултат на направените в периода 2015-2017 година интервенции и се наблюдават трайно след преустановяване на изпълнението на мерките.

През разглеждания период БВП ще нараства плавно, позволявайки постепенна конвергенция. Изпълнението на планираните мерки би изиграло роля в това отношение, като симулациите показват, че техният ефект върху БВП през 2020 година би бил 6,8% при реализация на плана за действие на база на осигуреното финансиране, а може да достигне и до 12,2% при пълна реализация на мерките. Симулациите показват сравнително скромен дългосрочен ефект по отношение на заетостта. През 2020 година показателят нараства с 2,5% в резултат на изпълнените в периода 2015-2017 година мерки. От друга страна, при пълна реализация на мерките, тоест при осигуряването на всички средства, броят на заетите би ускорил своя растеж до 3,7 на сто.

Благодаря ви.

БОЙКО БОРИСОВ: Дончев.

ТОМИСЛАВ ДОНЧЕВ: Искам да поздравя колегите от Министерството на финансите за направената работа. Имам една техническа забележка – че в плана фигурират редица мерки с изтекъл срок на изпълнение, например 31 октомври 2014 година, но това е по-скоро технически въпрос.

Въпросът ми е следният – инструментът СИБИЛА, който е скроен да изчислява ефекта от въздействието на оперативните програми, се прилага в последните няколко години и той беше разработен от Министерския съвет, но в момента се стопанисва от колегите от Министерството на финансите. Въпросът е следният – така или иначе, има разработен математически модел, така или иначе, има хора, които са натрупали опит с ползването му, съществува ли възможност с него да се правят други симулации при изчисляване на ефекта от други интервенции, включително и такива, правени само от националния бюджет без връзка с европейското финансиране?

ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Господин вицепремиер, съществува такава възможност. Ако този, който предлага съответната мярка, може да гарантира входящата информация, моделът ще я смели.

ТОМИСЛАВ ДОНЧЕВ: Имам предвид следното – ние говорим за един висок стандарт, една предварителна оценка на въздействието на повечето политики, които правим. Нека да опитаме, да кажем, при някаква по-мащабна мярка, този, който я предлага, предварително да даде такива данни, които да бъдат ползвани от СИБИЛА, и да се опитаме да симулираме ефекта и върху редица макроикономически параметри.

ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Много добра идея.

БОЙКО БОРИСОВ: Бъчварова.

РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Предлагам да представим модела тук на министрите и да знае всеки един от тях как може да се работи с него и да бъде готов с обективната информация, защото наистина е много добър инструмент за оценка на въздействието и за планиране.

БОЙКО БОРИСОВ: Следващата сряда поканете министрите да дойдат не в 10 часа, а в 9,30 часа и ги запознайте. За да са всички заедно, който има интерес, и да бъде направено, за да не им губим времето да ги събираме по същия начин два пъти. Така че, ако искате, за следващата сряда, който има желание да му се представи моделът, организирайте го и го направете.

Приема се точка 14.

Точка 15

Проект на Решение за държавните инвестиционни заеми и държавните гаранции през 2015 г.

БОЙКО БОРИСОВ: Министърът на финансите.

ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Динамичната политическа обстановка в страната доведе до сериозно просрочие на бюджетната процедура, в това число и на сроковете за разглеждане и одобрение на предложенията, кандидатстващи за финансиране с държавни и държавно гарантирани заеми през 2015 година. Към момента липсва и нов състав на Съвета за развитие към Министерския съвет и това налага спешно приемане на извънредни действия и внасяне на предложенията директно за разглеждане и одобряване от Министерския съвет. Одобрените проекти по тази процедура се включват като текстове и разчети към проекта на Закон за държавния бюджет на Република България за 2015 година.

Проектите са следните:

Постъпилите предложения за 2015 година са за държавни заеми:

- проект „Придобиване на нов основен боен самолет и осигуряване на интегрирана логистична поддръжка” с обща ориентировъчна стойност от 800 милиона лева, вносител Министерството на отбраната;

- проект „Програма за рехабилитация и модернизация на републиканската пътна мрежа с регионално значение” на обща стойност 300 милиона евро, от които заем в размер на 270 милиона евро от Международната банка за възстановяване и развитие и съфинансиране от държавния бюджет в размер на 30 милиона евро, вносител Министерството на регионалното развитие, понастоящем Министерство на регионалното развитие и благоустройството, изпълнител е Агенция „Пътна инфраструктура”.

За държавни гаранции са претендирали:

- проект „Междусистемна газова връзка Гърция – България” в размер на валутната равностойност на 157 милиона лева, вносител Министерството на икономиката и енергетиката, понастоящем Министерство на енергетиката.

- поискано е и издаване на държавна гаранция в полза на Българската банка за развитие по заем от Банката за развитие към Съвета на Европа в размер на 150 милиона евро.

По всички тези проекти предлагам Министерският съвет да се обедини около следното:

Да бъде подкрепено искането за издаване на държавна гаранция по заем за финансиране на проект между системна газова връзка Гърция – България в размер до валутната равностойност на 157 милиона лева при спазване на законодателството в областта на държавните помощи. Той е включен в действащия закон за 2014 година в чл. 70, ал. 2. От Министерството на енергетиката в предходния екип, вероятно сегашният, поддържа тази теза да бъде предвиден и в проекта за 2015 година, поради забавяне в развитието му.

Останалите три предложения предлагам да не бъдат одобрени, като причините очертавам по-надолу.

Предложените разчети по проектите на Министерството на отбраната и на Министерството на регионалното развитие и благоустройството представляват значителен финансов ресурс, възлизащ на 1,3 милиарда лева, което не позволява обезпечаването им в рамките на средносрочната бюджетна прогноза за 2015-2017 година, която, между другото, всеки момент ще се качи за първи прочит на сайта на Министерството на финансите и ще бъде разпространена до социалните партньори, което не позволява обезпечаването им в рамките на тази програма. Това ще доведе до риск от неизпълнение на фискалните цели за разходите – 40 на сто от БВП и 3% бюджетен дефицит, и ще наложи съществени промени в разходните тавани за 2015-2017 година.

По отношение на искането на Българската банка за развитие предлагам също да не бъде подкрепено. Банката към настоящия момент е добре капитализирана и ликвидна. Подобни искания за издаване на държавни гаранции по заеми следва да се разгледат след разработване на задълбочен анализ и оценка от страна на банката за текущи възможности и ефективно управление. Колеги, ще ви предложа стратегия, така както и по Закона за ББР, в която ще променим доста неща в Закона за българската банка за развитие и тогава вече можем да мислим за евентуална капитализация допълнителна, ако това се налага.

