19 Декември, 2025

Председателят на КЗП: Мобилните оператори умишлено притискат потребителите

Председателят на КЗП: Мобилните оператори умишлено притискат потребителите

Стоил Алипиев, снимка: БГНЕС

„Всички неравноправни клаузи могат да бъдат и големи и малки. Там, където има много потребители, които ползват услугите, както е в случая с мобилните оператори, щетата от неравноправна клауза опира до милиони потребители. При наличието на подобни клаузи в договорите всячески трябва да бъдат положени усилия за тяхното преустановяване и намиране на реципрочност на правата, които има потребителят спрямо тези, които са заложени в договорните условия на търговците".

Това заяви пред БГНЕС Стоил Алипиев, председател на Комисията за защита на потребителите (КЗП). „Когато говорим за търговци, които са големи и имат отношение с милиони потребители, трябва да знаем, че техните договори са предварително изготвени от търговците и реалната възможност на потребителя да влияе върху тяхното съдържание всъщност не съществува, защото той е поставен пред избор - или да подпише при предложените условия или не“, добави Алипиев.

С председателя на КЗП коментираме и как могат да бъдат защитени потребителите. „Потребителите съвсем нормално се защитават от контролните органи, които са овластени да бранят техните интереси, и това в случая е КЗП“, уточни той.

Алипиев коментира, че тъй като цените на услугите на мобилните оператори се индексират за трети път, се налага контролните органи да вземат решение, което да е устойчиво във времето. Вземането на подобно решение предполага да се чуят всички експертни мнения. „За да мога, съпоставяйки експертните мнения с моите вътрешни убеждения като ръководител на тази администрация и експертно подготвено лице, да ги обективирам в един доклад, който да изнеса пред Комисията, и вследствие на гласуване да се вземе колективно решение“, отбеляза председателят на КЗП. След тази процедура се преминава по предвидения законодателен ред по промяна на една клауза и постигане на нейната равноправност или издаване на забранителни актове, които са свързани с прилагане на нелоялна търговска практика, ако бъде установена такава.

„Има две страни на монетата. Има много правни аргументи, които са в защита на потребителите, но има и правни аргументи, които защитават търговците. Мен ме интересуват първите, които защитават интересите на потребителите. Имали сме разговори и работни срещи с мобилните оператори. Най-добрият вариант е намиране на диалогично решение, да не се стига до съдебен процес, защото когато се стигне до съд, обичайно се развалят отношенията на страните“, посочи той./БГНЕС
Сподели:

Коментари (0)

Руското посолство: Двама руснаци са арестувани на летище София

Руското посолство: Двама руснаци са арестувани на летище София

Към момента няма официална информация относно основанията, на които САЩ са поискали екстрадицията на двамата руски граждани.

Протест пред bTV подкрепи журналистите Мария Цънцарова и Златомир Йочев

Протест пред bTV подкрепи журналистите Мария Цънцарова и Златомир Йочев

„bTV води диалог с Мария Цънцарова и обсъжда възможности за развитие на програмното съдържание с нейно активно участие през новата година", съобщават от телевизията със странното уточнение, че това е стандартна практика.

Олеся Илашчук: Оценката на ситуацията, свързана със задържането на моя син, трябва да се базира на официални данни

Олеся Илашчук: Оценката на ситуацията, свързана със задържането на моя син, трябва да се базира на официални данни

Тя уточни, че синът ѝ е пълнолетен, напълно дееспособен гражданин на Украйна и спрямо него се прилагат всички процесуални действия, предвидени от законодателството на Украйна и Европейския съюз.