5 Декември, 2025

Операция „Паяжина“ и тежката цена, която Русия плаща след ударите над Украйна

Операция „Паяжина“ и тежката цена, която Русия плаща след ударите над Украйна

снимка: Униан

Украинската дронова атака нанесе тежки щети на руската стратегическа авиация - какви са реалните загуби и защо логистичната тежест и високите разходи поставят Москва в нова уязвима позиция

Вячеслав Ипуряни, The Insider

Три месеца след украинската операция „Паяжина“ последиците от атаката с украински дронове срещу самолети на руската стратегическа авиация станаха ясни. Около 20% от общия боеспособен флот беше изваден от строя - щетите са доста значителни, но основният проблем е нещо съвсем различно. Използването на бомбардировачи за нанасяне на ракетни удари по Украйна сега е много по-сложно логистично, но и значително по-скъпо. След предислоцирането на по-голямата част от самолетите на летища в Далечния изток, те трябва да изминават до 10 хиляди допълнителни километра с всеки боен полет. В дългосрочен план това заплашва много по-бързо изчерпване на ресурсите на вече остарели машини, за които няма и не се очаква подмяна. Вече са налице признаци, че руските Въздушно-космически сили срещат технически проблеми при експлоатацията им в този режим.

Как премина операция „Паяжина“

На 1 юни 2025 г. над 100 FPV дрона , скрити в ремаркета на камиони, атакуваха четири летища в Русия:

Северни елени в Мурманска област,

Дягилево в Рязанска област,

Бяло в Иркутска област,

Иваново-Северни в Ивановска област.

Операцията на СБУ, наречена „Паяжина“, чиято подготовка отне около година и половина, предизвика колосален медиен ефект: кадри на дронове, натоварени с експлозиви (струващи по-малко от 1000 долара всеки), удрящи беззащитни - ако не броим гумите, разпръснати по фюзелажите им - самолети на стратегическата авиация (оценени на десетки милиони долари всеки) бяха обявени от експерти ( 1 , 2 ) за фундаментално нов етап в практиката на асиметрична война.

Три от четирите изброени летища са разполагали със стратегически бомбардировачи Ту-95МС, бомбардировачи с ракети с голям обсег Ту-22М3 и стратегически бомбардировачи Ту-160. Всички те принадлежат към въздушния компонент на руската „ядрена триада“ , тъй като са способни да носят боеприпаси с ядрена бойна глава, изстрелвани от въздуха. Друга цел е било летището Иваново-Северни, където са били разположени военнотранспортни самолети и самолети AWACS .

Камионът с дроновете не е стигнал до най-отдалеченото летище от Украйна -  Украинка в Амурска област, а се е запалил и впоследствие е експлодирал на пътя.

Колко самолета бяха поразени?

Официалната оценка на СБУ е 41 самолета, с общи щети от 7 милиарда долара. Агенцията публикува подробно видео на атаките с дронове срещу четири руски летища. Според анализ на DeepState , кадрите показват епизоди на атаки срещу 25 самолета. Общо 22 или 23 самолета са били ударени, според украинския OSINT проект CyberBoroshno, включително 19 бомбардировача Ту-95МС и Ту-22М3.

Според анализатора на Black Bird Group Емил Кастехелми, общо седем стратегически бомбардировача Ту-95МС и четири бомбардировача-ракетоносеца Ту-22М3 с голям обсег са били напълно унищожени. Друг Ту-95МС е бил повреден, както и до седем самолета Ту-22М3 (някои от които вероятно първоначално не са били в летящо състояние).

С други думи, най-адекватната оценка за общия брой на изведените от строя (включително временно) самолети на руската стратегическа авиация е малко вероятно да надвишава 12-14 единици, а това е много малък дял от общия известен парк от самолети от този тип - не повече от 15%.

Очевидно по-голямата част от ударите с дронове са били насочени по самолети в летателно състояние, така че в действителност около 20% от всички боеспособни Ту-95МС и Ту-22М3 са били загубени (в наличните записи от обективния контрол не са регистрирани опити за уцелване на Ту-160).

