"Ако се оттегли предложението ми, "гражданска отговорност" ще скочи два пъти, а не обратното", обясни пред БНТ председателят на бюджетната комисия в НС Менда Стоянова.
Тя добави, че чрез въвеждането на таван върху обезщетенията при смърт на пътя за широк кръг близки, застрахователите няма да повишат стойността на застраховката „гражданска отговорност“, с която да поемат допълнителния финансов товар при подобни обезщетения. Тя заяви, че повишаването на данъка върху по-старите, неекологични автомобили, е екологична мярка, а не цели по-голям приход. По думите ѝ, това е данък върху замърсяващите, а не върху старите автомобили, тъй като 14-годишни автомобили с екологичен стандарт Евро 4 ще получат облекчение, а основното утежнение ще падне върху старите, но мощни автомобили.
"Нормално е бюджетната комисия да защити политиките на правителството, като отхвърли ветото на президента", заяви председателят на бюждетната комисия към НС Менда Стоянова. Промяната в закона за местните данъци и такси е политика за въвеждане на екологичен коефициент, допълни тя, но това не означава, че данъкът на автомобилите не е имуществен.
"Автомобили с Евро 4, които са 13-14-годишни, са доста стари, но те ще имат облекчения. Утежнения с екологичния коефициент ще имат автомобили на 19-20 години и то автомобили, които са мощни", каза още Стоянова.
Спорно е по какъв начин да се отчита екологичността на автомобила - дали през вида гориво, който използва, или честотата на използване. Когато се избира начин на формирането на данъка, трябва да се взима предвид леснотата на администрирането му. Така Менда Стоянова коментира липсата на облекчение за автомобили с газова уредба или катаризатори. Тя даде пример с катализаторите, които трудно може да се проверят.
"Евро категорията показва дали един автомобил, независимо от горивото, има системи, които пречистват. В имуществения данък няма как да се отчете честотата на използване на автомобилите", допълни тя.
По думите ѝ, целта не е да има допълнителни приходи за обчщините, а да се въведе екоологична мярка.
"Най-голямо натоварване ще получат мощните, 20-годишни автомобили. Увеличението на данъка може да достига два пъти в някои случаи, но като обща стойност може да е малко", обясни Стоянова.
"Нека се види колко е надценката на производителя и на търговеца на гориво, дори това да е антипазарно. Няма да се откажем от тази идея, трябва да видим как да се извърши технически", заяви тя.
"България е единствената страна, в която обезщетенията за неимуществени вреди са високи, а за имуществени са доста ниски, говоря при смърт на пътя. Навсякъде по света се плащат имуществени обезщетения, които гарантират, че ако едно дете е загубило родителя си, ще получава издръжка от застрахователя - всичко това, което родителят му може да му даде. За миналата година 283 млн. лв. застрахователите са дали за неимуществени вреди при смърт на пътя, допълни тя. Чрез въвеждането на по-широк кръг близки, които имат право да търсят обезщетение от застрахователя, той се натоварва допълнително и гражданската отговорност се вдига, защото няма от къде другаде да постъпят средства", обясни Стоянова.
"Това, което предлагам аз, е първо - създаване на методика, която да покаже критерии, индикатори, чрез които да се определя имуществената и неимуществената вреда. Така хората могат да се насочат към имуществената, която е в много по-голям размер. Тя обаче ще бъде определена обективно. Методиката ще даде индикатори така, че да има справедливост. Няма единно, еднакво предлагане, защото няма критерии. Второ, за този разширен кръг лица да се сложи таван на обезщетението до 5000 лв. Така застрахователите няма да вдигнат гражданската отговорност", допълни тя.
Още от България
МВнР: Отказите за издаване на визи за САЩ са намалели наполовина
„През последните месеци бяха положени значителни усилия в изпълнение на критериите за включване на България в Програмата за безвизово пътуване на САЩ."
Борислав Сарафов разпореди да се изискат незабавни действия във връзка със зачестилите случаи на насилие и хулиганство
В седемдневен срок магистратите, които наблюдават такива преписки и дела, трябва да изготвят доклади за хода на проверките и разследванията, които да представят на своите административни ръководители.
Директорът на "Галъп" Първан Симеонов напуска агенцията
"Решението е автономно мое"