28 въпроса и липса на честен диалог блокират изграждането на ж.п. линия по Коридор 8
- 09:48, 9 Октомври, 2024
Снимка: БГНЕС
През последния месец македонският министър на транспорта и вице премиер Александър Николоски направи редица критични изказвания, засягащи качеството на бъдещата ж.п линия по Коридор 8 на македонска територия, както и българската работа в участъка от Радомир до Македонската граница. Той изрази и съмнения, че за изграждането на ЖП линията ( и за магистрала Блаце) умишлено са избрани най-тежките трасета, за да се надуе цената на проекта.
Запазвайки известно съмнение в казаното от г-н Николоски, но имайки предвид високата му позиция, вярваме, че е необходимо да се даде ясен отговор на твърденията му.
Вчера пък София обори твърдения на Николоски -" лъже за провалени разговори, предстои среща в Брюксел за Коридор 8". Освен това България напомня, че Коридор 8 е част от т. нар. Коридор за мобилност на НАТО, но управляващите в Скопие го смятат за „провалена инвестиция“.
Българското общество заслужава да получи ясна и детайлна картина относно Коридор 8 и
действителната истина,
за да подкрепя не един красив мит, а един реален и работещ проект. За съжаление позициите на институциите, публикувани в различни медии, с които ни заливат, не разкриват нищо конкретно, а представянето им в други издания е откровенно подвеждащо и неясно. Крайно време е да се даде една ясна картина с параметри и критерии, а не да засипваме гражданите от двете страни на Вардар с политически лозунги, в отговор на технически въпроси.
Търсим отговорите на тези въпроси по официален ред от НКЖИ, Министерство на транспорта и МО в България:
- Каква е годността на проекта за военно ползване на територията на Македония и основателни ли са твърденията на министър Николоски, че българската страна е заявила нефункционалността на жп линията до Гюешево, което официално е протоколирано.
- Николоски пита защо не е помислено за възможно трасе Щип -Делчево - българска граница. Или Щип Радовиш – Струмица –Новосело - граница с България? По този начин би се свързала цяла Източна Македония с ЖП и тези варианти биха били по-евтини от участъка Крива паланка -България.
- Обществото трябва да знае дали са обсъждани допълнителни ж.п. връзки или алтернативен маршрут, позволяващ максимално високи параметри. Например: Благоевград – Делчево – Кочани? Това е проект, който е бил започнат по време на Втората световна война от Царство България. Той би развил Югозападна България, като в същото време има и по-висока военно стратегическа стойност за НАТО, погледнато от настоящето.
- Обсъждана ли е между двете страни като допълнителна връзка Петрич – Струмица? Тя е била изградена частично и може да се реализира при много равен терен. Тази връзка освен това има потенциал да свърже цяла Източна Македония с България.
- Открит остава и въпросът - България запозната ли е с проекта "Крива паланка -българска граница"? Имало ли е консултации с нашата страна за него? Каква е българската реакция, ако е имало такава, и дали този проект е умишлено усложнен и с толкова ниски скорости на практика, саботиращи идеята за железопътен коридор? Любопитно е и кой е автор на проекта за участъка "Крива Паланка-българска граница"?
- Съгласно член IV на спогодбата за свързване на ж.п. мрежите на България и Македония “Българската страна може да участва в строителството на участъка и на територията на Република Македония”. Какви усилия са положени от българска страна за да се възползва от тази договореност и да ускори построяването на ЖП линията ?
И други горещи въпроси:
- Вярно ли е, че са отказани 3 срещи и поради какви причини след като България настоява публично толкова много за този проект?
- Вярно ли е твърдението на г-н Николоски относно признанието от българска страна за нефункционалността на линията София- Гюешево и скоростите по нея?
- Договорена ли е вече следваща такава среща?
В интервю за „360 степени“ инж. Ивановски, директор на Македонската железопътна инфраструктура твърди ,че няма никакви строителни дейности от наша страна и нищо не е проектирано, нито каквато и да е била директна комуникация за да се изяснят плановете от българска страна.
- Вярно ли е това твърдение и ако не е кога са проведени подобни срещи. Да предоставят и протоколите от тях, ако все пак са факт.
- Какви ще бъдат максималните наклони и минимални радиуси на проектираната линия и ще може ли по тях да се движат стандартни товарни влакове, примерно 1 локомотив с 1500 тона товар? Съгласуван ли е проектът за линията "София-Гюешево-граница с Македония" с МО за двойно предназначение и ще отговаря ли на изискванията на НАТО?
- Какво е реалистичното времепътуване за пътнически влакове по железопътната линия при настоящите параметри на проект за следните пътувания: София- Кюстендил; София-граница; София-Скопие?
- Кое е избраното трасе за жп линията "Радомир – Кюстендил – Гюешево" и на базата на какви критерии? Има ли избрано трасе за участъка Гюешево-граница с Македония?
- Българската страна би ли преразгледала проекта на своя територия, за да се изгради ново трасе, което да е с параметри на високоскоростна железница 200км/ч, отговаряйки на условията на ТЕN-Tа, а не на тези от 1941 г.?
- Ще се кандидатства ли за финансиране от 70%+ като част от ТЕN-T Западни балкани Източно Средиземноморие?
Очевидно разделянето на проекта между двете страни създава пречки както го раздробява и блокира изпълнението му.
- Какво мисли българската страна за действията на Сърбия и решението да създаде съвместен консорциум с РСМ, който кандидатства и получи европейско финансиране? Разумно ли е България да опита да реализира подобно партньорство и какви биха били евентуалните пречки за него? Има ли воля за подобно начинание и има ли инициатива в тази посока от наша страна?
- Съществува ли риск Македония да изгради жп линията си преди България да модернизира своя участък от трасето, отчитайки подписания меморандум от 01.08. 2017 г. и поетия ангажимент от българска страна за модернизация на жп участъка София-Перник-Радомир -Гюешево до 2026, за което остава една година. Какво ще направи страната ни, за да избегне подобен тежък сценарий?
- Какви са причините 30 години българската държава да не е изградила качествено трасето София - Гюешево.
- Отказва ли се България да строи тунела на границата с Македония, договорен преди повече от 20 години по времето на заместник министъра на транспорта Петко Табаков и какви са обосновките за това?
- Ще бъде ли проектът за ж.п. връзката между двете страни публично предоставен за обсъждане, за да се избегнат информационните манипулации?
Непрестанните престрелки между българските и македонските институции по горещата тема създават повратни усещания за гражданите от двете държави. А истинските намерения могат да бъдат осветлени, ако отговорните фактори дадат честни и обективни отговори на поставените въпроси.
Следете с Фактор
Зафиров: БСП е подложена на изпитание, няма да сме изтривалка на нечистоплътни интереси
- 21:23, 23 Ноември, 2024
Още от Петък 13
100 години храм „Св. Александър Невски“ – 100 години се кланяме на фалшив светец, васал на Златната орда
Руската духовна окупация продължава, а това е гавра с паметта на Апостола и останалите български светци
Доклад-бомба: Офицери от армията и разузнаването на НАТО в колаборация с руските мрежи за хибридни операция
Руски държавни медии прокарват промосковска пропаганда чрез сенчести културни и политически организации
Представянето на един антибългарски пасквил в Босилеград - сръбски буламач, нито се яде, нито се пие...
Да теглиш гранична бразда посред селото, да разделиш семейства, братя и сестри, роднини и съседи и после да твърдиш, че те принадлежат на различни етноси, е истинско престъпление