Доц. Николай Радулов*
Сектор „Сигурност“ е изключително важен за съществуването на страната. През него минават линиите на икономическата и гражданска сигурност, необходимостта от притискане и ликвидиране на корупцията, осъществяване на нормални условия за живот на всеки гражданин.
За да се размърда системата, която в момента изглежда парализирана, следва да се подготви съответното законодателство и да се направят някои сериозни структурни промени. Те би трябвало да са насочени към намаляване на администрацията, увеличаване на пряко работещите по обезпечаване сигурността на гражданите, създаване на реални условия за нормална работа на униформените полицаи, които са ежедневно на улицата и сред хората. От съществуващите щатни резерви, които са факт (напр. в софийската дирекция на МВР в момента има 700 свободни щатни бройки) да се формира състав, покриващ оставените до момента на самотек населени места.
Какви необходими промени в правната база на сферата на сигурността трябва да се извършат?
Задължително е да се подходи последователно, така че сградата на сигурността да легне на широка и здрава основа. Смятам, че е нужно да се започне с преразглеждане и иновиране на Стратегията по национална сигурност. Тя бе създадена чрез полумеханично преписване от 3 други стратегии; на нейната основа да се разгледат и осъвременят различните приоритетни стратегии – Стратегия за противодействие на тероризма, Стратегия за противодействие на организираната престъпност, Стратегия за противодействие на наркотрафика и пр.
Стъпвайки на стратегията, задължително трябва да се стигне до преработка и синхронизиране на законите – Закон за националната сигурност (ЗНС), Закон за МВР, Закон за ДАНС, Закон за НСО, Закон за НРС; Закон за военното разузнаване; Закон за военната полиция; Закон за военното контраразузнаване; Закон за СРС; Закон за ДАОТО (Държавна агенция „Оперативно-технически операции“), ако се реши да се създаде такава; Закон за използването на служител под прикритие – считам, че ще е по-целесъобразно и ефективно служителят под прикритие да съществува вън от рамките на закона за СРС, защото двойствеността – да принадлежи едновременно към силите и средствата е объркваща; Закон за НАПБЗН – Национална агенция „Пожарна безопасност и защита на населението“. Създаването на такава агенция ще олекоти управлението на борбата с престъпността и опазване на обществения ред, защото в общата структура на МВР дейността на сегашната главна дирекция се губи, остава някак встрани, а средствата, предвидени за преодоляване на последиците от бедствия и аварии няма да се вливат в общия ресурс на МВР, а ще отиват по предназначение, така че ще спечелят и двете направления на дейност.
Законът за Национална сигурност трябва да е основен закон в сигурността, създаващ скелета на системата за сигурност. В него е необходимо да фигурират основните цели, задачи, принципи, свързани с поддържането и конфигурирането на подструктурите, така че те да не се повтарят до втръсване във всеки отделен закон. Всички отраслови закони следва да се синхронизират със ЗНС.
Какви са възможните и необходими структурни промени, които според мен ще доведат до по-качествен продукт на системата за сигурност – ефективна национална и гражданска сигурност:
В разузнаването
Разширяване базата, възможностите аналитичната структура на Националното разузнаване; увеличаване на бюджета поне с 10 млн. (за сметка на НСО)! Разузнаване не може да с прави с 16 млн. лв.!
В ДАНС
Изваждане на военното контраразузнаване от цивилната структура на ДАНС и преминаване към МО, където му е мястото.
В НСО
НСО достигна обема си от преди 1989 г., разбира се без войските на УБО. За неуплътнената дейност на службата може да се съди по предложението, което се опита да прокара миналата година ръководството ѝ – да се разреши частна охранителна дейност. Не че досега отделни служители не се наемаха да обслужват подозрителни личности и сенчести бизнесмени. Всеобщо известно е, че сегашният ѝ ръководител, паралелно с работата си в държавната структура охраняваше и скандалния радиоводещ Боби Цанков.
