Има чувствителност към историята, трябва да се спре с политизирането й. За това призова академик Георги Марков на брифинг във връзка последния скандал с образователните програми в родното училище.
По думите му преди било османско присъствие, сега съжителство. Това според него са кухи, измислени схеми от разни чужди фондации. 26 години се работело за подмяна на националната самоличност с европейска идентичност. Идват от Брюксел експерти, които казват: „Стига с тази национална самоличност. Нека се обединим”. Нациите на националните държави са пречка. Хвърлят се много пари - пълни стомаси, празни глави. Фондация „Отворено общество” наля милиони долари преди години. Искат да ни направят първо европейци. Ние казваме първо сме българи, после сме европейци. Там е разминаването, обясни тезата си академикът.
Той смята, че се прави експеримент за обезродяване у нас, като се спекулира с европейската идентичност.
По думите му това, че децата трябва да се научат на толерантност не значи, че трябва да приспособяваме историята. Не можем да съкращаваме и променяме песните на Чинтулов и стихотворенията на Ботев. Като робство са го усетили нашите предци, подчерта Георги Марков по наболялата тема за учебните програми.
Той призова историята да се остави на историците и те да спорят, защото има за какво да се спори, но да не се налагат измислени схеми от фондации.
Проф. Христо Матанов смята от своя страна, че никой не се е опитвал да промени терминологията като въведе термина съжителство, защото в ежедневието наистина е имало съжителство. Той смята, че българското общество има проблем със самосъзнанието.
Матанов попита кой е опитал да замени термин със съжителство, както и колко родители водят децата си да положат цветя на паметник. Децата не се възпитавали на национално съзнание в семействата си, а се отчуждавали от него.
По неговото мнение голяма вина за създалия се скандал с учебниците има самият министър, който не умеел да контактува с учените, с учителите и с медиите. По този начин се създал излишен шум, който фрагментирал цялата нация.
Григор Велев на свой ред призова да се възстанови националното възпитание в училище. Заради липсата му българчетата били безродници – деца на света. На първо място те трябва да са деца на България, а след това на света, мотивира той предложението си. Велев обвини османистите за терминологичния хаос в историята. Те били създали и присъствието, и съжителството.
Идеята за национално възпитание бе подкрепена от историка проф. Пламен Павлов. Според него трябва да се изучава Родинознание, а не Човек и общество; Роден край, а не Околен свят.
Проф. Павлов не е съгласен БАН да му определя какво да мисли. Той направи този коментар във връзка с обявеното преди дни от просветния министър Тодор Танев, че учените от академията ще представят анализ за робството. Според Пламен Павлов хаосът не е създаден толкова от самата учебна програма, колкото от неумението тя да бъде обяснена, както от заложените в нея подводни камъни.
Участниците в пресконференцията са категорични, че в образователния процес по история трябва да се формира цел - че децата са българи на своето отечество, а не граждани на света. Те призоваха да се формира българско национално съзнание и самосъзнание - първото за цялото общество, а второто за отделната личност.
Още от Улицата
Полезно за шофьорите: Как да намалите горивото през зимата
Повече от съветите сигурно се знаят, но е добре да ги припомним
София изкара 171 снегорина през нощта, силният вятър събори дървета и строителни огради
Безброй боклуци по улиците от контейнерите и многото незавършени строежи
Претърсват дома на Киро Японеца