При предвидените дългови ограничения при разработването на проекта на закона за 2015 година, исканията на Министерството на отбраната, на Министерството на регионалното развитие и благоустройството и „Българската банка за развитие” АД не са включени.

БОЙКО БОРИСОВ: Можеше да започнеш по-просто, включен е само интерконекторът за газ България-Гърция.

ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Така е, но да кажем и кое не е.

Предлагам да не бъде подкрепено и продължаването на възможността за договаряне и ратификация през 2015 година на заемите, включени в сегашните членове 71 и 75 на Закона за бюджета, а именно: Споразумение с ЕИБ за „Транзитни пътища VІ” до 300 милиона евро; Споразумение за кредитна линия с Ексимбанк за финансиране на българо-китайски инвестиционни проекти в областта на инфраструктурата, иновативните технологии, производствени проекти с висока добавена стойност за икономиката в размер до 200 милиона евро и Рамков заем от ЕИБ за финансиране на малки проекти в аграрния сектор за програмния период 2014-2020 година в размер до 150 милиона евро.

Информация актуална за етапа на развитие на тези кредитни споразумения е представена в приложение към материалите по тази точка.

Предвид гореизложеното, предлагам Министерският съвет да разгледа и одобри предложения проект на решение през бюджетната 2015 да не се одобряват инвестиционни проекти, които да бъдат финансирани с държавни инвестиционни заеми, и за одобряване продължаването на възможността за издаването на държавни гаранции през 2015 година по заемни споразумения, свързани с финансиране на проект „Междусистемна газова връзка Гърция-България” в размер до валутната равностойност на 157 млн. лева, при спазване на законодателството в областта на държавните помощи.

Благодаря ви.

БОЙКО БОРИСОВ: Павлова.

ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Уважаеми господин министър-председател, уважаеми колеги, с това решение Министерството на финансите ни отказа продължаването на програмата за транзитни пътища VІ. Тук държа до отбележа, че недоговарянето на тази програма и програмата, която беше предложена със Световна банка и с Европейската инвестиционна банка означава, че ние няма да можем да започнем, ако не се предвиди друг финансов източник (а в бюджета няма очевидно такъв), не можем да започнем изграждането нито на АМ „Хемус”, нито да довършим изграждането на участъците от трансевропейската мрежа София – Видин, София – Калотина, съответно София – Велико Търново – Русе и довършването на всички участъци от Южната дъга на Софийското околовръстно в двете направления, които имаме да довършваме, както и ремонта на старите участъци на АМ „Тракия”. Това са основните проекти, които бяха заложени в предложението на Министерството на регионалното развитие до Министерството на финансите да бъдат финансирани чрез заемни средства. По този начин те отпадат от финансиране изцяло от държавния бюджет и отпадат от плановете като минимум до 2016 година, за да започнем преговори.

Разбирам и подкрепям идеята, че трябва да спазим бюджетния дефицит и баланса, но предлагам да се даде възможност да водим поне рамкови преговори с международните финансови институции и да направим подготовка и тази нулева година да не я изпуснем поне в подготовка на заемни споразумения, за да можем да си гарантираме, че поне от 2016 година ще започне реално изпълнение на тези проекти.

Благодаря ви.

ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Няма пречка да преговаряте, госпожо министър. Просто в 2015 година няма да харчите от тези заеми.

БОЙКО БОРИСОВ: С една дума – разговорите са позволени.

ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Аз не искам разговори, аз искам споразумение и пари.

БОЙКО БОРИСОВ: Както министър Москов казва: „С пари всеки може”.

ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Аз все още не съм намерила начин да строим пътища без пари, но ще се радвам на ноу-хау.

БОЙКО БОРИСОВ: Приема се точка 15.

Точка 16

Проект на Решение за одобряване на актуализиран проект на Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж” 2014-2020 г.

БОЙКО БОРИСОВ: Министър Танев.

ТОДОР ТАНЕВ: Колеги, това е новият окончателен вариант на тази оперативната програма, произведена вследствие на година и половина точно преговори с Европейската комисия. Денонощно се работи, до два дни се вписваме в срока 30-ти, изготвени са всичките нужни критерии и т. н.

Става дума за малко повече от половин милиард лева, които да дойдат по тази оперативна програма в рамките на следващата година в четири приоритетни оси, които са уговорени с Европейската комисия – едната е за научни изследвания, втората е учене за цял живот, третата е за социално приобщаване и четвърто техническа помощ в различни пропорции.

Това, което моля е, да се одобри този актуализиран проект на оперативната програма, за да може час по-скоро да се задействат следващите крачки и тези пари да влязат в България.

БОЙКО БОРИСОВ: Павлова.

ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Благодаря.

Аз подкрепям предложения текст на оперативната програма с една молба – да приемете коментарите, които са представени от Министерство на регионално развитие и благоустройството. Както знаете, ангажимент, който сме поели и в рамковото споразумение, е да осигурим разделителната линия между дейностите в сектор „Образование”, които финансираме по „Регионално развитие” и по вашата оперативна програма.

За съжаление, когато са водени преговорите през тази година и половина за ОП „Регионално развитие“, е направено отстъпление, бих казала, от това да не бъдат бенефициенти на регионално развитие всичките 67 общини. В момента сме в ситуация, в която в първа приоритетна ос, най-голямата приоритетна ос, влизат само 39 от тях, за останалите 28 има обособена друга приоритетна ос, на конкурентен подбор. За съжаление, това е ситуацията. Няма да финансираме всички 67 общини. Финансирането на по-малък брой общини с по-малък обхват проекти, включително в образователната инфраструктура трябва да бъде надлежно отразена и във вашата оперативна програма, тъй като тя реферира към регионално развитие. Имате конкретни бележки и апелирам да ги отразите преди изпращането й, защото иначе ще бъде блокирано от Европейската комисия нейното последващо одобрение.

Благодаря.

БОЙКО БОРИСОВ: Дончев.

ТОМИСЛАВ ДОНЧЕВ: Само за пояснение, вчера на Съвет заместник-министър Николова адресира този коментар, колегите поеха ангажимент той да бъде отразен преди изпращането на програмата към Европейската комисия.

БОЙКО БОРИСОВ: Москов.

