Хранителният бранш е декларирал подкрепа за кампанията на омбудсмана на България "Великден за всеки". Това е станало на среща днес с представители на различни производства от всички браншови организации в присъствието на министъра на земеделието и храните Десислава Танева.
Омбудсманът Мая Манолова обяви на пресконференция след срещата, че храните ще бъдат доставяни в натура направо в съответните общини.
Представителите на бранша са заявили желание подобни кампании да станат ежедневие, като за целта се извършат съответните облекчения в нормативните регламенти, позволяващи на производителите на храни при по-облекчен режим да даряват храни на нуждаещите се. За тази цел омбудсманът подема кампания за премахване на ДДС при дарения от храни.
"Около 700 хил. тона храни годишно се изхвърлят, вместо да бъдат дарявани - ако това стане на практика в България няма да има гладни хора", коментира идеята си омбудсманът.
Според министър Танева инициативата показвала доколко обществото ни е зряло. Съпричастността на хранителната индустрия идва на фона на тежката финансова година и това говори за обществена отговорност към средата, обществото и хората, с които живеем, каза още министърът. МЗХ чрез държавните дружества ще подкрепи кампанията и логистиката по доставката на храни, както и контрола върху мероприятието, каза още Танева.
Агенцията ще се включи с експертиза и контрол, заяви директорът на Българската агенция по безопасност на харните /БАБХ/ Дамян Илиев.
Идеята да отпадне ДДС върху храните и напитките беше приветствана от Мариана Кукушева, председател на Националния браншови съюз на хлебарите и сладкарите. Тя каза още, че представителите на целия спектър на хранителната индустрия в България са сигурни в успеха на кампанията.
"За нас акта на дарение не е свързан само с Великден и другите празници, а смятаме, че той трябва да бъде ежедневие", коментира Кукушева.
Чрез даряване на храни да не се реализират загуби е идея, която силно приветстваме, каза и Кирил Вътев, председател на Браншовия съюз на месопреработвателите и крупен производител.
Млекопраработвателният бранш в лицето на Симеон Присадашки също подкрепи идеята на омбудсмана за нормативни промени, с които даряването на храни да се облекчи.
Всички кампанийни мероприятия да се превърнат в дългосрочна, устойчива, държавна политика - около това мнение се обединиха представителите на хранителния бранш.
В кампанията "Великден за всеки" масово се включвали обикновени граждани, политици и малко фирми, една парламентарна група с по 200 лв. от всеки член и още 10 депутати, каза в отговор на въпрос Манолова.
Изпратени са писма до всички институции, общини кметства и работодателски фирми. Средства се събират и с есемеси. По-трудна ще бъде организацията по пакетиране и доставка на храните, но ще се справим, каза Манолова. Тя благодари и на хранителните вериги, които са се включили чрез кампанията "Купи и дари".
Освен това чрез дарения пенсионерските клубове щели да разпределят ваучери, с които в 5000 магазина възрастните хора ще могат да пазаруват, обясни Манолова.
В края на кампанията "Великден за всеки" омбудсманът обеща да предостави списък с имената на всички дарители.
Още от Общество
Проф. Румяна Дечева: Има секции с избирателна активност по-висока, отколкото във времената на режима преди 1989 г.
Имаме много повече въпроси за изборите от онова, което КС може да разглежда, заяви експертът по изборни въпроси
Кънчо Стойчев: Борисов е най-подготвен, но в политиката има една граница - трябва да станеш от масата
Голяма част от работещите са назначени в общините. Тези хора са платен електорат, заяви социологът
Деян Кюранов: След пазарлъците за председател на НС ще се видят истинските намерения за правителство
Искат ново президентско служебно правителство и така до амина, заяви Кюранов