Бившият вицепремиер на икономиката и бивш транспортен министър Николай Василев е на мнение, че цената на винетката у нас трябва да бъде вдигната. Той пресметна, че 7 години тя не е повишавана, докато през това време минималната работна заплата у нас горе-долу се е удвоила.
По качество на пътищата България е на последно място в Европа и по-назад от половината развиващи се държави в света, отбеляза Василев.
Според председателя на Общото събрание на Български автомобилен съюз Борис Гаврилов обаче идеята за повишаване на винетките няма основание. Той смята, че страната ни трябва да последва примера на Швейцария, където има само годишни винетки, които са задължителни за всички.
Ако караме с автомобил от България до Загреб например и се върнем, за един ден сигурно ще платим по платените магистрали колкото ще платим през цялата година за пътуване в България. Това не е справедливо”, изтъкна от своя страна Василев.
В момента субсидираме и чуждестранните граждани, които минават през страната ни колкото пъти искат с евтина в международен план транзитна винетка, допълни той.
Василев посочи още, че според експертни изчисления цената на винетката трябва да се удвои. „Не очаквам правителството да я вдигне до 145 лева, но докъм стотина лева е едно добро начало за следващата година, при положение че толкова години не беше пипана”, изтъкна бившият вицепремиер.
По думите на Гаврилов у нас нещата са изкривени заради пътищата втори и трети клас. „Би трябвало пътищата, които са платени, да бъдат автомагистралите, скоростните пътища, които в България все още не съществуват, и първокласните пътища. Но в България е обратно, излизате от което искате село и виждате табела „Винетка”, обясни той.
Според Василев пък точно в малките населени места са най-лошите пътища и ако новите пари бъдат използвани приоритетно за тях, може би там ще има най-голям ефект от увеличението на цената на винетките.
„Говорим за 30-ина лева увеличение, а какво мислим за спуканите гуми, автомобилни части, катастрофи”, попита Василев.
В съседна Румъния, където средната заплата е над 800 лева при 625 лева у нас, винетката струва 55 лева при 67 лева в момента у нас. Още по-драстично е положението с Австрия, където средната заплата е над 4500 лева, а винетката 165 лева.
Идеята на правителството е у нас винетката да стане 100 лева, което драстично ще я направи една от най-скъпите за собствените си граждани в сравнение със средната работна заплата и доходите на българите.
Поскъпването на винетките ще удари и цените на много стоки, които се транспортират по пътищата. А и качеството на родните пътища е такова ,че едва ли движението по тях струва толкова. Няма и никакви индикации, че скъпа винетка ще подобри това състояние, сочи анализ на бТВ.
Още от България
Слънчево и малко по-топло
Атмосферното налягане още ще се повиши и ще бъде значително по-високо от средното за месеца.
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Ураганен вятър преобърна ТИР на подбалканския път при Сливен
Пострада голям супермаркет в града, навесът за колички е бил отнесен