ПЕТЪР МОСКОВ: Първо, че подкрепям предложението.

Второ, да кажа, знам че сега не му е мястото, декларирам за несвършена работа на моето министерство, тоест моя несвършена работа, но моето предложение, което така или иначе не е стигнало нито до Съвета, нито до проф. Танев като вносител, е в раздел 2 на тази оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“, във втора приоритетна ос, което е образование и учене през целия живот, да бъде предвидена подкрепа за развитието на продължаващото медицинско обучение, имам предвид обучението на парамедиците. Знам, че на изключително късен етап, в лош момент се включвам, но не мисля ,че това би представлявало, как да кажа, проблем. От гледна точка на това, просто още веднъж извинението ми за не навреме несвършената работа, предлагам, ние имаме готов текст, който бихме предложили на министъра на образованието.

БОЙКО БОРИСОВ: Професоре, по най-бързия начин.

ТОДОР ТАНЕВ: С тези неща сме запознати, отвън е проф. Денков, който работи година и половина за това нещо, моля госпожа Павлова и Москов да кажете кои са хората, с които нещо трябва да се направи, разбира се господин Дончев най-вече.

БОЙКО БОРИСОВ: Заместник-министърът най-добре знае какво трябва да се направи. Така че приемаме точка 16 с направените предложения от министър Павлова, министър Москов и Дончев. Организирайте се бързо.

Точка 17

Проект на Постановление за изменение и допълнение на Устройствения правилник на Министерството на финансите, приет с Постановление №249 на Министерски съвет от 2009 г.

БОЙКО БОРИСОВ: Горанов.

ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: С предложените изменения в Устройствения правилник се предлага разделянето на сегашната дирекция „Държавно юрисконсултство“ в две отделни дирекции – Дирекция „Правна“ и Дирекция „Съдебна защита“, като впоследствие ще се търсят варианти за допълнително укрепване на капацитета на тези две звена.

Дирекция „Съдебна защита“ се подготвя да бъде звеното в държавната администрация, която осъществява процесуалното представителство на държавата, на министъра на финансите и на министерството пред правораздавателните органи в страната, както и пред специализираните държавни органи като Комисията за защита на конкуренцията, Комисия за защита от дискриминация, съгласуване на договори, по които министерството е страна, и най-важното, това звено е страна по следните международни арбитражни дела и производства, свързани с тях: производство по принудително изпълнение на арбитражно решение по делото със „СТ-АД“ ГмбХ, заведено от България в Германия и производство по отмяна на арбитражно решение от „СТ-АД“ ГмбХ в Холандия; „Хематур“ АБ срещу Република България; „Новера“ АД срещу Република България; Енерго-про А.С. също е подало искане за арбитраж и се очаква скорошно регистриране на делото от секретариата на арбитража.

Следва да се отбележи, че в последните месеци в Министерството на финансите са получени няколко официални уведомления от чуждестранни инвеститори до българската държава за започване на консултации относно процедури за водене на преговори за приятелско уреждане на инвестиционни спорове. В резултат от натрупания до момента опит може да се направи обосновано заключение, че се очаква в непродължителен срок държавата да бъде ангажирана в нови сериозни арбитражни производства.

Поради изложените обстоятелства се налага създаване на максимално ефективна организация за подготовка и защита пред арбитража по новите дела.

Предложени са и изменения на функциите на Дирекция „Национален фонд“. Във връзка с Решение №792 на Министерски съвет от 2013 г. на Дирекция „Национален фонд“ са възложени функции на Сертифициращ орган и орган, отговорен за получаване на средствата по програмите, финансирани със средства от ЕФРР, ЕСФ, КФ, Инициативата за младежта заетост и Фонда за европейско подпомагане на най-нуждаещите се програмен период 2014-2020 г.

С проекта на Постановление се предлага и промяна на чл. 7, ал. 1 от Устройствения правилник на агенцията „Митници“. След анализ на осъществените дейности и събраните приходи през 2014 г. от митнически учреждения, с цел оптимизиране на работата на Агенция „Митници“ и съкращаване на бюджетните разходи се предлага намаляване на броя на териториалните митници от 11 на 10.

ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Това Видинската ли е?

ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Видинската е.

Благодаря.

БОЙКО БОРИСОВ: Там са 120 души.

ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Да.

БОЙКО БОРИСОВ: Приема се точка 17.

Точка 18

Проект на Решение за одобряване проект на Оперативна програма „Околна среда“ 2014-2020 г.

БОЙКО БОРИСОВ: Приема се.

Точка 19

Проект на Решение за разплащанията на разпоредители с бюджет по договори

БОЙКО БОРИСОВ: Горанов.

ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Уважаеми господин министър-председател, уважаеми госпожи и господа министри, това е един проект на решение, с който се предвижда до края на годината, а и за в бъдеще, когато държавата извършва плащания към реалния сектор, разпоредителите с бюджет да уведомяват Агенция „Митници“ и НАП за това на кого плащат. По този начин Агенция „Митници“ и НАП ще могат да предприемат необходимите обезпечителни действия, за да може с постъпленията, с които държавата разплаща своите ангажименти към тях, да се гарантира, че и стопанските субекти ще покрият задълженията, които те имат към държавата.

Някои колеги министри изказаха съображения и притеснения, че по този начин би могло да се забавят разплащанията до края на 2014 г., но има няколко условия в проекта на решение, които гарантират че това няма да се случи.

Първо, за тези задължения, възникнали преди 12 декември, тоест до 12 декември, решението няма да прилага. Съществува и механизъм за извънредни действия от страна на министъра на финансите, ако извънредни обстоятелства налагат бързо разплащане и неразплащането би довело до натрупване на санкции за бюджетното предприятие, което е платец в случая. По този начин двете приходни администрации гарантират, че събираемостта на декларирани, но невнесени данъци, митнически сборове и, евентуално, ако има някъде задължение за акциз, ще се гарантира, че ще бъдат прибрани в хазната. Държавата ще положи всички усилия да бъде коректен платец и да не допуска натрупването на просрочени задължения, но с този механизъм тя ще си гарантира и това, че бизнесът няма да се кредитира за сметка на данъците.

Благодаря.

БОЙКО БОРИСОВ: Московски.

ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Господин премиер, колеги, няколко коментара. Първо, решението касае праг от 100 хиляди лева и не става ясно дали се отнася за дължимо плащане или за обща стойност на договор.

