15 Декември, 2025

​Църквата ни е във фатална зависимост от руската – връзката КГБ – ДС е неразривна

​Църквата ни е във фатална зависимост от руската – връзката КГБ – ДС е неразривна

Христо Марков

Съвсем не съм против канонизацията на Архиепископ Серафим /Николай Соболев/. Всяка църква си има нуждата от своите светци, но в случая има нещо, което дълбоко ме възмущава и това е коленопреклонението на Българската православна църква пред Руската. В православния свят всяка църква е автокефална и нейните вътрешни дела са абсолютно независими от действията на другите православни църкви, но в случая с тази канонизация се провидя съвсем явно подчинеността на клира ни от руския/съветски/ такъв.

За какво иде реч? На 03.02.2016 год. в Москва , в храм „Христос Спасител” РПЦ взима решение на архиерейски събор за канонизацията на Архиепископ Серафим за светец. Веднага след това БПЦ взе същото решение на 26.02.2016 год. в „Св. Александър Невски”. Вярно е, че по-голяма част от служението на Серафим Соболев пред Бога е било в България – от 1921 год. чак до смъртта му през 1950 год., но тук все пак той оглавява руските православни общини в България и връзката му с БПЦ е била само чисто богуслужебна. Безспорно е, че обявяването му за светец има своите канонически основания – има свидетелства за чудеса, извършени от него, има написани жития, има и съответните религиозни регалии, но защо бе нужно БПЦ така скорострелно да се прилепя към РПЦ. Основната деятелност на канонизирания Серафим е била в посока борба за чистотата на православието, остро се противопоставя на антихристиянските култове, особено дъновизма и самарянството, архиепископ Серафим е и

твърд противник на икуменическото движение, 

против модернизирането на православието, срещу католицизма и протестанството и против богослужението с неправославни свещеници. Влиза в остро противоречие с БПЦ по въпроса със смяната на календара като сочи множество противоречия на грегорианския календар с църковния устав. Сигурно за тези си възгледи и борбата си има достатъчно основания за руската православна църква да го обяви за светец, но аз така и не разбрах какви конкретно са му заслугите към БПЦ и българския народ, защото не открих никъде негови изявления, че нашествието на болшевизма в Русия противоречи на православния канон и въобще на християнството. В СССР по това време са разрушени хиляди храмове и са избити стотици хиляди свещеници, а Руската православна църква се превръща в придатък на КПСС. И дума няма за реакция на Серафим Соболев за това дяволско деяние на руските комунисти срещу църквата и християнството. Усетили липсата на такова някъде из българските дебри на нашите чернокапци се появи плахо твърдение, че бил белогвардеец, но никъде в житието на Серафим няма такова нещо, а тъкмо напротив – изпратен е да служи в София от съветската власт и няма нито едно негово изявление за противопоставяне на атеистичния комунистически режим. Светостта на архиепископ Серафим може да е безспорна за вярващите руснаци, които продължават да го почитат и днес, може с неговото застъпничество да стават чудесна, но в случая не виждам мястото на БПЦ – тя в никакъв случай не е проникната от боговдъхновена мъдрост.

Последното канонизиране на български светец е на Софроний Врачански, доколкото си спомням през 1964 год. и от тогава нищо като изключим самосиндикалната акция на владиката Николай с Баташките и Новоселските мъченици. Просто БПЦ липсва в това най-висше въздвижение на автокефалната ни църква.

Нима няма достойни български църковници?!

Че дори един Иларион Макариополски не е канонизиран, да не говорим за Антим Първи или толкова много дейци на националното ни обединение. Ами избитите свещеници от комунистическия режим като отец Константин от с. Торос, който е рязан на парчета от главорезите от ДС в милицията в гр. Луковит? Нашата църква зловещо мълчи за тях и няма как да е другояче, след като целия ни висш клир се оказа свързан с Държавна сигурност. Но нашите владици веднага отговориха на руските си братя по достойнство и канонизираха и те руския църковен деец. Да не говорим, че той си е класически старостилен и консервативен православен свещенослужител и тази работа е за Българската православна старостилна църква, но стане ли дума за Московската патриаршия нашите владици се отнасят към нея като към метрополия и нищо друго – унизително и за националното ни достойнство, да не говорим за самостоятелността на църквата ни.

За съжаление, както и в обществения живот, така и в църковните дела, ние, българите се оказваме фатално зависими от „големия брат”, категорично доказваме с всеки изминат ден, че колкото и да е странно най-здравата връзка с комунизма и руските интереси идва именно от дейците и то ръководните на вярата ни. Тъжно и много, много унизително…

Сподели:

Коментари (0)

Босна и Херцеговина – 30 години след Дейтън

Босна и Херцеговина – 30 години след Дейтън

Споразумение ясно очертава върховенството на етническата логика във всички аспекти от следвоенното развитие на страната, а тази ситуация институционализира етничността като фундаментален политически принцип и ресурс – политическите права и представителството се намират в пряка обвързаност с етническата принадлежност

Как Московия присвои името „Русия“ и превърна историята в оръжие 

Как Московия присвои името „Русия“ и превърна историята в оръжие 

Кремъл издига историческите митове до ранга на политическа доктрина, така от учебниците до медиите и официалните речи – всичко поддържа тезата, че Украйна принадлежи към „руския свят“

Галеникът на социолозите

Галеникът на социолозите

За тези две години от управлението на София от Васил Терзиев, нито една социологическа агенция не ни е представила рейтинга на доверие, с който столичния кмет се ползва от обществото