Около 3.2 млн. лв. са платили политическите сили за медийна реклама в предизборната кампания до 23 март. Това отчита мониторингът на Института за развитие на публичната среда в последния ден от законово регламентираната агитация.
Организацията отчита, че най-много средства за популяризация в медиите са платили ГЕРБ. Формацията на Борисов е инвестирала в реклама 799 000 лева. Веднага след тях по щедрост към медиите се класират Реформаторски блок – Глас Народен с 508 000 лева, а БСП остава трета с 487 000 лева.
От "Нова република" са платили за медийна реклама около 280 хил. лева, а ДПС - 269 хил. лева. Обединените патриоти са дали 260 хил. лева, а коалиция Движение 21 – АБВ – 223 хил. лева. ДОСТ са предоставили на медии малко над 60 хил. лева, а "Да, България" и "Воля" - по 50 хил. лв.
Най-много средства партиите са платили на националните частни телевизии. ГЕРБ е инвестирала най-голяма сума от всички формации в Канал 3. Там партията е ползвала ефирно време за 54 000 лева. Веднага след формацията на Борисов се нарежда ДПС с 36 000 лева. След това са Обединените патриоти и БСП с по около 30 000 лева. Реформаторският блок – Глас народен пък са се рекламирали в Канал 3 за 18 000 лева.
Мониторингът на Института за развитие на публичната среда включва и безвъзмездните договори за отразяване на кандидатите, публикувани например от телевизия "Евроком". От медията са обявили общо 11 договора за безвъзмездно отразяване. Те са със следните участници – Движение за радикална промяна Българската пролет, КП Коалиция на недоволните, Воля, КП БСП за България, ГЕРБ, Партия на Зелените, Възраждане, Коалиция КОЙ – Българската левица и Зелена партия, ПП Национална републиканска партия, ПП Българско национално обединение и КП Реформаторски блок – Глас Народен.
Промените в Изборния кодекс от 2016 г. изискват доставчиците на медийни услуги да обявяват на интернет страниците си информация и за безвъзмездните договори, сключени във връзка с предизборната кампания.
От организацията отчитат, че медии като вестник "Дума" и телевизия "Алфа", които са партийни органи, нямат публикувани договори за медийно отразяване, но рекламират определени формации.
Мониторингът на организацията сочи, че само половината от участващите в изборите формации са декларирали получаването на парични дарения. Това са коалиция АБВ-Движение 21, БСП за България, "Воля" на Веселин Марешки, коалицията на Христо Иванов "Да, България", Движение за радикална промяна българската пролет, ДОСТ и Обединените патриоти.
Общата сума на даренията за политическите партии и коалиции възлиза на 1,21 млн. лв., а тази на средствата на кандидатите – 738 615 лв. В края на кампанията най-много дарения са привлекли от КП Реформаторски блок – Глас Народен – 284 190 лв. В допълнение към тази сума, средства в размер на 122 488 лв. са дарили и кандидатите от коалицията.
Още от България
Парламентарната задача има решения - ето какви са те...
Коалицията не е сватба, нито оброк за вечна вярност - тя е съгласие за постигане на конкретни цели в определен срок от време
ДПС на Доган проведе заседание на Центрaлния съвет, избра нов състав на ЦОБ
Чакъров подчерта, че основен приоритет за остава отстояването на демократичните ценности и освобождаването на институциите от зависимости чрез формиране на мнозинство около антикорупционното законодателство
Тома Биков: Кандидатурата на Атанасов е възможност да преговаряме за кабинет
Според него тезата за „отпушване работата на парламента“ е невалидна, независимо кой от кандидатите беше избрана за председател – Наталия Киселова или Силви Кирилов