Второ, освен плащане след доставка като част от стойността на договора, може да се дължи авансово срещу представена сто процента банкова гаранция или други разрешени форми на плащане. Възниква въпросът дали предложеният ред за извършване на плащания по договорите се отнася за всички форми на плащане и по какъв механизъм ще бъде осъществен.

И не на последно място, в нашето министерство, знам и още няколко колеги, където съществуват казуси с държавни предприятия като в нашия случай „БДЖ“, „Български пощи“, отбраната имат подобен казус, казах и други колеги, разбира се, където, според мен ще се… Имаме неформален разговор с министър Горанов, че ще се поемат, казано в кавички, на ръчно управление тези случаи, но ние имаме притеснения, че там ще имаме проблеми, тъй като това са предприятия, които перманентно са неизрядни към НАП.

БОЙКО БОРИСОВ: Да, но в края на краищата всеки един от вас идва при мен и казва: „Дай пари“. От една страна държавата не си е събрала стотици милиони, които кредитират подобен бизнес, от друга страна – в Парламента срещаме жестока съпротива, защото популизмът е минал всякакъв праг вече – да няма данък върху лихвите, да няма това, да няма онова, и накрая всичките казвате: „Дай пари“. Те парите идват от събирането на тези приходи.

ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Ние не сме против принципа, просто казваме, че казусът има изключения.

БОЙКО БОРИСОВ: Вие не сте против принципа, но когато трябва да сложим чертата на бюджета, на плюса и минуса в държавата, излиза тази сметка. А всеки от вас, видяхте преди малко, иска пари. Отделно се стараем да подпомогнем и пенсионерите и за Великден включително, защото за Коледа сега го направихме. Това ни е амбициозна цел с вицепремиера Калфин. Трябва да си съберем парите!

Аз ви моля да разговаряте и с вашите парламентарни групи. Не може за всичко – да няма за това, да няма за това. То най-хубаво е да няма данъци! Ние сме да няма данъци. Но в края на краищата отнякъде трябва да дойдат парите. Всеки иска да е добър! В момента ГЕРБ не бива подкрепян по нито една тема, свързана със събиране на приходи за държавата. Да си имаме уважението. Актуализация, актуализация, но те актуализациите не могат да вървят само на базата на това, че ще взимаме дълг след дълг. Трябва да си съберем парите, да сложим някакъв срок.

Съгласен съм, че веднага ако се постави под изпълнение тази точка, ще доведе до катаклизъм. Поставете срок – месец, шест, година, но през това време да се изчисти. Иначе, аз „приветствам” тези „бизнесмени”, които дължат по 30-40-50 милиона на държавата, и вика: „Аз съм „бизнесмен“. Всъщност, не знам министърът на икономиката какво мисли по въпроса, но не виждам… икономически растеж от това не би дошъл. Това по- би могло при Калфин да го преквалифицираме като социален пакет за бизнеса, за подпомагане на добре облечените бизнесмени.

Моля ви, разбирам, но мога да се съобразя само в частта да ми дадете срокове. Примерно, Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията – след 8 месеца, 6 месеца, 4 месеца, иначе утре ще ни питат в парламента и ние трябва да обясняваме на базата на какъв критерий се прилагат тези наши съображения.

Дончев.

ТОМИСЛАВ ДОНЧЕВ: Без по някакъв начин да оспорвам това, което казахте, господин премиер, по отношение на бенефициентите на Програмата за развитие на селските райони. Искам министър Танева да каже какъв процент от бенефициентите има вероятност да попаднат в тази хипотеза да имат просрочени задължения към бюджета, свързано е с усилията да се намали очакваната загуба на средства и доколко този текст би блокирал изобщо възможността да се плащат пари.

БОЙКО БОРИСОВ: Танева.

ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Аз искам само да кажа, че в момента ДФ „Земеделие“ работи по екшън план, съгласно който минималната оптимистична загуба на средства е 90 милиона евро. Очакваните и планирани разплащания през месец декември, за да постигнем този оптимален размер на загуба на европейски средства, са около 500 милиона лева, от които 363 милиона лева са на близо 60 хиляди бенефициенти.

Аз разбирам всичко това, подкрепяме го, но искам (с господин Горанов сме говорили), първо, по т. 1, тъй като този ред важи за договори над сто хиляди лева, ще третираме ли директните плащания и ос 2 агроекология, която е вид компенсаторно плащане и която на практика се реализира чрез подаване на заявление за договори.

Второ, в т. 3 няма хипотеза, при която да се плати отново при условие, че има установено публично задължение, но няма наложен запор от НАП или от Агенция „Митници“.

Моето предложение е, аз Ви подкрепям за фонд „Земеделие“, за да не рискуваме допълнително загуба на средства, решението, примерно, да се отложи поне с един месец, за да може декември месец да направим разплащанията.

Второ, по точка 3 да има хипотеза, в която поне уведомлението, което сме направили към НАП и към Агенция „Митници“, ако има публичен дълг и тези агенции не са си наложили запор, това да се ползва като уведомление те да си свършат работата, а плащането да се извърши. Нали говорихме, че пак ще се плати, но хипотеза в точка 3 по подточките не видях. Ако няма наложен запор, а има публично задължение, на практика отново не може да бъде извършено плащането. И най-важното, ако поне отпаднат от обхвата на приложение на този ред бенефициентите по директни плащания и компесаторните, защото те на практика нямат сключени договори.

ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Прилагайте го, както го четете. Но коментара Ви за НАП и „Митници“ показва, че сте схванали какво предлагаме. Идеята е, когато ги уведомите, те да си направят запорите, ако не са го направили, за да може да си приберем парите в хазната. Но аз гарантирам, че ако вие ме уведомите за бенефициентите, на които ще плащате и то още отсега, защото вие ги знаете, аз ще си свърша работата извън този механизъм.

Колеги, това е решение на Министерски съвет, което дали има силата на нормативен акт не знам, ще каже госпожа Маринска, и тук има и други юристи, но със сигурност заявява категорично, че държавата ще положи усилия да си събере приходите за сметка на длъжници, които са некоректни към нея и ще създаде необходимата организация за комуникация между платците и двете приходни агенции, за да могат те да предприемат необходимите обезпечителни мерки. За да може когато Вие, госпожо министър, сте коректна към тях и много искате да им платите, те да бъдат коректни и много да искат да си платят данъците.