Какво се промени след въздушните нападения над Украйна

След операция „Паяжина“ интензивността на руските въздушни нападения върху украинска територия рязко се е увеличила. През 2025 г. броят на използваните при нападения оръжия за въздушно нападение се е увеличил средно от около 90 на ден (през януари) до 140 на ден (през август), което е увеличение с над 50%. Най-масовите въздушни атаки по време на войната, с използвани 500 или повече ракети и дронове, са се случили след 1 юни 2025 г. С други думи, ударът по стратегическата авиация в Русия не е намалил натоварването на украинската противовъздушна отбрана.

В същото време съотношението на дронове и ракети при въздушни атаки почти не се е променило: 95-97% са дронове, останалите 3-5% са ракети. Трябва да се има предвид, че дори при такова съотношение ракетите имат много по-голяма бойна стойност, преди всичко поради трудността при прехващането им от силите за противовъздушна отбрана и поради бойната глава, която е няколко пъти по-тежка от дроновете тип „Шахед “. Като цяло руската страна използва наземни, морски и въздушни ракети при обстрел на Украйна отвъд тактическата дълбочина от фронтовата линия, но много малък обхват се регистрира почти редовно и в значителни количества: ракети „Искандер-М“ и „Искандер-К“, изстрелвани от наземни ОТРК „Искандер“ , морски ракети „Калибър“ и въздушни ракети Х-101/Х-55/Х-555, „Кинжал“ и Х-59/Х-69.

Стратегическите бомбардировачи Ту-95МС и Ту-160 изстрелват крилати ракети Х-101 (и подобни Х-55 и Х-555) с тегло на бойната глава 400 кг. Атакуваните по време на операция „Паяжина“ далекобойни Ту-22М3 изстрелват ракети Х-22/Х-32 с тегло на бойната глава почти 1 тон, първоначално предназначени за удари срещу групи самолетоносачи (по неизвестни причини от февруари 2025 г. насам са регистрирани само изолирани изстрелвания на такива ракети). Заслужава да се отбележи, че както Х-101, така и Х-22 се произвеждат и в ядрен вариант, така че техните носители са включени в категорията на стратегическата авиация.

След 1 юни са се увеличили както общото използване на ракети при атаки срещу Украйна, така и броят на изстреляните ракети от въздушен тип, като основното увеличение идва от ракетите Х-101 и Кинжал (носителите на тази ракета МиГ-31К официално не се считат за стратегическа авиация). В същото време организацията на участието на стратегически бомбардировачи във въздушни атаки се е променило коренно, което в дългосрочен план може да има дългосрочни последици за целия боеспособен флот от Ту-95МС и Ту-160 на въоръжението в руските Въздушно-космически сили.

Как работи руската стратегическа авиация сега

Като мярка за предотвратяване на бъдещи операции, подобни на „Паяжина“, руското командване извърши мащабно предислоциране на бомбардировачи Ту-95МС и Ту-160. По-голямата част от самолетите бяха прехвърлени от летища в европейската част на Русия (включително Оленя в Мурманска област, на почти 2000 км от Украйна) в Далечния изток, главно на летището Украинка в Амурска област, на приблизително 8000 км от зоната на бойните действия. Стратегическите бомбардировачи Ту-160 бяха разпръснати от летището Белая още по-далеч - до летището Анадир в Чукотка и Елизово в Камчатка.

От юни 2025 г. се наблюдава практиката използваното летище Украинка като основно за бойни полети сега да служи като  основно място за разполагане на самолетите Ту-95МС. Проблемът е, че промяната в структурата на разполагане на стратегическата авиация не веди до съответни корекции в логистиката и управлението на целия процес. Самолетите, както и преди, се обслужват, оборудват с ракети, извършват тренировъчни полети и се зареждат с гориво на летищата Енгелс-2 и Оленя, където се намират съответните съоръжения (по-специално специализираната нефтобаза на завода „Росрезерв Кристал“ близо до Енгелс-2), след което се връщат обратно в Далечния изток ( 1 , 2 ).

