28 Ноември, 2024

​„Русофили“ срещу „русофоби“ - нов кливидж от стар анахронизъм

​„Русофили“ срещу „русофоби“ - нов кливидж от стар анахронизъм

Доц. д-р Момчил Дойчев

На 19 май 2016 г. се проведе дискусия в НБУ на тема „Русофили“ срещу „русофоби“ - какво стои зад съвременния сблъсък?“ Тя предизвика определен интерес с оглед на темата, която навява както исторически спомени, така и съвременни проекции на тези подновени спорове от миналото, прерастващи в спорове за бъдещето на България.

Подновеният дебат между т.нар. „русофили“ и т.нар. от тях „русофоби“ има дълга история. Но защо този като че ли остарял и като че ли омръзнал на всички дебат от далечното следосвобожденско минало се възражда и налага днес в медиите и публичното пространство? Не е ли това анахронизъм? И ако да, защо този анахронизъм предизвиква и днес отново толкова ожесточени страсти?

Причините за това според нас са много и от разнообразен характер. Нека споменем само някои от тях:

Още самото /само/определение на „русофили“ и „русофоби“ предизвиква съмнение. Кои са русофили и кои русофоби? Защо бивши русофили стават русофоби /като дядо Вазов е най-емблематичния пример между тях/, а бивши определяни като „русофоби“ стават „русофили“ /като Драган Цанков примерно/?

Ако обичат руската политика към България, чия политика ненавиждат „русофилите“ – в миналото и днес? А ако „русофобите“ са срещу официална Русия, каква алтернатива предлагат за България? Към днешна дата отговорите на тези въпроси изкристализират безпощадно ясно – „русофилите“ 

ненавиждат САЩ и Европа

като военна, политическа и най-вече културно-цивилизационна заплаха за руския режим. „Русофобите“ изглежда са определяни като такива, защото предпочитат културно-цивилизационната среда на Запада, а не на Русия.

Всъщност кое е това, което най-много харесват „русофилите“ в Русия и кое е това, което най-силно ненавиждат „русофобите“ в нея? Дали става дума за руската култура, руския народ или политическия режим в Русия? Очевидно, че разделението е не по отношение на народа и културата, а на политическия режим, който едва ли може да бъде определен като демократичен – както от 1878 г. до 1917 г., така и от 1917 г. до днес /като изключим кратки периоди на демократизация по време на реформите на Столипин, няколко месеца след Февруарската революция от 1917 г., кратката „десталинизация“ през 1956 г. и единствения по-демократичен период в Русия от 1991 до 1999 г. /

Дали и на кого изборът за/против Русия е емоционален или рационален, особено днес? Струва ми се, че „русофилите“ залагат на емоцията, а „русофобите“ – на рационалния избор. Просто защото всички т.нар.“русофоби“ са били русофили! А ако не става дума за емоции, а за рационален избор, очевидно „русофилите“ оценяват положително намесата на Русия в българската история, докато „русофобите“ я оценяват негативно. Но ако „русофилите“ оценяват положително ролята на руската държава към България, дали те я оценяват положително и спрямо руския народ? И дали това не ги превръща в истински русофоби именно по отношение на вековно потиснатия от самовластието руски народ? Обратно – не са ли всъщност набедените от „русофилите“ за „русофоби“ истински русофили, защото те смятат, че и руският народ трябва да живее като останалите европейски народи – не в нищета, а в условия на свобода и демокрация?

Въпросът кой инициира възраждането на този анахроничен исторически сблъсък също не е без значение. Не е ли това опит за внасяне на нов кливидж - дълбок политически разлом на противопоставяне - в българското общество? Не е ли опит за подмяна на необходимия, 

същностния дебат

за радикална проевропейска и цивилизационна промяна на България с теми от миналото, които да използват ирационалните обич и омраза, внедрени в примитивното масово съзнание? Не целят ли възобновилите този натрапен дебат именно дестабилизация на България и отклонение от евроатлантическия и път, който в края на краищата да я превърне най-сетне в нормална европейска страна?

