16 Февруари, 2025

Проф. Дилян Николчев: Мълчанието на патриарх Даниил за убийството на отец Стефан Камберов наистина е притеснително

Проф. Дилян Николчев: Мълчанието на патриарх Даниил за убийството на отец Стефан Камберов наистина е притеснително

Дилян Николчев, Снимка: БГНЕС

Нямам обяснение - как  жестоко посегателство срещу живота на човек е квалифицирано от прокуратурата и съда в Благоевград като непредумишлено

Не се изпълни повелята на канона, Неврокопският епархийски съвет или Св. синод трябваше да накажат  с низвержение свещеника убиец

В БПЦ църковен съд  не функционира, образуват се  дела, но се държат „на трупчета“, така превръщат провинилите се в зависими, казва пред Faktor.bg преподавателят по „Църковно право“ в Богословския факултет на СУ „Климент Охридски“

Интервю на Стойко Стоянов

-      Проф.  Николчев, през последните дни активно се обсъжда темата за убийството преди години на Стефан Камберов, свещеник от синода на дядо Пимен. То е извършено от други две духовни лица, които са признати за виновни от граждански съд, излежали са присъди, но БПЦ до ден днешен не им е наложила никакво наказание – такава ли  трябва да бъде Божията справедливост?

- Историята е отдавна известен, припомня се сега след повече от 20  години. Това тежко криминално престъпление стана през юли 2002 г. В своя статия, посветена на църковното наказателно право специално съм се спирал на този случай, но съм използвал официална информация, която е била достъпна тогава. Това, което ми направи сега впечатление след интервютата на архимандрит Дионисий от този месец и дискусията, която се разрази след това в медиите – всъщност сме разполагали с доста цензурирана и непълна информация  за случая. Знаеше се, че е била задържана първоначално група от няколко човека във връзка с убийството, но после повечето лица са били освободени, а  са подведени под отговорност един свещеник и един клисар. Но тези дни прокуратурата излезе с провокирано от припомнянето на това престъпление свое изявление и от него някои неща стават доста по-ясни. Така например, че въпросните духовни лица са съдени за непредумишлено убийство. При положение, че всички факти сочат, че убийството е било извършено при изключителна жестокост и продължителност. Отец Стефан Камберов е бил вързан за автомобил, Лада или Жигула, сега не мога да си спомня, влачен по черен път 300 метра, а след това е пребит с колове. Даже пишещите по този случай не смеят да изрекат истината до край, защото всичко е било много по-жестоко и зловещо. След влаченото и побоя с тояги на свещеника е забит кол в задните му части – така той умира в страхотни мъки и агония. Коментирал съм през годините с моите студенти този казус и винаги съм казвал, че те сами могат да преценят дали присъдата е адекватна на деянието. Но големият проблем е, че по отношение на този случай не се изпълни повелята на канона. Тогава Неврокопският епархийски съвет, в качеството му на църковен съд, след произнасянето на Благоевградския окръжен съд е бил длъжен да образува наказателно църковно дело и да се произнесе по него. Духовният съд трябваше да вземе заключителния факт по цялата тази трагедия, а той е самата присъда от гражданския съд и да наложи съответното алтернативно наказание. В случая имаме умишлено убийство, а не предумишлено, както е прието от съда. Но тук само можем да гадаем дали е нямало някакво вмешателство и намеса в работата на гражданския съд.

- За каноните и за църковния съд има ли значение дали убийството е предумишлено или непредумишлено?

- Канонът не прави разлика между предумишлено и непредумишлено убийство, и в двата случая има едно единствено наказание - низвержение. Ако става дума за умишлено убийство има низвержение без право на причастие до последните дни на извършилия това престъпление. А ако наистина не е било умишлено, имаме низвержение за период от 8-10 години - по преценка на съда. Дори и да не е било умишлено това престъпление, църковният съд в Неврокопска епархия е бил длъжен да низвергне този духовник и да му наложи съответната  епитимия – лишаване от свето причастие. Проблемът е, че нещата не се случиха и след като неврокопският църковен съд не се задейства. 

- Коя е следващата инстанция, която е трябвало да се произнесе?

- Това е Св. Синод – той оперира като първа и последна инстанция. Но в случая Синодът е бил длъжен като последна инстанция да се самосезира и да произнесе съдебно решение, а то, повтарям, може да бъде само едно – низвержение.