По никакъв начин това решение няма да затрудни вашата работа. В момента, в който след днешното заседание ме уведомите на кой ще платите по програмата за развитие на селските райони, аз ще си предприема действията за обезпечение на държавните вземания, независимо от по сочения тук ред. И мога да го направя за секунди. Само ми дайте списъка по който ще платите, аз ще си свърша моята работа.

Така че, господин премиер, аз поемам ангажимент към всички колеги, че по никакъв начин това решение няма да доведе до натрупване на санкции за тях и техни подведомствени разпоредители и няма да доведе до това да не може да бъде извършено някакво плащане. Не случайно вътре има текст, който казва, че при извънредни обстоятелства цялото решение може да бъде дерогирано с решение на министъра на финансите. Имаме си телефоните, по всяко време аз мога да ускоря тази процедура. Тя има за цел да защити, особено в края на годината, когато ще имаме един огромен обем от плащания, да защити държавния интерес дотолкова, доколкото да създаде информация в приходните агенции кои търговци ще получат средства от бюджета и ако те дължат на бюджета, да бъдат така добри да си платят.

БОЙКО БОРИСОВ: Министър Ненчев.

НИКОЛАЙ НЕНЧЕВ: Господин министър-председател, принципно съм съгласен с анонса, който направи господин Горнов, но силно приветствам възможността да отложим малко във времето този срок, примерно за нас би било добре ако е 1 февруари. Това е моята молба.

ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Защо да отлагаме?

НИКОЛАЙ НЕНЧЕВ: Защото имаме плащания в рамките на следващите няколко дни, които ако не изпълним…

БОЙКО БОРИСОВ: Идеята е, плащайки държавни пари към бенефициент, от другата страна НАП, ако дължи пари, да си ги прихване веднага, за да може да дойдат да купим самолет. Те отнякъде трябва да дойдат тези пари, колеги. Вече сте управляващи, от вас зависи какво ще взимате като решение. Искаме да сме добри всички, искаме, ако може да не плаща никой, най-добре. Обаче здравеопазване, образование, отбрана, това са все организации, които искат пари, социално, регионално...

ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Извинявайте, господин премиер, че си позволявам сам да взема думата, не бива никой от колегите да остава с убеждението, че това решение на правителството ще ограничи някой от вас да плаща. Ограничението ви за плащане се нарича СЕБРА. Там са ви лимитите за плащане, те са ви проблемът. Това решение по никакъв начин не ви ограничава да плащате, само че идеята на него е да уведомите приходните агенции, за да могат те предварително да създадат организацията и да си предприемат обезпечителните мерки по ДОПК, така че в момента, в който вие платите, ако този, на който плащате, има задължение, да си ги прихване. Никаква драма и никакъв драматизъм. Изключение може да се прилага по целесъобразност за някои държавни компании, като примерно БДЖ, като НКЖИ, за които знаем, че имат големи публични задължения, но които, от една страна, получават огромни суми от бюджета, от друга страна – имат все още неокончателно изчистени задължения към бюджета. В този смисъл, при тях ще се действа гъвкаво в рамките на действащия закон, така че да не се блокира дейността им. А за всички други, аз ви уверявам, че това по никакъв начин няма да ограничи вашата способност и желание да плащате.

БОЙКО БОРИСОВ: Благодаря.

Госпожа Кунева.

МЕГЛЕНА КУНЕВА: Противно на обикновеното правило във всеки Министерски съвет министърът на финансите да има стена от възражения, аз искам еднозначно да го подкрепя. Знам, че това не е много популярно да се каже и че колегите с ресори, които са свързани с плащане ще имат проблеми, но имаме някак си по-висока цел и това е да затворим дупките в бюджета. Така че, министърът на финансите мисля че е предложил едно решение, което ще постави на изпитание неговата администрация, може би да се направи един засилен текст, че административният капацитет ще бъде засилен така, че бързо да могат да се правят проверки и да се плаща. Мисля, че това би било някакво решение.

БОЙКО БОРИСОВ: НАП и Митниците са сто процента компютъризирани, с електронни програми. В момента, в който въведеш фирмата, веднага ще ти покаже цялата операция под една минута.

Приемаме точка 19.

Точка 20

Проект на Постановление за изменение и допълнение на Постановление №192 на Министерски съвет от 2009 г. за създаване на Съвет за административната реформа

РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Колеги, това е проект на постановление, който променя състава на Съвета за административна реформа.

Искам да ви припомня функциите на този Съвет, който предлага стратегически насоки и политики за развитие на държавната администрация, предлага действия за оптимизиране на работата на подпомагащите ги администрации и промени в нормативните актове, които са свързани с длъжностите, подбора и статута на служителите, както и системата на заплащане в държавната администрация, обсъжда проекти на стратегически документи в областта на държавната администрация. Предстои Съветът да разгледа пътната карта за изменение на Стратегията за развитие.

Две нови функции има, които са свързани с политиката за отворено управление. Тук е записано, че участват всички министри. Ще настоявам, ако отсъства от официалния документ, за допълнение – или посочени от тях заместник-министри, както беше досега.

Към Съвета се създават и работни групи, които са по конкретни теми – оптимизация на администрацията, прозрачност за управление, развитие на човешките ресурси.

Всички структурни промени, които планирате, е добре да бъдат консултирани в рамките на този съвет.

Благодаря ви.

БОЙКО БОРИСОВ: Дончев.

ТОМИСЛАВ ДОНЧЕВ: Госпожа Кунева преди малко направи бележки, че предвид характера на ресора би било редно да има представител в Съвета. Мога да изразя същото съображение предвид факта, че има нарочна оперативна програма, която ще финансира административната реформа.

РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Предлагам да приемем това допълнение да се включат вицепремиерите с техни представители.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 20 с допълнението вицепремиерите Кунева и Дончев да излъчат и те при желание представители от тяхно име в Съвета.

Точка 21

Проект на Решение за промени в състава на Надзорния съвет на Националния осигурителен институт

БОЙКО БОРИСОВ: Вицепремиерът Калфин.

ИВАЙЛО КАЛФИН: Благодаря Ви, уважаеми господин премиер.

Уважаеми колеги, става въпрос за промяна, която се прави текущо с промяна на състава на правителството. Взел съм предложение от колегите. В новия Надзорен съвет, освен Министерството на труда и социалната политика, ще има представители на Министерство на здравеопазването, Министерството на финансите и Министерство на икономиката, както е било досега.

Благодаря.

БОЙКО БОРИСОВ: Приема се точка 21.

