28 Ноември, 2024

Eдинственият възможен отговор срещу "Ислямска държава" е тоталното й унищожение с военна сила

Eдинственият възможен отговор срещу "Ислямска държава" е тоталното й унищожение с военна сила

В редиците на ислямистите-радикали вече се сражават хиляди европейци. След като се завърнат у дома те са вече закалени в боевете терористи и ще могат да преминат към активни действия и да продължат джихада срещу "неверниците".

През последните няколко месеца християните от Близкия Изток, да не говорим за кюрдите – езиди, масово са погубвани в Ирак и Сирия.

Варварството на Ислямска държава съвсем скоро може да сложи край на двехилядигодишната история на тяхното присъствие в региона.

Разпадът на Ирак и Сирия, двете най-развити и частично светски арабски държави (да не говорим за Либия и нестабилната ситуация в Египет и Тунис, като следствие от псевдо арабската пролет), в обстановка на подем на така нареченият политически ислям, стана основата за появата на "Ислямска държава" и нейният стремеж да възстанови премахнатият през 1924 година халифат.

В това развитите на събитията няма нищо нелогично от гледна точка на класическата мюсюлманска политическа доктрина.

Мюсюлманското общество "умма" е основано от Мохамед в Медина и представлявало идеално общество, управлявано от халиф, политически наместник на пророка.

Независимо от целия си престиж, в края на XIX век халифатът в крайна сметка става жертва на триумфа на западния модел на национална държава, която подчертава усещането за политическа, а не религиозна принадлежност.

След като през 1928 година се появява движението" Мюсюлмански братя", и принадлежността, особено днес със засилването на ислямистките течения,се превръща във водеща, се чуват разсъждения за превъзходството на умма, която стои неизмеримо по-високо от несъвършената и преходна национална държава.

"Всеки мюсюлманин принадлежи на първо място не на държавата и нацията, а на умма, единственото общество, което е наистина легитимна, тъй като изцяло се подчинява на закона на Всевишния", смятат привържениците на политическия ислям.

Дестабилизацията на националната държава в Ирак и Сирия създаде условия за възстановяване на халифата (засега само и все още самопровъзгласил се) от най-фанатичната от разнообразните ислямски групи, които сега свирепстват в Близкия Изток, прекрасно разбирайки, че в революционна обстановка победата винаги се печели от най-големите радикали.

ИД методично провежда джихад, "законна" война против всички, които не признават властта и.

Именно така организацията изгражда класическата мюсюлманска държава, в която светът се дели на "дом на исляма" (тоест територия, на която действа шериата,) "дом на войната" (намиращ се под заплаха от джихад) и "дом на примирието" (неговите жители са склонни или способни да си купят мир).  Хактът, че тази конструкция се смята за архаична и не приложима в днешния свят, обикновено просто се игнорира от радикалите-джихадисти.

Точно така и изборът, който ИД предлага на заловените християни (приемане на исляма, изплащане на откуп или смърт), представлява просто буквално следване на предписанията на Корана.

"Воювайте, сражавайте се с тези от хората на Писанието, които не вярват нито в Аллаха, нито в Последния ден, които не смятат за забранено това, което са забранили Аллах и Неговите последователи, които не изповядват истинната религия, докато не започнат да плащат дан, оставайки ги унижени". (сура 9, аят 29).

Така, изразявайки своята същност, финансовата и военна мощ и диващината на ИД предполагат и единственият възможен отговор: тоталното и унищожение с военна сила.

Тези драматични събития директно се отразяват на всички европейски държави с частично мюсюлманско население. В редиците на ислямистите-радикали се сражават хиляди европейци. След като се завърнат у дома те са вече закалени в боевете терористи и ще могат да преминат към активни действия и да продължат джихада срещу "неверниците".

Тези прекрасно организирани и активни малцинства в много отношения станаха причина за впечатляващия подем на ислям, в същественото засилване на неговото значение в общественото пространство и ръстът на религиозни претенции към държавата. 

Всичко това поставя под заплаха единството на светското общество и неговите основополагащи принципи.

Фундаменталистите водят истинска война срещу националната държава," нечестивата" демократична система и, в частност, срещу принципите на светското общество.

Но вместо да прояви необходимата твърдост държавата отстъпва.

Само че това е дълбока, огромна заблуда. 

Ние твърде често забравяме, че светската държава (тя гарантира свободата на вероизповеданията на всички и благодарение на своя неутралитет е защита на гражданите си от дискриминация по религиозен признак) се е появила не много отдавна и представлява нов принцип в историята на човечеството.

Светската държава се заражда (понякога доста болезнено) в рамките на западните национални държави. Във Франция този принцип постига победа след дълъг конфликт, който започва през 1789 година и завършва едва по времето на Третата република, благодарение на закона от 1905 година с окончателното отстраняване на религията (в частност на католическата църква и нейното духовенство) от политическата и обществената сфера.

И ако християнството, дори и само на теория вижда границата между духовното и мирското (кесаревото кесарю), ислямът изобщо едва ли е съвместим с принципите на светското общество, макар пътища за търсене на решения съществуват, както доказаха през 1925 година размишленията на Али Абдел Разека. Уви, неговите новаторски теории останаха без внимание и днес нищо не се противопоставя на пряката власт на Аллаха, защото ислямът е по-скоро закон, а не религия, тотален закон, ориентиран към това да подчини човека на Аллах.

По този начин ислямът включва във вярата всички проявления на живота и затова цялото общество, правото и мюсюлманските институции носят върху себе си печата на религията.. 

Както пише в Конституцията от 1958 година Франция е неделима и светска република. Държавните власти са длъжни да следят за безусловното съблюдаване-прилагане на тези основополагащи принципи и да пресича всякакви прояви на комунитаризъм, включително и на религиозен.

Сега не е време за бавене или разумни отстъпки, които обещават някои благонравни мислители в името на илюзорно мирно съществуване.

И накрая, нека признаем, че действията на ислямисткото малцинство трябва да доведат до открита критика от страна на мюсюлманските власти, в името на мълчаливото мнозинство, което страда от проявите на радикално настроените си събратя по вяра.

Днес националната държава представлява най-подходящата основа за реализацията на такава спасителна политика, която ще позволи на битуващия в люлката на цивилизацията хаос да се прехвърли в Европа.

* Арам Мардиросян е преподавател в Университета Нантер-ил-Дефанс, Франция

Сподели:
 Новата партия „България може“ ще връща доверието на гражданите с… „МАЙСТОРА“ от ДС

Новата партия „България може“ ще връща доверието на гражданите с… „МАЙСТОРА“ от ДС

Бившият съдържател на явочна квартира на ДС и някогашна влиятелна фигура в БКП от средата на 90-те години Александър Маринов и „стратег“ на президента Румен Радев допреди две години стана учредител на новата партия

Часът е 12 без пет - България е заплашена от евразийска диктатура

Часът е 12 без пет - България е заплашена от евразийска диктатура

Франция даде важен урок на демократичните общества в криза - ако трябва да избираш между мошеник и фашист, избираш мошеника

Хиляда дни мъченичество. Хиляда дни героизъм

Хиляда дни мъченичество. Хиляда дни героизъм

Предателствата над Украйна ще тежат на съвестта на няколко „световни лидери“, чиито имена историята едва ли ще запомни с нещо значимо