24 Ноември, 2024

Държавата дава без търг и конкуренция 350 млн. на руска фирма, но отказва всякаква информация

Държавата дава без търг и конкуренция 350 млн. на руска фирма, но отказва всякаква информация

Внезапното решение на правителството идва точно в момента, в който Ахмед Доган започна реализацията на проекта си за ново пристанище в ТЕЦ "Варна".

За малко повече от месец - от 4 май до сряда - 17 юни т.г. правителството даде разрешение на три кораба, собственост на руската компания "Гидрострой" да работят във вътрешните водни пространства на страната, съобщава вестник "Дневник" в свое специално разследване по темата.

Дълбачките трябва да извършат удълбочаване на плавателните канали 1 и 2 в "Пристанище Варна" по проект за 350 млн. лева.

"Гидрострой" обаче е била избрана без търг и конкуренция, показва информация на "Дневник". А държавното дружество "Пристанищна инфраструктура", на което правителството отпусна парите за удълбочаването, наложи пълно затъмнение върху условията по договора с руското дружество, регистрирано в анклава Калининград.

В края на април т.г. правителственият пресцентър разпространи кратко съобщение, с което обяви, че кабинетът е разрешил започването на работата по удълбочаването на двата канала, свързващи Варненското езеро с морето. Само няколко дни след това - на 4 май Министерски съвет обяви и решение, с което даде право на моторния кораб Glanford, собственост на "Гидрострой" и плаващ под руски флаг, да започне работа по каналите. Данни, публикувани от специализираното морско издание maritime.bg обаче показаха, че Glanford се е намирал в района на Варненското езеро още на 4 април 2020 г., т.е. месец преди правителството да му даде разрешение за извършване на дейности във вътрешните морски води на страната.

Проверка на "Дневник" корабите, получили разрешение за работа в български териториални води в сряда, са менажирани от офшорни дружества, чиито адреси за кореспонденция са еднакви с този на "Гидрострой" - "ул. Портовая №30, Калининград 236039, Россия".

Освен това в сайта на дружеството двата кораба са описани като негова собственост. Пак според maritime.bg, от април до сега руската компания отказва каквато и да е информация за участието си в проекта за удълбочаване на двата плавателни канала в "Пристанище Варна".

Отказът за предоставяне на пълния обем на информацията, поискана по ЗДОИ е подписан от Ангел Забуртов, генерален директор на държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура", към което транспортното министерство прехвърли въпросите на "Дневник". Той е мотивиран с твърдението, че исканата информация и копия от документи засягат интересите на трето лице и то изрично е отказало тяхното публично оповестяване. Предоставянето на данни по договорите с него можело "да доведе до нелоялна конкуренция между търговци, осъществяващи сходни дейности".

Още миналата година, при обявяването на информацията за финансирането, отпуснато от бюджета за удълбочаването на плавателните канали 1 и 2 във Варна, Росен Желязков отрече предстоящото драгиране на морското дъно да се прави заради пристанището на Доган. Останалите мотиви за реализацията на скъпия държавен проект обаче до момента не звучат достатъчно убедително. А ако към тях се прибави и нежеланието за разкриване на информацията за това как руската "Гидрострой" е била избрана без конкурс от български държавни дружества, разходът от 350 млн. лв., който в момента те правят, изглежда трудно защитим.

Сподели:

ГДБОП задържа контрабандни цигари за 2 млн. лева в Скутаре, край Пловдив

Казусът „Митници“: Отложиха делото срещу Марин Димитров за участие в ОПГ

Следващото заседание е на 28 ноември

Гешев съди България в Страсбург заради уволнението си

ЕСПЧ трябва да прецени дали е нарушено правото на бившия главен прокурор на справедлив съдебен процес