20 Декември, 2025

Общественият елит у нас - симптом на опасна социална патология

Общественият елит у нас - симптом на опасна социална патология

Калин Янакиев

Калин Янакиев, Портал Култура

Писал съм за това какво означава понятието „елит“ и друг път, но ще го направя отново днес, защото – особено във вестникарската ни публицистика – то започна да се употребява по определено произволен и погрешен начин. На първо място, обществен елит съвсем не съставляват осветяваните в настоящия момент от новинарските прожектори фигури (най-вече от политиката и спорта и защото са осветявани от тия прожектори).

Обществен елит в собствения смисъл могат да се нарекат всъщност онези големи фигури на хуманитарността и политиката, онези големи производители, които правят обществото и държавата силни, но съвсем не онези, които държавата е направила такива чрез служебното им позициониране в нейната „машинерия“. Последните са, ако трябва да бъдем пределно точни, „елит“ само на политически (обществени) „парвеню“ – чиновнически елит: елит на позицията, а не непременно на качеството. Характерно за чистия тип на неговите представители  (каквито, уви, са мнозинството на политическите „парвеню“ у нас) е, че не се издигат органично, с естествените качества на своята личност до определено положение в социума ни, но, напротив, чрез положението си по високите етажи на държавата си “набавят” обществен ръст – „елитност“.

Веднага трябва да добавя, че господството на точно този род „елит“ в едно общество – в случая нашето (и подмяната на истинския елит с него) е симптом на опасна социална патология, защото именно той най-често изработва „инстинкта“ да подменя свободното и честно състезание в политиката, в науката, в стопанството (в което трудно би могъл да спечели) с най-различни форми на протекционизъм, монополизъм и [държавно] концесиониране. Изглежда при проследяването на генезиса и разрастването на този „елит” пред нас се очертава своеобразен омагьосан кръг: общество и стопанство като нашите, допуснали да се изграждат по корупционни механизми и живеещи в корупция, имат иманентна тяга да създават именно чисто служебни елити – общности от хора, които са силни чрез държавата, а не в държавата, и обратно: тези пък „служебни елити“ имат иманентна тяга на свой ред да корумпират обществения живот, систематически да подменят органичното съ-трудничество, конкуренция и развитие в него с властово протектиране и промотиране.

Напротив, един истински елит

е порождение винаги на личните качества, на семейните традиции

и въобще – на гражданското общество, а не на държавата сама по себе си, и това трябва да се приеме почти като аксиома.

Порождение просто на държавата, на държавната машина е не „елитът”, а, повтарям, висшето чиновничество, „мандаринството“ (един китайски в своя най-чист вид тип на елитарността). Елитът обаче в европейския смисъл на понятието, както бе казано, е порождение на обществото на гражданите (bourgеois): на личната и (особено) фамилната стопанска и културна инициативност, на професионалните („майсторски”) групи, на свободните интелектуални кръгове.

С казаното сега аз не твърдя, че истинският елит не би следвало и не би могъл да има каквото и да било позициониране в управителните тела на държавата. Разбира се, че елитът – членовете на елита биха могли да заемат и то високи държавни длъжности. Именно обаче защото (вече) са елит, тези хора трябва да бъдат призовавани от обществото и държавата чрез нейните демократични процедури, за да им [по]служат. Те са, когато са наистина елит – отци – основатели на богатството на обществото, отци – съхранители на неговите базисни ценности и солидарност, отци – устроители на политическите му форми. Елитът по никакъв начин не бива да се мисли като някаква алиенирана „искейпистка“ прослойка от хора на пределната изтънченост и задълбоченост, съвпадаща поради тази причина с т.нар. (пак от вестникарската ни публицистика) „интелектуалци” на обществото – впрочем един особен тип социална позиция, характерен не толкова за [западно]европейските общества (в които „ученият човек“ по традиция, идваща още от Средновековието, съвсем не е политически пасивен), колкото за източноевропейското (руското), в което той е поставен под натиска на едно закриващо обществената територия за него казионно чиновничество.

***

Собствено общественият елит обаче би следвало да бъде различаван далеч не просто от чисто казионния „елит на държавната служба“. Защото ако „елитът“ на едно общество не е порождение на държавата (от която, както казах, се създава единствено висшето чиновничество), той обаче не е порождение и на повече или по-малко щедрото към това общество Провидение. Направо трябва да се каже (колкото и това да прозвучи смущаващо за „вестникарите“ ни), че гражданският и духовният елит на обществото ни съвсем

не е отъждествим с хората на свръхталанта със „звездите“,

които редовно подреждат в него. И това е така, защото изобщо звездата и геният е извън-редно и единично явление (събитие), докато, напротив, един „елит” е (или би трябвало да е) по-скоро постоянен структурен „ред в наредеността“ на всяко общество. Със „звезди“, трябва да признаем, могат да бъдат дарени и общества, практически напълно лишени от „реда“ на елита, и макар светлината на тези звезди тогава да хвърля сиянието си и върху тях, тя няма силата да ги „подреди”, няма силата със самата себе си да разсветли мрака им.

Най-накрай: собствено духовен елит на обществото са хората, които имат нагласата да придобиват знания, да размишляват и да изграждат лична култура не просто с тясно прагматичната цел „да използват“ всичко това, а заради самата стойност на знанието и мисълта, заради самата култура. Ако останалите членове на обществото обичайно (и естествено) придобиват знания, „за да се справят в живота“, за да се реализират успешно в определени делови сфери, а култура – за да се развличат по-добре и по-изтънчено, хората, представляващи елит в едно общество, превръщат със своето отношение знанието и културата в ценности сами по себе си.

Имаме ли днес, ще попитам в заключение, ние, българите, такъв духовен елит? И да го имаме той не е никак многоброен и обичайно не бива търсен за интервюта по вестниците.

Сподели:

Коментари (0)

Облаци и мъгла на изток със слаби валежи от дъжд, слънчево на запад

Облаци и мъгла на изток със слаби валежи от дъжд, слънчево на запад

Дневните температури ще започнат да падат - максимални между 3° и 8°, в югозападните райони и по Черноморието – до 10°-12°, за София – около 8°

Руското посолство: Двама руснаци са арестувани на летище София

Руското посолство: Двама руснаци са арестувани на летище София

Към момента няма официална информация относно основанията, на които САЩ са поискали екстрадицията на двамата руски граждани.

Протест пред bTV подкрепи журналистите Мария Цънцарова и Златомир Йочев

Протест пред bTV подкрепи журналистите Мария Цънцарова и Златомир Йочев

„bTV води диалог с Мария Цънцарова и обсъжда възможности за развитие на програмното съдържание с нейно активно участие през новата година", съобщават от телевизията със странното уточнение, че това е стандартна практика.