Точка 22

Доклад относно изменение и допълнение на Концепцията за преструктуриране на системата на болнична помощ

БОЙКО БОРИСОВ: Министър Москов.

ПЕТЪР МОСКОВ: Благодаря.

Да кажа за какво става въпрос. Не става въпрос за някаква огромна структурна промяна, която залагаме в момента. Всъщност, Концепцията за преструктуриране на болничната помощ е от 2009 година и е с цел установяване на устойчивост в процеса на начина, по който се случват тези неща. Тя беше и основен инструмент, условие за наличие на средства по Оперативна програма „Регионално развитие “ между 2007 и 2013 година. Там средствата бяха насочени към държавни общински лечебни заведения с доказан потенциал и тежест. Основните приоритети през този период бяха диагностика и лечение на онкологичните заболявания и за близо 150 милиона апаратура беше осигурена по тази програма в нашите онкологични центрове от различните нива.

Предложението за промяна, което моля да бъде прието, е свързано с разширяване на обхвата на мерки, на приоритети в тази връзка и те произтичат от основната концепция, с която и аз като министър, и министерството, а и надявам се съвсем скоро и мнозинството ще трябва да започне да гледа обобщено целите на здравеопазването. Ако има цели, на които да бъде подчинена и политиката на министерството, на Касата, на съсловната организация, на мнозинството, те трябва да бъдат въздействие върху лошите показатели на здраве, смъртност, детска смъртност, инвалидизация, живот в здраве и т.н. Затова и прибавяме в тази програма и съответно като обосновка за търсене на средства от Оперативна програма „Регионално развитие“ и „Региони в растеж“, прибавяме един допълнителен приоритет, който е свързан с въздействие върху основните здравно-демографски характеристики. Тоест, подобряване на диагностиката, лечението и достъпа до лечение на заболяванията, които са основни причинители на смъртност, трайна нетрудоспособност, по вид и степен в Република България. Това са главно болести на сърцето и кръвообращението, туморни болести отново, които си остават, на дихателната система, на храносмилателната система. Това е и тежестта, върху която трябва да бъде съсредоточена и цялата реформа в здравеопазването.

Тоест, формалното допълнение е още един приоритет, който ни дава възможност вече като национална политика да въздействаме наистина на тези основни групи заболявания, които формират по-лошите здравни показатели в сравнение със средноевропейските.

Това е, което мога да кажа.

ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: В подкрепа на казаното от министър Москов. Подкрепям, разбира се промяната в концепцията, държа обаче да отбележа, че тъй като програмата за регионално развитие 2007-2013 година, която финансира с 300 милиона лева държавните и общински болници и с определения в тази концепция фокус финансира до момента приоритетно сектора „Онкология“, със спестените средства от програмата ще можем да довършим само проектите, насочени към онкология. Новия обхват на проекти, за които се говори, поради недостиг на финансови средства най-вероятно няма да могат да бъдат финансирани по Програмата за регионално развитие в този си формат, така че ще трябва да им се търси друг източник на финансиране, защото пък, от своя страна в това, което заложихме за 2014-2020 година, е „Регионално развитие“ да финансира и подкрепата за реформа в спешната помощ, която е следваща точка, което е много важно, за да приложим и т. нар. румънски модел, по който сме поели ангажимент, за да получим подкрепа по „Регионално развитие“.

Казвам този коментар, защото предстои Комитет за наблюдение, на който да решим спестените средства по „Регионално развитие“ към какво да ги насочим. Но държа да отбележа, че няма да може да е към нови компоненти, а само за довършване на съществуващите в сектор „Онкология“, в общински болници и държавните болници – такива, каквито са с високотехнологична апаратура.

ПЕТЪР МОСКОВ: Разбира се.

Това, което казвам, не е свързано с искане от страна на министерството или, ако бъде валидирано от Министерския съвет, с искане на някакви допълнителни средства. Доколкото това е и част от разговора ни с Европейската комисия, с комисаря по здравеопазване, ние залагаме ясните си приоритети, ние ще работим по тези приоритети и искаме във всеки един документ – и на правителството, и на министерството, свързан с тази тематика, тези приоритети да бъдат извадени на авансцена. Съгласен съм с министър Павлова и не споря по въпроса.

БОЙКО БОРИСОВ: Като включително и през Норвежкия фонд, през други фондове, направете, отидете заедно, поставете. Има пари по тези програми, които се предоставят. Така че това, което имаме по регионалните, да се довърши и да се върви напред. Бъдете много настоятелни. Не случайно в Библията пише: „Чукайте – ще ви отворят“. Търсете ги. Още повече, сега вие сте хора с авторитет, имаме добра репутация, използвайте я да допринесем каквото можем.

Приемаме точка 22.

Точка 23

Проект на Решение за приемане на Концепция за развитие на системата за спешна медицинска помощ в Република България 2014-2020 г.

ПЕТЪР МОСКОВ: Тук вече нещата са малко по-различни.

Първо, приемането на такава концепция е наше задължение по Споразумението за партньорство. Неприемането до сега на такава концепция поставя под, най-малкото за дискусия, за да не кажа по-тежка дума, възможността приоритетът, който сме заложили, за който говори министър Павлова – именно спешната помощ, да бъде дискутиран на ниво европейски партньори от гледна точка на това, че ние не сме си изпълнили задълженията по Споразумението за партньорство. Така че от тази чисто процедурна гледна точка, то е предиспозиция, за да можем да кандидатстваме обосновано за финансиране за спешната помощ. Затова го вкарвам толкова спешно, защото с нея си имаме такъв един тайминг, изпреварващ времето.

Това е един документ, който обобщава няколко, стигнали до различен етап на обществен консенсус проекти за такава концепция за спешната помощ, и задава ясните параметри, яснотата, първо, как структурно, как финансово за работещите в самата система ще се развива. Тук са описани както промените, които ще се случват в доболничната помощ на спешната помощ, така и промените, които ще се случват в болничната част на спешната помощ, различните нива, различните сегменти на организация.

Резултатът от прилагането. Самата концепция няма да направи спешната помощ по-бърза, но тя е задължително предусловие, за да можем да тръгнем и да обосноваваме каквито и да е било приоритети, спокойствието в системата вследствие на яснотата, че вече правителството, политическата власт стои и това е национална политика, която се подкрепя. А иначе, приемането и реализацията на мерките и на плана за действие, който е част от тази концепция, ще доведат до това, за което говорим – навременна и равноспоставена за всеки български гражданин спешна помощ.

