5 Декември, 2025

Защо военното министерство крие и друг тежък инцидент със Су-25?

Защо военното министерство крие и друг тежък инцидент със Су-25?

Старите съветски машини вече останаха седем

Задругата на надбавките и корупционните ремонти иска да поддържа до край порочните  и престъпни практики във ВВС и МО

Крие ли Министерство на отбраната и друг тежък инцидент със Су-25? Въпросът е не просто горещ, но и изключително актуален, след като вчера около 14:13 часа самолет Су-25 К с екипаж полковник Пейо Дончев, претърпя инцидент. Пилотът е катапултирал успешно, но самолетът е напълно разрушен, призна военният министър Димитър Стоянов.

Съмненията, колко са качествени ремонтните на тези самолети, извършени в Беларус, тлее отдавна в професионалните среди на ВВС. През 2019 година МО, ръководено от Красимир Каракачонов, похарчи почти 100 млн. лв. с ДДС за ремонт на старите Су-та, но така и не стана ясно дори и на пилотите до колко са качествени тези ремонти и как са сертифицирани.

Миналата година депутатът от „Демократична България Мартин Димитров отправи актуално питане към тогавашния военен министър Стефан Янев има ли тежки инциденти с ремонтираните самолети Су-25, но вместо очакваната пълна прозрачност, Янев засекрети отговора и забрани информация по случая. Така неофициално фуражките признаха, че е имало катастрофа, за която в коридорите на МО се говори отдавна. Покритият инцидент е регистриран през 2020 година, отново в района на  авиобаза Безмер, а пилотът по чудо се е спасил.

Тепърва разследването за вчерашната трагедия - ако бъде проведено честно и обективно - ще покаже, какви са причините за инцидента и дали не са свързани с 

качеството на ремонтите в Беларус

Години наред ръководството в МО и хора от обкръжението на президента Румен Радев нямаха интерес да се представя обективната истина и да се хвърля дори капчица съмнение върху безупречността на ремонтите и поддръжката на бойните самолети, която по някакви тайни правила се извършваше единствено в Русия и Беларус. Така поредица от петилетки България удължаваше с корупционни ремонти за милиарди левове летателния живот на старите съветски самолети, вместо да предприеме енергични стъпки за модернизация на авиацията и приравняването й към натовските стандарти. За това неслучайно в Доклада за състоянието на отбраната през 2021 година все пак се казва, че е имало 37 инцидента с бойните самолети, пет от които са сериозни. Сред тях е и разбилият се във водите на Черно море МиГ-29 в началото на месец юни, когато загина и пилотът Валентин Терзиев. Вече година по-късно обществото няма ясна представа, какви са били причините, драмата е старателно заметена и пратена в забвение.

Освен съмненията за некачествени ремонти, вчерашната катастрофа с полковник Пейо Дончев поставя за пореден път друга 

секретно премълчавана тема във ВСС и МО – квалификацията и подготвеността на пилотите

Оказа се, че въпросният полковник има само един реален летателен час през тази година. Министър Стоянов вчера реши с глупави реплики да му направи „чадър“, обяснявайки, че бил много подготвен и със 750 летателни часа в кариерата си. Дончев е с близо 15 години стаж в системата, а това означава, че годишният му нальот е около твърде скромните 50 часа. За стандартите на НАТО  180 са минималните летателни часове, тоест нашият полковник е излетял вчера в небото с много рискова подготовка, опит и тренинг.

Опитни пилоти от бойната авиация коментират пред Faktor.bg, че не се знае кога Дончев е летял за последно преди инцидента, колко часа е бил в небето миналата година, как е тренирал последните месеци. Но проблемът е, че такива като него във ВВС са много – само с по няколко летателни часа на година. Как с такава подготовка един пилот може да е ефективен и полезен при реална охрана на небето ни или при евентуални бойни действие? Но в същото време подобни началници хабят летателен ресурс, който може да бъде изключително полезен за действащите пилоти и обучение на младите.

Какъв е смисълът тогава от подобни фиктивни и твърде рискови полети? 

Това е една от мръсните тайни в МО. Може да летиш и два часа в годината, но всеки месец получаваш допълнителна премия към заплатата от 2 бона. Годишно сумата набъбва до 24 хиляди лева и така години наред. Проблемът, че в министерството броят на подобни фалшиви играчи, които само получават пари без да летят, е засекретен, говори се че са над 100, а подобно разхищение на средства и летателен ресурс е  просто престъпно безобразие. Наричат ги иронично „Задругата на надбавките“. Техен гръб е и бившият военен пилот и настоящ президент Румен Радев. Именно за тази група „летци“ ремонтирането и поддържането на старите съветски самолети е жизнено важно, защото им се осигурява възможност с по един два часа във въздуха годишно да получават щедри надбавки всеки месец. Те са съвсем са наясно, че ако пристигнат новите F-16  нямат повече шанс да летят и губят тлъстите бонуси към месечното си възнаграждение.

И след вчерашния тежък инцидент шапкарите ще се опитат да спасят надбавките и да не отговарят колко качествени са ремонтите в страните на двама от най-омразните диктатори.

Освен сериозната материална щета, която е нанесена на ВВС с вчерашната катастрофа, остава открит въпросът - ако самолетът се бе врязал в жилищна зона? Тогава жертвите и разрушенията щяха да са още по-зловещи. Започналото разследване на катастрофата може да приключи като всички грехове бъдат преписани върху  полковник Пейо Дончев, но това няма да реши проблемите във ВВС – качеството на ремонтите и добавките, които се лапат без да се лети. Точно те са източник на нови бъдещи катастрофи и трагедии.

Затова вдовицата на майор Валентин Терзиев Димитрина Попова пита с ирония и тъга от страницата си във фейсбук след вчерашната драма: „С тия разследвания от "специалисти" на военна полиция и със забавените действия на Военна прокуратура има само един въпрос: Кой ще е следващият?
Г-н Президент, нали казахте, че сте си взели поуките?
Късмет и успешно възстановяване на Пейо Дончев!“

Сподели:

Коментари (0)

Заради сръбски интереси Загреб забрани коледен концерт на българския църковен хор "Св. Йоан Кукузел Ангелогласни"

Заради сръбски интереси Загреб забрани коледен концерт на българския църковен хор "Св. Йоан Кукузел Ангелогласни"

Парадоксалното е, че режимът в Белград, известен като най-верния на диктатора Путин и Кремъл, успя да създаде конфликт между две държави членки на ЕС и НАТО – Хърватия и България

Лицата на терора: различните форми на насилие лице в лице

Лицата на терора: различните форми на насилие лице в лице

Медии и новите предизвикателства пред обществото – как да се противопоставим, борбата с тероризма започва с разбирането му

Доклад на европейска разузнавателна служба разкрива шокираща история зад мирния план на Тръмп за Украйна

Доклад на европейска разузнавателна служба разкрива шокираща история зад мирния план на Тръмп за Украйна

Документът описва подробно тайните търговски и икономически планове, които администрацията на Тръмп разработва с Русия, включително съвместен добив на редкоземни метали в Арктика