Възобновяването на дебата има и други причини. Става дума най-вече за тоталната фалшификация на българската история през комунистическия период в угода на съветските, респективно руските стратегически интереси. След 1989 г. се направиха опити за преодоляване на тези фалшификации в научни публикации и медиите, но не и в учебниците по „История“. Там тази промяна среща и досега огромна съпротива най-вече от облагодетелстваните от тоталитарния режим преподаватели. Опитите за възстановяване на историческата истина не срещна необходимата подкрепа и от извъннаучните среди, както това стана във всички посткомунистически страни, дори в най-изостаналите от тях като Румъния и Албания. Например в Румъния комунистическите престъпления се изучават в училище, а съветската окупация се определя като окупация , а не като „освобождение“. А в Албания цял етаж от Националния исторически музей е посветен на комунистическите престъпления против албанския народ. Макар да са освободени също в резултат на руско-турските войни и да възстановяват независимостта си след нацистка окупация с помощта на Червената армия, никой сръбски или гръцки политик не си и помисля да заяви, че Гърция или Сърбия са освободени с руска, респ. съветска помощ.

В теориите за демократизация ясно е посочено, че влиянието на вътрешна и силна външна съпротива може да затормози този процес и дори да обърне обратно политическото развитие към авторитаризъм.

България е най-заплашена 

в това отношение. След като Путин възстанови авторитарния режим в Русия и започна установяването на нов исторически тип тоталитаризъм, който представлява амалгама от болшевизъм, нацизъм и обикновен фашизъм, Русия започна и хибридна, най-вече пропагандна война против Западната цивилизация. Острието на тази война е насочена към най-важните страни за руската геополитика от два века насам – към Германия като център на Европейското политическо обединение и икономическа сила и към България като слабо звено от което може да се вбие клин в Западната цивилизация от Югоизток.

За съжаление Русия на Путин влияе не пряко върху България, а с помощта на своите агенти на влияние – българи на руска служба, които предават родината си. Такива са не само индивидуални предатели, но цели партии и обществени организации. Против България работят и над 100 проруски/антидемократични сайта, няколко „национални“ телевизии и почти цялата печатна преса.

Опитите за путинизация на България преминават през спекулациите с „носталгията“ по периода на комунистическо господство и чрез масирани пропагандни атаки против демократичните партии и определени политически лидери. Основна мишена днес /включително и от страна на официални държавни институции!/ са президентът на страната, най-проевропейски настроените министри и проевропейските партии, които и в този парламент се оказаха малцинство.

Тези, които ни натрапват ново разделение по оста русофили-русофоби желаят не европейско бъдеще на България, а връщането ни в блатото на авторитаризма и ликвидирането ни в крайна сметка като самостоятелна държава. Оспорването на избора на свободата и демокрацията от организирани уж на „русофилска основа“ сили цели връщането ни в кошарата на нищетата и диктатурата. Ще осъзнаем ли заплахата над общото ни европейско бъдеще?

В галерия:Ботев видя българските русофили като фекали от дръгливо магаре, в. "Тъпан"

Сподели:
 Новата партия „България може“ ще връща доверието на гражданите с… „МАЙСТОРА“ от ДС

Новата партия „България може“ ще връща доверието на гражданите с… „МАЙСТОРА“ от ДС

Бившият съдържател на явочна квартира на ДС и някогашна влиятелна фигура в БКП от средата на 90-те години Александър Маринов и „стратег“ на президента Румен Радев допреди две години стана учредител на новата партия

Часът е 12 без пет - България е заплашена от евразийска диктатура

Часът е 12 без пет - България е заплашена от евразийска диктатура

Франция даде важен урок на демократичните общества в криза - ако трябва да избираш между мошеник и фашист, избираш мошеника

Хиляда дни мъченичество. Хиляда дни героизъм

Хиляда дни мъченичество. Хиляда дни героизъм

Предателствата над Украйна ще тежат на съвестта на няколко „световни лидери“, чиито имена историята едва ли ще запомни с нещо значимо