- Уточнете, какво точно включва низвержението?

-  Низвержение – сваля му се църковният сан на даден духовник, той става  обикновен мирянин. Но този свещеник по канона трябва и да се покае за деянието си. Ако той не го направи, то тогава Църквата може да го отлъчи от себе си. Но това  е само когато не приема църковното наказание и не се покайва.

- Какво се е случило след това с това духовно лице?

-  Не знам дали този духовник, който е участвал в убийството на Камбарев е още жив, аз не мога да го съдя. Той вече е получил присъда от съда в Благоевград, но осъждам църковната управа на епархията. След като е излезнал от затвора, БПЦ го остави като свещеник на разположение, тоест не е зачислен към някой храм, но в случай на нужда епархийският архиерей може да му възложи да замести друг свещеник, да извърши опело, бракосъчетание или кръщене.

- Но как епархийският съд в Неврокоп да се произнесе, след като над него тогава е стоял владиката Натанаил, който се сочи от единия убиец като подстрекател, поръчител на злодейството, а после се е опитвал и да го прикрие?

- Съмнението за подбудите на това престъпление остават в обществото, но и в мен лично. Става дума за група от няколко човека, които се озовават в манастира „Свети Пантелеймон“. Той е между село Обидин и Добринище. Това - да припомня -се случва при острото  противопоставяне между двата синода на Максим и Пимен или на двете църковни крила. Въпросът е бил кой какви имоти ще владее. Когато говоря за този период на Църквата избягвам да употребявам  думата разкол, защото разкол буквално означава отделяне от законно установената власт. А с оглед на опита, който имаме - например изваждането на досиетата  за принадлежност към ДС на вшия клир на БПЦ, ми е много трудно да кажа, че Синодът, който представлява Натанаил като владика тогава, е бил законно установената власт. Предпочитам да говоря за крещящ каноничен дефицит от гледна точка на управляващите архиереи. Човек, ако проследи този случай и отиде на  място, и говори с хората, защото аз съм  ходил там, ще научи много обезпокоителни  неща. Например, появата след убийството на ръководни фактори на държавата от София на мястото на престъплението още преди полицията да дойде. И от този род неща са се случвали. Все си мисля, че и върху разследващите от прокуратурата, и върху съда в Благоевград е оказано някакво въздействие. Защото нямам обяснение как това жестоко убийство е представено като случайно станало, едва ли не без да искат е станал инцидентът. Ние си говори за неща, които са огледални за страната – каквато е прокуратурата, такъв и съдът, такава е и в Църквата. Имам предвид една голяма част от управляващия висш духовен елит.

- Говорим за група, която е завземала църкви и манастири по заповед на владиката Натанаил, твърди се, че и сегашният патриарх Даниил е бил част от нея?

- Чувал съм за неговото участие много преди сега да се заговори, но няма как да го докажа. А като академичен човек и преподавател в Богословския факултет на Софийския университет не е редно да говоря с предположения. Възможно е напълно да е бил там и да е присъствал, защото той е бил подчинен на митрополит Натанаил. Чувал съм и това, че и след завземането Даниил е поел стопанисването на въпросния манастир.

- Но не е ли най-притеснително, че Даниил мълчи по тази тема  23 години?

-  Мълчанието му наистина е притеснително. Понякога то е ценно, но в такива случаи трябва да вземе отношение. И то с факти – в една или друга посока, но с факти. Трябва той да изясни – бил ли е там или не е бил, какво знае за този инцидент и т.н.

- Вместо Даниил да излезе и да говори, появи се прокуратурата, която смени ролята си от обвинител на адвокат на Даниил, обяснявайки, че има двама осъдени за убийството, но дали това оневинява Даниил, снема ли съмненията към неговата съпричастност в една или друга степен?