Има бележки по проекта за решение от Министерство на финансите и аз мога да отговаря сега на всяка една от тях, ако това е нужно.

БОЙКО БОРИСОВ: Не е нужно.

ПЕТЪР МОСКОВ: Но са взети предвид.

БОЙКО БОРИСОВ: Съгласуването с Министерство на финансите върви. По-важното за мен е това, което и с Вас говорихме - да събереш съвета към Министерство на здравеопазването, корифеите в тази сфера, да им се представи всичко това, да мине през обсъждане. След това групите ни в парламента, заедно с тях, защото това е спешна помощ.

ПЕТЪР МОСКОВ: Всичко това е извървяно от гледна точка на този документ и е решено. Имам амбицията, може би още следващата седмица, след извървяването на съответното постигане на обществен консенсус в медицинските среди, да Ви представя структурната концепция.

БОЙКО БОРИСОВ: Ние във финансите ще бъдем изключително консервативни, но винаги ще намерим възможност да финансираме нещо, което обществото очаква и безапелационно ще даде положителен ефекти.

ПЕТЪР МОСКОВ: Благодаря, господин премиер.

БОЙКО БОРИСОВ: Затова, да се извърви всичко, за което говорихме в тази посока.

Не случайно се връщам, включително и за коледните добавки. С министър Калфин, с Владислав Горанов говорихме, ефектът от плюсовете и минусите в тази криза, това усещане. С 50 милиона можеше да се финансира частта до Калотина – правилно, защото и то е нужно, магистралата в Сърбия идва до границата и там влиза в тясното поле при Драгоман. Но в случая преценихме, че за обществото тази тежест е по-важна и затова го и направихме.

ПЕТЪР МОСКОВ: И в частта на коалиционното споразумение и на парламентарната подкрепа промените в спешната помощ бяха изведени от всяка една от парламентарните подкрепи като първи приоритет в здравеопазването. Затова в спешен порядък вкарваме този въпрос.

БОЙКО БОРИСОВ: Спор няма. Извървете го пътя, за да е достатъчно обществено приет.

Приемаме точка 23.

Точка 24

Проект на Решение за предприемане на действия за подготовка поемането на външен държавен дълг

ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: В момента в Народното събрание тече дебат по второ гласуване по актуализацията на бюджета за 2014 година. Необходимото финансиране до края на годината сме го коментирали многократно, то е в размер до 4,5 милиарда нов дълг.

В същата връзка приехме решение на Министерския съвет от 13 ноември 2014 година. Впоследствие Народното събрание подкрепи нашето решение. Министърът на финансите е оправомощен да води преговори и да предприемем всички необходими действия за подготовката и поемането на външен държавен дълг, включително чрез емисии на държавни ценни книжа на международните пазари, както и на средносрочна програма за емитиране на дълг на международните капиталови пазари в размер до 3 милиарда лева или тяхната равностойност в друга валута при условие на последваща ратификация.

В изпълнение на горното изпратихме писма за оферти на 19 банки и на 13 правни фирми, като в указания срок всички банки и 11 правни кантори представиха техните предложения.

След предварителен подбор ние избрахме 4 банки, за които вече излезе това публично, това са UniCredit, CITI, Sosiete Generale и HSBC Bank. За правен консултант избрахме компанията Clifford Chance LLP. Този избор е направен на база на цените и финансовите условия, които те предложиха, за мостовия заем и впоследствие за последващия етап от процедурата за поемане за външен дълг в следващата година.

Две от компаниите са в топ десет на класацията на „Блумбърг“ за пласмент на суверенни емисии на държави от Източна Европа за периода 1 януари 2012 – 17 ноември 2014 година, а именно CITI и HSBC.

Последващият етап от процедурата за поемане на дълг включва министърът на финансите от името на Република България да проведе преговори с избраните банки и правен консултант и да подпише всички необходими документи, включително договори съобразно естеството на отношенията, свързани с договарянето на мостовия заем и пласирането на облигации на външни пазари.

Важна част от подготовката на емитирането е оценката за придобиване на увереност за важни факти и обстоятелства, които следва да бъдат обсъдени на срещи с представители на банките, правни консултанти и в присъствието на ресорни министри или заместник-министри.

Част от процеса е и изготвянето от министъра на правосъдието на юридическо становище за факта на ратифицирането, което служи като уведомление за кредиторите съгласно чл. 13 от Закона за държавния дълг. Това нещо, колега, е правено през 2001, 2002, 2012 и 2014 година. Ние ще го подготвим, не е нещо, което да е ново за администрацията.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 24.

Точка 25

Проект на Решение за даване на съгласие министърът на финансите да сключи Договор за депозит с „Първа инвестиционна банка“ АД

ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Уважаеми господин премиер, уважаеми колеги, има официално съобщение на Европейската комисия от вчера, с което се коментира одобряването на помощта.

БОЙКО БОРИСОВ: Щом е така, приемаме точка 12.

Точка 26

Проект на Решение за определяне на представители на Министерския съвет в Националния съвет за тристранно сътрудничество

БОЙКО БОРИСОВ: Определяме Ивайло Калфин – заместник-министър председател по демографската и социалната политика и министър на труда и социалната политика, и Владислав Горанов – министър на финансите, да участват в Съвета.

Надявам се, че ще подкрепите това мое предложение. Ако има друг желаещ да ги замести?

Благодаря.

Приемаме точката.

Точка 27

Проект на Решение за освобождаване и назначаване на областни управители

БОЙКО БОРИСОВ: Освобождаваме Димитър Стойчев Димитров от длъжността областен управител на Област Благоевград, Павел Маринов Маринов от длъжността областен управител на Област Бургас, Георги Василев Камарашев от длъжността областен управител на Област Велико Търново, Кръстьо Петров Спасов от длъжността областен управител на Област Видин, Венцислав Велков Василев от длъжността областен управител на Област Враца, Лиляна Методиева Хранова-Петкова от длъжността областен управител на Област Габрово, Недко Кирчев Марчев от длъжността областен управител на Област Добрич, Бисер Каменов Николов от длъжността областен управител на Област Кърджали, Иван Маринов Каракашки от длъжността областен управител на Област Кюстендил, Милко Недялков Недялков от длъжността областен управител на Област Ловеч, Нина Пламенова Петкова от длъжността областен управител на Област Монтана, Иван Георгиев Йорданов от длъжността областен управител на Област Пазарджик, Бойка Павлова Петрова от длъжността областен управител на Област Перник, Бойко Владимиров Балтаков от длъжността областен управител на Област Плевен, Илиян Василев Драмалиев от длъжността областен управител на Област Разград, Симеон Ненов Иванов от длъжността областен управител на Област Русе, Валя Радева Радева от длъжността областен управител на Област Сливен, Димитър Йовчев Кръстанов от длъжността областен управител на Област Смолян, Росен Малинов Малинов от длъжността областен управител на Област София, Юлиян Атанасов Леков от длъжността областен управител на Софийска област, Димитринка Маркова Петрунова от длъжността областен управител на Област Стара Загора, Севда Лазарова Ерменкова от длъжността областен управител на Област Търговище, Петко Грудов Шаренков от длъжността областен управител на Област Шумен и Николай Димитров Пенев от длъжността областен управител на Област Ямбол.