Наложително е преструктуриране на НСО – редуциране на обектите за охрана до президент, вицепрезидент, председател и зам.-председатели на НС, премиер и вицепремиери – не повече от 10 души. Сегашните 11 позиции предполагат охрана на над 100 висши държавни чиновници! За пример – само охраната на бившия вътрешен министър в момента ангажира над 40 души от службата, без да се смята логистиката. Трябва да остане и малка и стегната структура за охрана на чужди гости. Постовете, в МС и президентството обезпечавани досега от службата, могат да се поемат от униформени служители на МВР, които да се редуват на ротационен принцип с патрулиращите на улицата полицаи. Така, при заплаха спрямо прекалено големия брой сега правоимащи, ще се реагира както се реагира при заплаха срещу обикновения български гражданин! Според мен това е единственият начин управляващите да се загрижат за сигурността на хората.
Уместно е редуциране на бюджета, като се поддържа в рамките на 30 млн. годишно. Останалите 30 следва да се разделят между разузнаването, МВР – Института по криминалистика и криминология и ДАОТО (ако се приеме създаването ѝ), с приоритет разузнаването.
В МВР
Раздутата администрация изразходва ресурс, а ползата от нея е спорна. Необходимо е намаляването ѝ поне наполовина. На базата на освободения щат и средства е наложително да се засили структурата на полицията – най-вече на униформените, ангажирани с обществения ред и безопасност на улицата и в малките населени места. Малка част от освободения ресурс е добре да се използва за създаване на компетентна Главна дирекция „Анализи и прогнози“, неотменна основа на качествено и компетентно управление.
Разумно е изваждане от структурата на МВР на Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ и преструктуриране в НАПБЗН заедно със средствата – около 70 млн. за преодоляване на последиците от бедствия и аварии. Може да се помисли дори за децентрализация на дейността и създаване на подчинени на местната власт звена, което ще позволи по-голяма гъвкавост при използване и съчетаване на правомощия и отговорност по места.
Задължително е преместването на структурата на тел. 112 от МВР – няма логика да е там, спорна е управленската полза и ефективност при поглъщане от огромната МВР-структура. Добре е да е сравнително независима и да може да се развива. По-логично ще е да работи като звено на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
Тези промени ще направят МВР по-управляемо и ще се намали възможността за прехвърляне на средства от едни направления към други, въпреки необходимостта им, там където са планирани. Аналитичната работа на министерството е застинала и на много ниско ниво, така че за сериозен анализ, основа на оперативно-издирвателната дейност и управлението е необходимо да се изгради модерна структура, попълнена с компетентни специалисти-анализатори и снабдена с модерна техника, базираща се на съвременни информационни системи.
Няколко мисли за създаване на Държавна агенция „Оперативно-технически операции“ – ДАОТО. Изваждането на СДОТО от структурата на МВР, заедно с щата и бюджета е жизнено важно за националната и гражданска сигурност!
Логично и ефективно от управленска и приложна гледна точка, както и от позицията на реален контрол, е акумулиране на всички структури за прилагане на СРС извън упълномощените в момента организации и обединяването им в единна държавна агенция към МС. Това ще отдели прилагащите СРС организации от заявителя, което е в основата на проблемите при нарушаване на закона и правата на гражданите – заявителят е едновременно началник и контролиращ изпълнителя. При това при всеки проблем – бягащ от отговорност, защото е в сферата на политическото ръководство.
Трябва да се помисли за остойностяване на всеки отделен способ за прилагане на СРС и създаване на квоти при заявителите, с цел икономично ползване и повишаване на ефективността. Когато възможностите на една оперативна структура за ползване на СРС са ограничени, всяко искане ще се обмисля внимателно. Прокуратурата също ще трябва да предвиди такава финансова квота в бюджета си, защото практически като заявител източва ресурсно прилагащите СРС органи!
Необходим е преглед на наличната техническа и технологична база, за да се използва само сертифицирана техника, защитена и гарантирана от манипулации!
