Volkswagen заплашен с глоба от $18 милиарда заради грандиозен скандал. Цената на акциите на компанията спадна със 17% на 21 септември – и с нови 17.6%, когато на бял свят излязоха повече детайли за начините, по които Volkswagen е лъгала контролните органи в САЩ.
Въпреки това експертите прогнозират, че акционерите във фирмата ще загубят дори повече пари. На 22 септември Volkswagen обяви, че няма да успее да постигне целевите си печалби за годината.
Източници от компанията споделят, че директорите ѝ обмислят да заделят €6.5 милиарда за справяне с проблема в САЩ, но добавят, че сумата подлежи на преразглеждане. Volkswagen вече съобщи, че в скандала са замесени 11 милиона дизелови автомобила, а американските власти заплашиха с глоба до $18 милиарда.
„Акционерите са най-големите жертви, защото губят много пари. Остава да видим дали това ще се пренесе в намаляване на търсенето на дялове в компанията“, казва пред CNN професорът по финанси Тео Вермаален.
Скандалът бързо се разпростря и на Уолстрийт, където акциите на повечето автомобилопроизводители се сринаха. Тези на германските Daimler и BMW спаднаха с по 4%. Акциите на френските Pegeot и Renault поевтиняха съответно с 7% и 6%, докато тези на Fiat – с 4.5%.
Бордът на Volkswagen се събира на извънредна среща днес, на която трябва да се вземе решение за бъдещите действия на компанията на фона на грандиозния скандал. Според германски медии изпълнителният директор Мартин Винтеркорн е загубил подкрепата на ключови инвеститори след разкритията в САЩ.
Германският канцлер Ангела Меркел призова компанията да окаже пълно съдействие на разследването и да подходи към случая максимално прозрачно, за да не накърни имиджа на германската индустрия. Според професора от Университета в Дуисбург-Есен Фердинанд Дуденгофер доверието в германското производство може да се окаже изгубено и „никой не може да си представи мащаба на тази вреда“.
Скандалът с измамите на тестовете за вредни емисии на дизеловите двигатели кара много германци да се опасяват, че това ще има ефект и върху техния бизнес и ще подкопае доверието в марката „Произведено в Германия“, коментира и Reuters.
Автомобилната индустрия в Германия осигурява приблизително едно на всеки пет работни места – и 17.9% от 1.1 трилиона евро износ само през миналата година. Освен това се радва на стабилен ръст от 2009 г. насам.
Още от Свят
Украйна разработва няколко нови балистични ракети
Министърът на отбраната Рустем Умеров по-рано заяви, че към края на 2024 година или през 2025 година ще има информация за „мащабна ракетна програма“
През ноември Русия отбелязва рекордни загуби на жива сила и техника
Руската тактика вероятно ще продължи да води до големи загуби в бъдеще
Подробни планове на британски затвори изтекоха в "тъмната мрежа"
Има опасения, че ще бъдат използвани за контрабанда на наркотици и оръжия или за организиране на бягства