Назначаваме: Бисер Николов Михайлов за областен управител на Област Благоевград, Вълчо Иванов Чолаков за областен управител на Област Бургас, Пенчо Стоянов Пенчев за областен управител на Област Велико Търново, Момчил Викторов Станков за областен управител на Област Видин, Малина Иванова Николова за областен управител на Област Враца, Николай Цветанов Сираков за областен управител на Област Габрово, Маргарита Станчева Новоселска за областен управител на Област Добрич, Илия Сотиров Илиев за областен управител на Област Кърджали, Виктор Томов Янев за областен управител на Област Кюстендил, Мадлена Цветанова Бояджиева-Ничева за областен управител на Област Ловеч, Ивайло Иванов Петров за областен управител на Област Монтана, Трендафил Ангелов Величков за областен управител на Област Пазарджик, Ирена Любенова Соколова за областен управител на област Перник, Ралица Трилкова Дорева за областен управител на област Плевен, Петър Стоянов Василев за областен управител на Област Разград, Стефко Димитров Бурджиев за областен управител на Област Русе, Димитър Петров Сяров за областен управител на Област Сливен, Недялко Живков Славов за областен управител на Област Смолян, Веселин Малинов Пенев за областен управител на Област София, Росица Иванова Тодорова за областен управител на Софийска област, Георги Василев Ранов за областен управител на област Стара Загора, Светлин Иванов Бонев за областен управител на Област Търговище, Донка Димитрова Иванова за областен управител на Област Шумен и Димитър Ангелов Иванов за областен управител на Област Ямбол.

Госпожа Кунева.

МЕГЛЕНА КУНЕВА: Господин премиер, колеги, очевидно това беше една сериозна политическа работа, която се извърши, за да се стигне до този списък с хора. Сигурна съм, че всички кандидати имат своето предимство и своята тежест. Аз, като хора, подкрепям всички, но имаме основание да кажем, че специално в Реформаторския блок, знам, че това е коалиция с по-различна вътрешна динамика, че моите колеги са притеснени, че вчера до последно е имало други предложения.

Накратко, с неудобство, че ще трябва да формулирам квотния принцип, но пет областни управители за Реформаторския блок е чудесно постижение. Аз искам да Ви благодаря най-напред от името на Реформаторския блок за това наистина коректно и чудесно поведение. Само че вътрешната динамика показва, че имаме двама чудесни хора от ДСБ – областни управители за Видин и за Сливен, техни предложения, двама чудесни хора от СДС – предложения – Бургас и Стара Загора, и един също така чудесен човек от БЗНС, НПСД и ДСБ – за София. В тази картина обаче липсва „България на гражданите“. Като се има предвид каква е тежестта вътре в самата група, на мен много ми се иска да помислите и върху това. Бяхме предложили кандидат, специално за София…

Съжалявам, че връщам темата към това, господин премиер, аз не съм Ви притеснявала лично за това, нито госпожа Бъчварова, но имам задължението да предам, от една страна, благодарности от Реформаторския блок, от друга страна – да изкажа известни притеснения за това, че всички партии трябва да видят представителство.

БОЙКО БОРИСОВ: В случая всичко това, което казвате, е така – има коалиционни споразумения, има си режим на действия във всяка една партия. Специално аз, Реформаторския блок го приемам като единен субект и когато ми се дадат кандидати (затова и с 15 дни близо се забавихме до назначаването на областните управители, не искам да прехвърлям тежестта към вицепремиера Бъчварова, защото тя водеше всичките преговори, би било ми по-лесно и по-изгодно), но в случая се съобразявам с първите Ваши думи, което беше, че всички те са прекрасни хора и предлагам да спрем до тук, защото щом са прекрасни хора, значи назначенията ни са правилни.

Повярвайте ми, в нашата партия ГЕРБ също има много хора прекрасни, които не са посочени. Нека тези хора покажат качества, нека се справят с работата. Аз съм ви казал и друг път – на първата година започва да се говори за ремонт на кабинета, винаги се правят ремонти, няма как, едни ще теглят много напред, други като изостават – ще бъдат сменяни.

Така че, предлагам, за да не ми прехвърляте отговорности, които не са мои, в противен случай би излязло, че аз по някакъв начин се намесвам в Реформаторския блок (което, пази, Боже, да си го помисля дори!), затова – дали сте ми официално тези имена, съобразила се е госпожа Бъчварова с каквото се е съобразила, предаден ми е, разписани са. Петнадесет дни ви беше достатъчно да се оправите с тази работа.

Щях, кълна се, да се съобразя с Вас, ако бяхте казали: „За този човек аз не съм съгласна, защото не е прекрасен човек, или не е добър човек, или има еди какви си…“. Щом сме съгласни, че са добри – моля те, приеми ги, да вървим напред, защото иначе ще превърнем Министерския съвет в разговор, който не е наша работа, на останалите министри да се интересуват кой от кого е предоставен. Ако се обърна към госпожа Танева в момента с назначението на областен управител в Сливен, искам да й видите физиономията само каква ще бъде. Но това мен не ме касае. Дадени са ми имената. Така както и от АБВ имат в Пазарджик областен управител… Толкоз. Хубав – лош, вървим напред, важното е администрациите да работят.

Приемаме тази точка.

Сподели:

Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш

Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит

Ураганен вятър преобърна ТИР на подбалканския път при Сливен

Пострада голям супермаркет в града, навесът за колички е бил отнесен

Зафиров: БСП е подложена на изпитание, няма да сме изтривалка на нечистоплътни интереси

Младите хора са моралният компас