Всички автомобили на службата да се движат с гарантирани срещу изключване GPS-системи, там, където са налични, а неснабдените автомобили да се оборудват! Записите на движението им да се съхраняват в материалите за всяко разрешено СРС и да са неделима част от комплекта документи за ВДС!
За качествен и действен мониторинг е уместно създаване на постоянен контролен орган от експерти към МС, но на подчинение към комисията в НС. Нормално би било този орган да разполага с малки регионални структури от 2-3 души, съобразно териториалното присъствие на прилагащите СРС органи, за да налага действен и постоянен контрол! В случаи на паузи между две НС, съгласно променения ЗСРС, комисията ще действа под ръководството на МС.
Следва да се отдели специално внимание на Института по криминалистика и криминалистическата експертиза в МВР, която е неостатъчно оборудвана, въпреки добрата подготовка на експерт-криминалистите. ИКК да бъде снабден със съвременна техника за ДНК-анализ, да бъде довършена до РПУ дактилоскопната система, като в периферията ѝ се развие мобилно звено за снемане и разпознаване на отпечатъци, което ще даде възможност да се работи ефективно по горещи следи.
Трябва да се извърши проверка на наличните бази данни, тъй като има информация за такива, които не са сертифицирани, съществуват полулегално дори и според действащите в момента изисквания и не са гарантирани срещу злоупотреби, не пазят записи за ползвателите, за направените справки, за обема предоставена информация и т. н.
Корупция, финансова престъпност, пране на пари
В светлината на постоянната критика на ЕК и САЩ за липсата на видим напредък в борбата с корупцията следва да се обмисли преструктурирането на ГДБОП и звената, занимаващи се с финансова и икономическа престъпност. Доколкото корупцията, организираната престъпност и прането на пари са тясно преплетени, може би трябва да се конструира една обща дирекция със съответните приоритети.
БОРКОР
Това изкуствено формирование с бюджет за три години, равен на този на националното разузнаване, е ненужно. Може би бе замислено като последно пристанище на хора, които не бяха удобни на ръководни позиции, но притежаваха информация, опасна за създалите го. Ненапразно Петко Сертов, бившият председател на ДАНС, беше приютен там с добра заплата и никакво задължение. Веднага след уволнението му от структурата се появиха разработките за Флоров, правени от НСС. Явно мястото е било залог за мълчание. Идеята да се концентрира, анализира и обработва информация от електронното правителство, с помощта на анализатори от различни служби за сигурност може да се реализира и без създаване на още една структура, в която те да бъдат командировани.
Това са само някои от идеите, които могат да подпомогнат излизането на системата за сигурност от сегашното състояние на ступор и PR-демонстрационна активност. Службите за сигурност и МВР разполагат с необходимия потенциал да обезпечат национална и гражданска сигурност, стига да се освободят от наложения им стил на партийно обслужване и да поставят във фокуса на дейността си своя работодател – българския гражданин.
*Николай Радулов е кандидат-депутат от Коалиция център – свобода и достойнство, водач на листата в 25 МИР. Бивш секретр на МВР, преподавател в НБУ. Доцент, доктор на философските науки. Автор на книги и статии в сферата на сигурността. Избран е за най-добър преподавател на НБУ за 2012 г.
Още от Хляб и пасти
Новата партия „България може“ ще връща доверието на гражданите с… „МАЙСТОРА“ от ДС
Бившият съдържател на явочна квартира на ДС и някогашна влиятелна фигура в БКП от средата на 90-те години Александър Маринов и „стратег“ на президента Румен Радев допреди две години стана учредител на новата партия
Часът е 12 без пет - България е заплашена от евразийска диктатура
Франция даде важен урок на демократичните общества в криза - ако трябва да избираш между мошеник и фашист, избираш мошеника
Хиляда дни мъченичество. Хиляда дни героизъм
Предателствата над Украйна ще тежат на съвестта на няколко „световни лидери“, чиито имена историята едва ли ще запомни с нещо значимо