Вячеслав Ипуряни, The Insider
Три месеца след украинската операция „Паяжина“ последиците от атаката с украински дронове срещу самолети на руската стратегическа авиация станаха ясни. Около 20% от общия боеспособен флот беше изваден от строя - щетите са доста значителни, но основният проблем е нещо съвсем различно. Използването на бомбардировачи за нанасяне на ракетни удари по Украйна сега е много по-сложно логистично, но и значително по-скъпо. След предислоцирането на по-голямата част от самолетите на летища в Далечния изток, те трябва да изминават до 10 хиляди допълнителни километра с всеки боен полет. В дългосрочен план това заплашва много по-бързо изчерпване на ресурсите на вече остарели машини, за които няма и не се очаква подмяна. Вече са налице признаци, че руските Въздушно-космически сили срещат технически проблеми при експлоатацията им в този режим.
Как премина операция „Паяжина“
На 1 юни 2025 г. над 100 FPV дрона , скрити в ремаркета на камиони, атакуваха четири летища в Русия:
Северни елени в Мурманска област,
Дягилево в Рязанска област,
Бяло в Иркутска област,
Иваново-Северни в Ивановска област.
Операцията на СБУ, наречена „Паяжина“, чиято подготовка отне около година и половина, предизвика колосален медиен ефект: кадри на дронове, натоварени с експлозиви (струващи по-малко от 1000 долара всеки), удрящи беззащитни - ако не броим гумите, разпръснати по фюзелажите им - самолети на стратегическата авиация (оценени на десетки милиони долари всеки) бяха обявени от експерти ( 1 , 2 ) за фундаментално нов етап в практиката на асиметрична война.
Три от четирите изброени летища са разполагали със стратегически бомбардировачи Ту-95МС, бомбардировачи с ракети с голям обсег Ту-22М3 и стратегически бомбардировачи Ту-160. Всички те принадлежат към въздушния компонент на руската „ядрена триада“ , тъй като са способни да носят боеприпаси с ядрена бойна глава, изстрелвани от въздуха. Друга цел е било летището Иваново-Северни, където са били разположени военнотранспортни самолети и самолети AWACS .
Камионът с дроновете не е стигнал до най-отдалеченото летище от Украйна - Украинка в Амурска област, а се е запалил и впоследствие е експлодирал на пътя.
Колко самолета бяха поразени?
Официалната оценка на СБУ е 41 самолета, с общи щети от 7 милиарда долара. Агенцията публикува подробно видео на атаките с дронове срещу четири руски летища. Според анализ на DeepState , кадрите показват епизоди на атаки срещу 25 самолета. Общо 22 или 23 самолета са били ударени, според украинския OSINT проект CyberBoroshno, включително 19 бомбардировача Ту-95МС и Ту-22М3.
Според анализатора на Black Bird Group Емил Кастехелми, общо седем стратегически бомбардировача Ту-95МС и четири бомбардировача-ракетоносеца Ту-22М3 с голям обсег са били напълно унищожени. Друг Ту-95МС е бил повреден, както и до седем самолета Ту-22М3 (някои от които вероятно първоначално не са били в летящо състояние).
С други думи, най-адекватната оценка за общия брой на изведените от строя (включително временно) самолети на руската стратегическа авиация е малко вероятно да надвишава 12-14 единици, а това е много малък дял от общия известен парк от самолети от този тип - не повече от 15%.
Очевидно по-голямата част от ударите с дронове са били насочени по самолети в летателно състояние, така че в действителност около 20% от всички боеспособни Ту-95МС и Ту-22М3 са били загубени (в наличните записи от обективния контрол не са регистрирани опити за уцелване на Ту-160).
Какво се промени след въздушните нападения над Украйна
След операция „Паяжина“ интензивността на руските въздушни нападения върху украинска територия рязко се е увеличила. През 2025 г. броят на използваните при нападения оръжия за въздушно нападение се е увеличил средно от около 90 на ден (през януари) до 140 на ден (през август), което е увеличение с над 50%. Най-масовите въздушни атаки по време на войната, с използвани 500 или повече ракети и дронове, са се случили след 1 юни 2025 г. С други думи, ударът по стратегическата авиация в Русия не е намалил натоварването на украинската противовъздушна отбрана.
В същото време съотношението на дронове и ракети при въздушни атаки почти не се е променило: 95-97% са дронове, останалите 3-5% са ракети. Трябва да се има предвид, че дори при такова съотношение ракетите имат много по-голяма бойна стойност, преди всичко поради трудността при прехващането им от силите за противовъздушна отбрана и поради бойната глава, която е няколко пъти по-тежка от дроновете тип „Шахед “. Като цяло руската страна използва наземни, морски и въздушни ракети при обстрел на Украйна отвъд тактическата дълбочина от фронтовата линия, но много малък обхват се регистрира почти редовно и в значителни количества: ракети „Искандер-М“ и „Искандер-К“, изстрелвани от наземни ОТРК „Искандер“ , морски ракети „Калибър“ и въздушни ракети Х-101/Х-55/Х-555, „Кинжал“ и Х-59/Х-69.
Стратегическите бомбардировачи Ту-95МС и Ту-160 изстрелват крилати ракети Х-101 (и подобни Х-55 и Х-555) с тегло на бойната глава 400 кг. Атакуваните по време на операция „Паяжина“ далекобойни Ту-22М3 изстрелват ракети Х-22/Х-32 с тегло на бойната глава почти 1 тон, първоначално предназначени за удари срещу групи самолетоносачи (по неизвестни причини от февруари 2025 г. насам са регистрирани само изолирани изстрелвания на такива ракети). Заслужава да се отбележи, че както Х-101, така и Х-22 се произвеждат и в ядрен вариант, така че техните носители са включени в категорията на стратегическата авиация.
