1 Април, 2025

​Динозаври и либертарианци по български

​Динозаври и либертарианци по български

Марио Игнатов*, Мейдънхед, Великобритания

Преди няколко дни неволното попаднах в една социална мрежа на интервюто с Иван Костов в предаването “Лице в лице” на Цветанка Ризова от 26 ноември 2015 г., посветено на сигурността, свободата, мултикултурализма и – доста изненадващо - т. нар. „либертарианство“.

Грижливо подготвеното и четено от дисплея на лаптоп в студиото на BTV изказване на Костов ни връща в зората на българската демокрация, но не тази от края на 1989 година, а другата, след Освобождението през 1878 г. Тогава българският политически свят се върти около оста консерватори – либерали. Като самоидентифицирал се консерватор, Костов очевидно взема на прицел европейския либерализъм в светлината на бежанската

криза и заплахата от тероризъм

За да се ориентираме в терминологическата какофония, е нужно да отворим малка скоба, разграничавайки политическото понятие „либерал“ така, както се употребява в Съединените щати и Европа, от икономическата неолиберална доктрина, проповядваща либерализация на търговията, дерегулация, строга фискална политика, приватизация; с две думи – пазарен фундаментализъм, чийто застъпник е и Иван Костов. В българските медии и особено в едно популярно съботно авторско радиопредаване се наблюдава тенденцията неолибералната икономическа доктрина да бъде заменяна с термина „либертарианство“, вероятно заради самопровъзгласилите се за либертарианци нейни български защитници. Затваряйки скобата, ще направим опит за кратки обяснения на понятията. Американските либерали, в повечето случаи и избиратели на Демократическата партия, са политическите опоненти на консерваторите. Консерваторите са склонни да подкрепят Републиканската партия – политическа формация, придвижила се толкова надясно в последните десетилетия, че днес трудно може да се намери неин аналог в Западна Европа. Американските либерали, в зависимост от интензитета на своя либерализъм, могат да защитават в една или друга степен различни политики: за правото на аборт, по-активна роля на държавата в икономиката (включително за по-агресивно данъчно облагане на богатите), срещу смъртното наказание и полицейския произвол, за защита на правата на малцинствата, за контрол върху оръжията, легализация на марихуаната и т.н. В Европа типичен пример за политически и икономически либерализъм е британското списание „Икономист“, наричащо себе си вестник. Преди последните парламентарни избори, то дори обяви подкрепата си за коалиция между Консервативната и Либерално-демократическата партия, без това да помогне особено на последната. Силна либерална центристка партия традиционно има и в Германия след Втората световна война. В САЩ либертарианството е самостоятелно политическо течение. Един от най-известните либертариански кандидати за президент беше Рон Пол, вероятно повече познат на българската публика с участието си във филма на Саша Барон Коен „Бруно“. Днес в президентската надпревара участва синът му Ранд Пол. Най-известният ляв либертарианец пък е световното светило в лингвистиката Ноъм Чомски. Сред привържениците на либертарианците има голям брой млади американци.

С цел вероятно да се позиционира като фронтмен на българската консервативна политическа мисъл, икономистът Иван Костов рязко се разграничава от т.нар. „либертарианци“, които той обвинява за 

проваления мултикултурализъм в Европа

Най-напред обаче искам да се спра на спорните му тези за неравностойността на културите и обратнопропорционалната зависимост между гражданските свободи и сигурността. Ако приемем наистина, че само няколко култури са генератори на човешкия прогрес, а други теглят света назад, то къде следва да ситуираме България и нейната култура в тази йерархия? Не наливаме ли така вода в мелницата на таблоидната журналистика и враговете на политическата коректност в Западна Европа, а напоследък и в България?

