7 Декември, 2025

Тодор Тагарев: Нямаме визия за преход към нов боен самолет

Тодор Тагарев: Нямаме визия за преход към нов боен самолет

Тодор Тагарев

Бившият министър разкритикува поведението на МО

"Определено има проблем с ремонта на самолетите Су-25, но  по-важното е, че няма план как ще бъде направен преходът към нова бойна машина",  каза пред БНР проф.  Тодор Тагарев – бивш министър на отбраната. 

"Най-големия проблем, за да го видим, трябва може би малко  да се отдалечим. Ние вече сме 15-та година в НАТО, България все още няма съвместим  с нашите съюзници самолет и няма ясна визия как да извърши прехода от старото  съоръжение към този нов перспективен боен самолет. Процедурата се забавя и при  това положение се правят ходове, които изглеждат доста странни от страна на  този екип на Министерство на отбраната. Първоначално беше променено решението  за поддържането на самолетите МиГ-29, докато се въвежда новия тип боен самолет.  В предния цикъл на планиране се предвиждаше след придобиването на осем самолета,  другите да бъдат извадени от въоръжение. В сегашния вариант на проекта се предвижда  всички налични самолети да бъдат поддържани до 2030 година и чак тогава да почне  изваждането. По аналогичен начин стои проблема със Су-25. И Тук това, което  липсва най-много, това е идеята за прехода, ние нямаме ясно планиране, ясна  пътна карта, ако искате, как ще вървим към този нов боен самолет. И така ние влизаме  сами в един доста омагьосан кръг, от който много трудно можем да излезем  впоследствие. Според мен категорично не е необходимо да бъдат ремонтирани  всички 14 самолета."

Тагарев смята, че български завод няма как сам да ремонтира  самолетите, но и не трябва да бъде изключван от поръчката: "Твърди се , че АВИОНАМС, е извършвал ремонти на Су-25.  Тогава е имал документация, Определено с документацията отпреди 15 години в момента  не може да се прави ремонт, тъй като са възникнали нови обстоятелства, нова  информация, която трябва да бъде отчетена и тя трябва да бъде предоставена на  завода от този, който разполага с информацията. Това е завод производител. Дори  и да сме правили ремонт, това не означава, че в момента АВИОНАМС може да  направи ремонт на тези самолети самостоятелно. Но от друга страна неразбираемо  е заобикалянето на съществуването на този завод, който на всичкото отгоре е и  държавна собственост.  И трябва по  някакъв начин да му бъде осигурена работа."
Сподели:

Коментари (0)

Надзорният съвет на НОИ одобри бюджета на ДОО за 2026 г. - със "скърцане на зъби", но единодушно

Надзорният съвет на НОИ одобри бюджета на ДОО за 2026 г. - със "скърцане на зъби", но единодушно

Ще се запази политиката по доходите за педагогическите специалисти в системата на предучилищното и училищното образование. 

МОСВ започна мониторинг на морските води заради блокирания танкер от сенчестия флот на Русия

МОСВ започна мониторинг на морските води заради блокирания танкер от сенчестия флот на Русия

Към момента редовният мониторинг на МОСВ не отчита отклонения, които да сочат замърсяване на морските води в акваторията на България.

С тържествен ритуал вдигат знамето на новия патрулен кораб „Храбри“

С тържествен ритуал вдигат знамето на новия патрулен кораб „Храбри“

Ходовите изпитания на кораба „Храбри“ се проведоха през ноември 2025 г.