Янко Живков
На 28-ми май 2009 година, по време на събора за Спасовден в местността Бакаджика, автобус Чавдар уби 16 души, а двама от пътниците починаха по-късно от раните си. В хода на делото стана ясно, че автобусът е бил неизправен. В експертизите се посочва, че 23 % е била спирачната ефективност при задължителни 48 %. Ръчната спирачка пък не е работела въобще. Гвоздей, тел и монета от 5 стотинки, поставени вместо важни части, са били открити в автобуса-убиец показа автотехническата експертиза по делото за катастрофата, а задните колела не са били регулирани. За шест месеца назад не са били правени никакви действия по спирачната система, е констатацията на експертите. На 12-ти януари 2011 година Апелативният съд в Бургас намали присъдите на двамата подсъдими за катастрофата край Ямбол. Шофьорът на автобуса Господин Димитров и собственикът Слави Славов получиха с по три години по-малко зад решетките. Първоначално двамата бяха осъдени на по 13 години затвор. На 14-ти март 2012 г. ВКС осъди окончателно на по 10 години затвор Слави Славов и Господин Димитров. Така върховните магистрати окончателно потвърдиха присъдата на Бургаския апелативен съд, който им определи наказание от по 10 години затвор. Делото стигна до Върховния съд по жалба на двамата, които смятаха, че наказанието им е несправедливо, а присъдата незаконосъобразна. Близките на загиналите също обжалваха присъдата и искаха по-тежки наказания.
Никой от контролните органи, които е трябвало да инспектират ковчега на колела, не получи килия. Въпреки че по задължение от задължение от КАТ са били длъжни да направят пълен технически преглед, никой не потърси виновниците, които са пуснали автобуса да премине проверката с всички самоделки по него. Следователите и прокуратурата под тогавашното ръководство на Борис Велчев не можаха да разкрият останалите виновници по случая от ямболския КАТ. По делото бяха разпитвани служители, които по-късно бяха забравени от всички. Въпреки това, безобразията продължават. Има хиляди шофьори, които минават прегледите по другия начин и карат с риск да се случи новия черен курбан, който обаче може да се окаже пагубен и за самите тях. Нито тогавашният министър Михаил Миков успя да се справи с порочната практика, която е най-честа в по-малките населени места заради занижения контрол и шуробаджанащината, нито самовлюбеният Цветан Цветанов, който се хвалеше с дисциплината, която е наложил, но на практика липсва. Промените в закони за стари автобуси бяха пълен провал. И днес по малките автогари и дори в столичния градски транспорт могат да се видят коли на по 30 години, които отдавна трябваше да бъдат в автоморгите. Митичните Икаруси едва след 4 години от трагедията ще бъдат в историята в София, но извън столицата Чавдарите от времето на Тато все още продължават да бръмчат из селата и да заплашват животи. За бедния народ, който няма друг избор освен да се качи в живите ковчези, те са не само символ на омразната партизанска бригада „Чавдар” на Добри Джуров и Тодор Живков, но и символ, че нищо не се е променило в живота им. Че отново с правителството на наследниците на БКП реживковизацията не си е отивала и отново ще трябва да платят скъпата цена, която обаче сами избраха и този път може да се окаже пагубна за всички.
Още от Петък 13
100 години храм „Св. Александър Невски“ – 100 години се кланяме на фалшив светец, васал на Златната орда
Руската духовна окупация продължава, а това е гавра с паметта на Апостола и останалите български светци
Доклад-бомба: Офицери от армията и разузнаването на НАТО в колаборация с руските мрежи за хибридни операция
Руски държавни медии прокарват промосковска пропаганда чрез сенчести културни и политически организации
Представянето на един антибългарски пасквил в Босилеград - сръбски буламач, нито се яде, нито се пие...
Да теглиш гранична бразда посред селото, да разделиш семейства, братя и сестри, роднини и съседи и после да твърдиш, че те принадлежат на различни етноси, е истинско престъпление