Границите за изстрелване на ракети над украинска територия също не са се променили: за Х-101/Х-55/Х-55 това е предимно въздушното пространство над Саратовска, Волгоградска, Астраханска области и Каспийско море, докато за по-рядко използваните Х-22/Х-32 - това е Черно море. По този начин бойният цикъл на самолетите-ракетоносци Х-101 - стратегическите бомбардировачи Ту-95МС и Ту-160 - сега изисква много повече време и ресурси за полети, кацания в междинни точки и самите изстрелвания на ракети. Украинските мониторингови ресурси са отбелязали поне един опит за извършване на атаки директно от далекоизточни бази - от летище Белая. В такъв случай обаче е необходимо зареждане с гориво по време на полет, трябва да се използват няколко самолета-заправщици едновременно, а екипажът е подложен на твърде голямо натоварване и рискове.

Стандартен боен полет на Ту-95МС от летище Украинка с междинни кацания в Оленя или Енгелс-2, изстрелвания на ракети и връщане, според  оценки на експерти, които са известни, сега изисква преодоляване на повече от 12 хиляди км, което е еквивалентно на 23 часа във въздуха.

Драматичното увеличение на натиска върху ресурса на самолетите и екипажите е съпроводено с парадоксално увеличение на интензивността на използването на стратегическата авиация. Изчисления, базирани на доклади на украинските ВВС и украински мониторингови ресурси, показват, че Ту-95МС и буквално няколко Ту-160 извършват бойни полети много по-често, отколкото преди операция „Паяжина“, когато не им е било необходимо да изминават около 10 хиляди допълнителни километра полети от Далечния изток.

Експлоатацията на Ту-95МС и Ту-160 в този режим очевидно води до ускорено изчерпване на летателния им ресурс и увеличаване на разходите за ракетни изстрелвания над Украйна. Важно е, че и двата типа самолети не се произвеждат от началото на 90-те години на миналия век; в момента се произвеждат нови Ту-160 от съветския запас, което означава, че това са изначално стари машини. Например, двигателите НК-12МП, монтирани на Ту-95МС, вероятно имат общ експлоатационен ресурс от 5000 летателни часа и не повече от 200 летателни часа годишно за самолета като цяло. В този случай, при боен полет с продължителност 23 часа (вместо 4-5 часа преди операция „Паяжина“), годишният ресурс ще се изчерпи само за 8-9 бойни полета. Ремонтът на един Ту-95МС се оценява на 50 милиона долара.

Не е известно със сигурност колко струва един час полет за Ту-95МС и Ту-160, но според оценки на експерти от края на 2000-те години тази цифра е била над 20 000 долара за Ту-160 (без използването на ракети в бой). Дори ако приемем, че цената е останала на същото ниво оттогава, разходите би трябвало да са се увеличили от 80-100 хиляди до почти 500 хиляди долара на полет.

Възможно е новият подход за организиране на стратегически авиационни атаки срещу Украйна вече да причинява технически проблеми. Известният вътрешен канал „Spy Dossier“ твърди , че по време на нападението в нощта на 3 септември 2025 г. един от Ту-160 не е успял да изстреля ракети поради повреда на механизма за изстрелване, а другият самолет не е успял да излети от летището Енгелс-2.

Превод: Faktor.bg

Сподели:

Коментари (0)

Лицата на терора: различните форми на насилие лице в лице

Лицата на терора: различните форми на насилие лице в лице

Медии и новите предизвикателства пред обществото – как да се противопоставим, борбата с тероризма започва с разбирането му

Доклад на европейска разузнавателна служба разкрива шокираща история зад мирния план на Тръмп за Украйна

Доклад на европейска разузнавателна служба разкрива шокираща история зад мирния план на Тръмп за Украйна

Документът описва подробно тайните търговски и икономически планове, които администрацията на Тръмп разработва с Русия, включително съвместен добив на редкоземни метали в Арктика

Европа мисли за немислимото: Отмъщение срещу Русия

Европа мисли за немислимото: Отмъщение срещу Русия

Държавите обмислят съвместни настъпателни кибероперации и изненадващи военни учения, докато Москва засилва кампанията си за дестабилизиране на съюзниците от НАТО