Вътрешната политическа несигурност и нейното въздействие върху реформите и инвестициите остава основна заплаха за слабия напредък на икономическия растеж на България. Това е констатация, направена от Международният валутен фонд (МВФ), подчертавайки отрицателното влияние на сегашната криза в страна, предаде "Ройтерс".
Българското правителство изглежда на ръба на срива след слабите резултати на социалистическата партия на изборите за Европейски парламент през май, като се очакват и предсрочни избори до края на годината, заключват от фонда след мисия в България.
Това може да подкопае подема на растежа, тласкан от засилващото се вътрешно търсене и по-големите разходи на средства, предоставени от Европейския съюз, посочва МВФ в съобщение. Фондът очаква икономическият растеж в най-бедната страна в ЕС да бъде 1.6 на сто тази година спрямо 0.9 на сто през 2013 г.
България е разтърсвана от политическа нестабилност от началото на 2013 г., което затруднява борбата срещу дълбоко вкоренени проблеми като корупцията, слабите обществени услуги и бавната и неефикасна съдебна система, припомня агенцията. Предишното правителство падна през февруари миналата година след улични протести.
"Въздействието на вътрешната политическа несигурност върху темпа на реформите и инвестициите, както и възпиращият ефект на несигурността на прогнозите на важни търговски партньори от еврозоната, остават ключови рискове за перспективите", подчертава МВФ в заключенията си.
Фондът се спира и на зависимостта на България от руските енергийни доставки като потенциален риск. Трудните преговори между Русия и Украйна за цената на газа могат да подпалят нова енергийна война, допълва "Ройтерс".
Малката и отворена икономика на страната среща затруднения да се върне бързо към растежа отпреди световната финансова криза, започнала през 2008 г. Чуждестранните инвестиции също рязко са намалели, а безработицата остава висока.
МВФ, който приключи наскоро мисия в София, е на мнение, че остават значителни рискове в очакванията на правителството за приходите. Ограниченията на разходите имаха за цел да задържат бюджетния дефицит на равнище 1.8% от БВП, отбелязва фонът.
В по-дългосрочен план МВФ призовава България да коригира временното замразяване на пенсионната възраст, подчертавайки "значителните дългосрочни предизвикателства за държавните разходи", които ще възникнат поради застаряващото и намаляващо население. "Ускореният растеж, създаването на работни места и уеднаквяването на доходите с партньорите от ЕС ще изискват по-бърз напредък в решаването на критичната институционнална и дълбока структурна липса на гъвкавост", се казва в съобщението.
В това отношение от ключово значение са усилията за укрепване на човешкия капитал, справянето с недостига на инфраструктури, облекчаването на условията за бизнес и намаляването на корупцията и връзкарството, включително чрез независима регулация и одит, както и мерки за засилване приложението на законите, заключава МВФ.
От Министерство на финансите извеждат от доклада, че МВФ продължава да прогнозира умерено повишение на икономическия растеж през 2014 г. в сравнение със слабия темп миналата година. "През второто полугодие се очаква цените да се повишат слабо", каза ръководителят на мисията на МВФ за България Мишел Шанън, цитирана от министерството. Тя допълни, че очаква събитията в Украйна и Русия да имат ограничен ефект върху растежа.
Политическата нестабилност и енергийната зависимост са основните рискове пред България според последния доклад на Международния валутен фонд за страната, съобщават от министерството. Като основна причина за слабия икономически растеж в доклада се посочват политическите сътресения и въздействието им върху реформите и инвестициите. Поредната, редовна мисия на фонда, се проведе между 6 и 11 юни.
Още от България
Трифонов каза "твърдо не" на Атанасов за председател на НС и Борисов за премиер
"Нашата позиция остава непроменена", предупреждават от "Има такъв народ"
Кънчо Стойчев видя патриот в лицето на Радев - ще "жертва мандата си"
Според него обществото чака нов политически играч
Борисов: Мога да направя още един компромис за председател на НС, но премиер да съм аз
Писмено сме написали, че искаме да участваме в мнозинство, което излъчва и председател на НС, и МС, само тогава ние можем да сме силни, да правим бюджета и да вземаме решения