След 1 юни са се увеличили както общото използване на ракети при атаки срещу Украйна, така и броят на изстреляните ракети от въздушен тип, като основното увеличение идва от ракетите Х-101 и Кинжал (носителите на тази ракета МиГ-31К официално не се считат за стратегическа авиация). В същото време организацията на участието на стратегически бомбардировачи във въздушни атаки се е променило коренно, което в дългосрочен план може да има дългосрочни последици за целия боеспособен флот от Ту-95МС и Ту-160 на въоръжението в руските Въздушно-космически сили.
Как работи руската стратегическа авиация сега
Като мярка за предотвратяване на бъдещи операции, подобни на „Паяжина“, руското командване извърши мащабно предислоциране на бомбардировачи Ту-95МС и Ту-160. По-голямата част от самолетите бяха прехвърлени от летища в европейската част на Русия (включително Оленя в Мурманска област, на почти 2000 км от Украйна) в Далечния изток, главно на летището Украинка в Амурска област, на приблизително 8000 км от зоната на бойните действия. Стратегическите бомбардировачи Ту-160 бяха разпръснати от летището Белая още по-далеч - до летището Анадир в Чукотка и Елизово в Камчатка.
От юни 2025 г. се наблюдава практиката използваното летище Украинка като основно за бойни полети сега да служи като основно място за разполагане на самолетите Ту-95МС. Проблемът е, че промяната в структурата на разполагане на стратегическата авиация не веди до съответни корекции в логистиката и управлението на целия процес. Самолетите, както и преди, се обслужват, оборудват с ракети, извършват тренировъчни полети и се зареждат с гориво на летищата Енгелс-2 и Оленя, където се намират съответните съоръжения (по-специално специализираната нефтобаза на завода „Росрезерв Кристал“ близо до Енгелс-2), след което се връщат обратно в Далечния изток ( 1 , 2 ).
Границите за изстрелване на ракети над украинска територия също не са се променили: за Х-101/Х-55/Х-55 това е предимно въздушното пространство над Саратовска, Волгоградска, Астраханска области и Каспийско море, докато за по-рядко използваните Х-22/Х-32 - това е Черно море. По този начин бойният цикъл на самолетите-ракетоносци Х-101 - стратегическите бомбардировачи Ту-95МС и Ту-160 - сега изисква много повече време и ресурси за полети, кацания в междинни точки и самите изстрелвания на ракети. Украинските мониторингови ресурси са отбелязали поне един опит за извършване на атаки директно от далекоизточни бази - от летище Белая. В такъв случай обаче е необходимо зареждане с гориво по време на полет, трябва да се използват няколко самолета-заправщици едновременно, а екипажът е подложен на твърде голямо натоварване и рискове.
Стандартен боен полет на Ту-95МС от летище Украинка с междинни кацания в Оленя или Енгелс-2, изстрелвания на ракети и връщане, според оценки на експерти, които са известни, сега изисква преодоляване на повече от 12 хиляди км, което е еквивалентно на 23 часа във въздуха.
Драматичното увеличение на натиска върху ресурса на самолетите и екипажите е съпроводено с парадоксално увеличение на интензивността на използването на стратегическата авиация. Изчисления, базирани на доклади на украинските ВВС и украински мониторингови ресурси, показват, че Ту-95МС и буквално няколко Ту-160 извършват бойни полети много по-често, отколкото преди операция „Паяжина“, когато не им е било необходимо да изминават около 10 хиляди допълнителни километра полети от Далечния изток.
Експлоатацията на Ту-95МС и Ту-160 в този режим очевидно води до ускорено изчерпване на летателния им ресурс и увеличаване на разходите за ракетни изстрелвания над Украйна. Важно е, че и двата типа самолети не се произвеждат от началото на 90-те години на миналия век; в момента се произвеждат нови Ту-160 от съветския запас, което означава, че това са изначално стари машини. Например, двигателите НК-12МП, монтирани на Ту-95МС, вероятно имат общ експлоатационен ресурс от 5000 летателни часа и не повече от 200 летателни часа годишно за самолета като цяло. В този случай, при боен полет с продължителност 23 часа (вместо 4-5 часа преди операция „Паяжина“), годишният ресурс ще се изчерпи само за 8-9 бойни полета. Ремонтът на един Ту-95МС се оценява на 50 милиона долара.
Не е известно със сигурност колко струва един час полет за Ту-95МС и Ту-160, но според оценки на експерти от края на 2000-те години тази цифра е била над 20 000 долара за Ту-160 (без използването на ракети в бой). Дори ако приемем, че цената е останала на същото ниво оттогава, разходите би трябвало да са се увеличили от 80-100 хиляди до почти 500 хиляди долара на полет.
Възможно е новият подход за организиране на стратегически авиационни атаки срещу Украйна вече да причинява технически проблеми. Известният вътрешен канал „Spy Dossier“ твърди , че по време на нападението в нощта на 3 септември 2025 г. един от Ту-160 не е успял да изстреля ракети поради повреда на механизма за изстрелване, а другият самолет не е успял да излети от летището Енгелс-2.
Превод: Faktor.bg


Коментари (0)