Иван Костов влиза в задочна полемика с българи от Западна Европа, заявявайки, че те не са имигранти, а ползващи се от правото си на свободно придвижване в Общността. Като българин във Великобритания бих възразил, че преселилите се от другите страни-членки на ЕС се отчитат от местната статистика в общата бройка на имигрантите (по-точно – отчита се т. нар. нетна миграция, която е с положителен знак при превес на имиграцията и с отрицателен при преобладаваща емиграция), която – тревожно за една островна държава – тази година достигна рекордно високи нива. Също така смея да твърдя, че думите на Костов пряко засягат българската диаспора на Запад и нейното неопределено, почти шизофренно състояние. От една страна, българите в чужбина са вероятни потърпевши от тезата на бившия български премиер за неравнопоставеността на културите. От друга стана, благодарение на уязвимото си икономическо положение в приелите ги общества и унаследения си расизъм, те са и най-податливи на откровено антиислямските внушения на Костов. Динозавърът на българската политика – за жалост, той не може да бъде наречен другояче заради допотопните си възгледи – оправдава войната с тероризма, започнала след атентатите в Ню Йорк преди 14 години и изнесена в Близкия Изток и Средна Азия, както и прави един особено опасен опит да представи мултикутурализма и етичната неутралност на правото като взаимноизключващи се. „Не са носители на истината в момента либертарианците“, заявява Костов. “А каква е тази свещена истина и кои са носителите ѝ?”, биха отговорили с въпрос други. Може би най-опасната теза на Костов обаче е дихотомията свобода – сигурност. Бившият премиер ни призовава да спрем да даваме предимство на свободата пред сигурността. Тук по-тревожно е неизказаното, но подразбиращо се от контекста препоръчително приоритизиране на сигурността за сметка на свободата. Биномът с нулев сбор “свобода-сигурност” е пореден пример за

черно-бял светоглед

и ненужно противопоставяне на важни понятия във взаимноизключващи се двойки. Вероятно мнозина са виждали разпространяващата се в социалните мрежи политическа карикатура, в чийто първи кадър кокетна дама на име Свобода разхожда динозавърче, което се казва Сигурност. Във втория кадър Свободата вече с мъка удържа порасналата Сигурност, докато в третия и последен кадър огромната Сигурност изяжда мъничката Свобода.

В заключение ще кажа, че ако Костов заклеймява застъпниците на мултикултурализма, нетърпящите обидния език по отношение на малцинствата, и противниците на дискриминационното отношение към религии и култури като либертарианци, то тогава и аз с радост бих се влял в редиците им, защото е видно, че алтернативата на мултикултурализма са тероризмът и войните.

* Марио Игнатов е политолог и социолог, завършил Синсинатския университет в САЩ и Женевския университет в Швейцария. Публикувал е книгата "Българските евреи през Втората световна война: мит и действителност" (2015, на английски), както и статия в "Оксфордски библиографии" през 2014 г. Преподавал е социология, социално неравенство и политическа социология в САЩ, и е работил като изследовател по научен проект, финансиран от американската National Science Foundation и посветен на расовата сегрегация в САЩ.

Сподели:
Изкуственият интелект - между надеждата и страха, а бъдещето е неизбежно

Изкуственият интелект - между надеждата и страха, а бъдещето е неизбежно

За сега човекът е единственият с морал – наложителен е широк обществен дебат за това, което искаме да изградим

Ако сръбското протестно движение не излъчи политическа алтернатива, ще последва имитация на промяна

Ако сръбското протестно движение не излъчи политическа алтернатива, ще последва имитация на промяна

У нас след юли 2020-та олигарсите излъчиха няколко завалийки "лидерчета"

21 години членство на България в НАТО – мирът е възможен чрез сила!

21 години членство на България в НАТО – мирът е възможен чрез сила!

Максимално да се възползваме от потенциала на плана "Превъоръжи Европа/Готовност 2030", което трябва да значи и "Превъоръжи България", активното да работим за укрепване на трансатлантическата връзка в хода на нейното ребалансиране, да станем съюзник за пример ("model ally") в Черно море