1 Декември, 2024

Партиите са платили 3.2 млн. лева за медийна реклама преди вота

Партиите са платили 3.2 млн. лева за медийна реклама преди вота

Най-щедри са били ГЕРБ ( 799 000 лв.), Реформаторите (508 000лв.) и БСП (487 000 лв.)

Около 3.2 млн. лв. са платили политическите сили за медийна реклама в предизборната кампания до 23 март. Това отчита мониторингът на Института за развитие на публичната среда в последния ден от законово регламентираната агитация.

Организацията отчита, че най-много средства за популяризация в медиите са платили ГЕРБ. Формацията на Борисов е инвестирала в реклама 799 000 лева. Веднага след тях по щедрост към медиите се класират Реформаторски блок – Глас Народен с 508 000 лева, а БСП остава трета с 487 000 лева.

От "Нова република" са платили за медийна реклама около 280 хил. лева, а ДПС - 269 хил. лева. Обединените патриоти са дали 260 хил. лева, а коалиция Движение 21 – АБВ – 223 хил. лева. ДОСТ са предоставили на медии малко над 60 хил. лева, а "Да, България" и "Воля" - по 50 хил. лв.

Най-много средства партиите са платили на националните частни телевизии. ГЕРБ е инвестирала най-голяма сума от всички формации в Канал 3. Там партията е ползвала ефирно време за 54 000 лева. Веднага след формацията на Борисов се нарежда ДПС с 36 000 лева. След това са Обединените патриоти и БСП с по около 30 000 лева. Реформаторският блок – Глас народен пък са се рекламирали в Канал 3 за 18 000 лева.

Мониторингът на Института за развитие на публичната среда включва и безвъзмездните договори за отразяване на кандидатите, публикувани например от телевизия "Евроком". От медията са обявили общо 11 договора за безвъзмездно отразяване. Те са със следните участници – Движение за радикална промяна Българската пролет, КП Коалиция на недоволните, Воля, КП БСП за България, ГЕРБ, Партия на Зелените, Възраждане, Коалиция КОЙ – Българската левица и Зелена партия, ПП Национална републиканска партия, ПП Българско национално обединение и КП Реформаторски блок – Глас Народен.

Промените в Изборния кодекс от 2016 г. изискват доставчиците на медийни услуги да обявяват на интернет страниците си информация и за безвъзмездните договори, сключени във връзка с предизборната кампания.

От организацията отчитат, че медии като вестник "Дума" и телевизия "Алфа", които са партийни органи, нямат публикувани договори за медийно отразяване, но рекламират определени формации.

Мониторингът на организацията сочи, че само половината от участващите в изборите формации са декларирали получаването на парични дарения. Това са коалиция АБВ-Движение 21, БСП за България, "Воля" на Веселин Марешки, коалицията на Христо Иванов "Да, България", Движение за радикална промяна българската пролет, ДОСТ и Обединените патриоти.

Общата сума на даренията за политическите партии и коалиции възлиза на 1,21 млн. лв., а тази на средствата на кандидатите – 738 615 лв. В края на кампанията най-много дарения са привлекли от КП Реформаторски блок – Глас Народен – 284 190 лв. В допълнение към тази сума, средства в размер на 122 488 лв. са дарили и кандидатите от коалицията.

Сподели:
Парламентарната задача има решения - ето какви са те...

Парламентарната задача има решения - ето какви са те...

Коалицията не е сватба, нито оброк за вечна вярност - тя е съгласие за постигане на конкретни цели в определен срок от време

ДПС на Доган проведе заседание на Центрaлния съвет, избра нов състав на ЦОБ

ДПС на Доган проведе заседание на Центрaлния съвет, избра нов състав на ЦОБ

Чакъров подчерта, че основен приоритет за остава отстояването на демократичните ценности и освобождаването на институциите от зависимости чрез формиране на мнозинство около антикорупционното законодателство

Тома Биков: Кандидатурата на Атанасов е възможност да преговаряме за кабинет

Тома Биков: Кандидатурата на Атанасов е възможност да преговаряме за кабинет

Според него тезата за „отпушване работата на парламента“ е невалидна, независимо кой от кандидатите беше избрана за председател – Наталия Киселова или Силви Кирилов