Не може да се взема решение за "Лукойл" без информацията на специалните служби, когато става въпрос за рискова инфраструктура, заяви пред БНР ген. Драгомир Димитров, бивш ръководител на Държавна агенция "Разузнаване".
"В тази геополитическа обстановка рафинерията е от изключително значение не само за националната сигурност на България, но и на целия регион. Недопустимо е без експертно становище, изградено на базата на обективна актуална и безпристрастна разузнавателна информация не само на вътрешната служба Държавна агенция "Разузнаване", но и на външните български разузнавателни служби, да бъде взето каквото и да е решение по отношение на рафинерията.
Убеден съм, че има съдействие, което оказват в момента на моите бивши колеги от специалните служби наши партньори от ЕС и НАТО по казуса "Лукойл", което е много важно." - посочи той.
Ген. Драгомир Димитров напомни, че още през 2012 и 2014 година е имало хибридни атаки от страна на руските специални служби към правителството в България.
"Още в този етап разузнаването виждаше, че ситуацията в глобален аспект ще се промени. Сега хибридните атаки по отношение на България са много повече." - посочи ген. Димитров.
Той смята, че службите ни са способни на обективна оценка и анализ.
Ген. Димитров посочи още, че в публичното ни пространство се наблюдават "държавно обвързани актьори". Професионалният термин, с който те се назовават, е "агенти за влияние".
"Тук не говорим само за лица, говорим и за политически партии, за икономически субекти", поясни експертът.
Те са свързани не само с Русия, а и с други държави, добави той.
"Биха могли да уплажняват сериозно влияние с тежки последици за управлението на държавата. През последните 15-20 години в Европа има редица примери в тази посока." - предупреди генералът.
"Тук има и един друг въпрос, който е много важен през последните години. Съществува потенциален риск от ляв и десен екстремизъм. Това е много сериозно разпространено в Европа." - каза още Драгомир Димитров.
Той коментира отнемането на президентските правомощия при назначаване на шефовете на специалните служби:
"Законодателят има право да променя законите за специалните служби. Но чрез назначаване на председателя на ДАР от НС, при това с обикновено мнозинство, се създават рискове за установяване на известна степен на политически монопол върху агенцията. Риск от политическа обвързаност на ръководителя. А подобна обвързаност противоречи на заложения в закона за ДАР принцип, че служителите трябва да бъдат деполитизирани."


Коментари (0)