- Аз съм коментирал и преди – за съжаление в най-новата ни светска и църковна история има такива лигатури на преки връзки между висшето църковно управление и властта в страната, тоест със силните на деня – било то правителство или прокуратура. Това не беше работа на държавното обвинение да излиза с някаква позиция. Направиха изключително голяма грешка, която тепърва ще носи след себе си последици. Каква работа има лице от висшия клир да се среща с ръководството на прокуратурата, с главния прокурор, а обвинението  после да излиза с изявления. Не знам как да го нарека, но по-скоро това е манипулация на общественото мнение, при положение, че се вижда какво става. Прокуратурата, която е с нисък процент на доверие от институциите в страната, и патриархът си правят усмихнати среща. И си говорят за какво ли не, но не и по църковни дела. Това, че един или друг духовник или мирянин е критикувал, или изразил позиция и съмнения около убийството на този свещеник Камбарев - това  не е работа на Синода. Ако има някакво движение на информация по случая или кореспонденция, то тя трябва да си върви официално. Искам да припомня, че Св. Синод е единствената институция, регистрирана по Закона за вероизповеданията като юридическо лице. Но същата тази институция е единствената, която отказва да  спази законите в страната и не дава на Комисията по досиетата база данни за проверка кои нейни духовници са съпричастни към тоталитарните репресивни служби.

- В нашата Църква функционира ли Църковен съд, който реално да действа?

- По принцип той е разписан в Устава на Църквата. Но реално не функционира. Като започнем от бракоразводни дела, та стигнем да подобни убийства, които коментираме. Има нужда един такъв съд да работи истински. 

- Да припомня и друг случай - само преди дни скандалният дядо Боре – герой от порно клипове, ни проповядва от ефира на БНТ, а преди месец Синодът го е възстановил и е назначен за викарий на Доростолския владика.

- Да, този случай е също много скандален. Толкова години Синодът се би в гърдите, че са образували съдебно преследване срещу него, че ще има дело и накрая нищо. Явно се работи на принципа – да минат няколко години и всичко да се забрави от вярващите. И старата песен на нов глас. Ето ви доказателство, че църковен съд не съществува.

- Но Синодът не направи нищо и след разкритията за хомосексуални извръщания в Троянския манастир, след педофилския скандал в Софийската семинария, а имаше обществена нетърпимост…

- Проблемът е не само, че църковният съд не функционира, но и че Синодът не казва истината на миряните. Истинната е, че не се образуват дела, имаме само едни предварителни производства, които след това се поставят на трупчета и по този начин провинилите се ги превръщат в зависими, държат ги в шах, да мълчат и да не критикуват клира.

- Сега Даниил е патриарх български - не трябва ли дори и със задна дата да поиска наказание за убийците на Камберав, да се разграничи от тях, а продължава да е в съслужение с тях?

- Какво да кажа повече – най-малкото е длъжен да проведе един открит разговор, да има диалог не само с прокуратурата през медиите, а с обществото, включително и с  църковното общество, нали е предстоятел, тоест стои пред тях.

- Отец Камберов е приеман  като враг, че е от алтернативния Синод, но не излиза ли тогава, че щом е враг, значи може да се убива и да няма наказание, какво говори това поведение за морала на висшия клир?

- Каноните, които  имат  отношение към църковното  наказателно право, те дори не правят разлика между християнин и нехристиянин, та какво значение има кой от кой християнски синод е. Който е наранил, убил, клеветил, независимо дали е християнин, или не  е – диспозицията на канона казва, че той трябва да понесе съответното наказание. Не съществува различна тежест в зависимост от това дали е християнин или не е. Сега се  сещам за един свещеник от  района на границата между България, Северна Македония и Гърция. Поне един път в години го хващат редовно, че с попадията си гледат канабис и произвежда дрога.  Но какво прави държавата при такива казуси –пълно бездействие. Такава е историята от преди години и с дядо Кирил Варненски, който се удави. Беше подгонен от прокуратурата, имаше и официални изявления, че е свързан с вноса на нефтени продукти от Русия без да плаща акциз. Службите бяха документирали това. Случаят се разглеждаше в парламентарната комисия по Вероизповеданията и правата на човека. Разговарял съм с различни депутати, а те вдигат рамене и казват: Ами владика е, какво да направим. Ама нали владиката трябва да е образец за морал, пример за подражание на вярващите. Значи, ако се скриеш зад расото можеш всичко да правиш, а редови гражданин за кокошка ще влезе в затвора. Но това  е действителността.

Сподели:
Проф. Пламен Павлов: Скандално и исторически невярно е патриархът да оправдава жертвите на Народния съд със Септемврийското въстание

Проф. Пламен Павлов: Скандално и исторически невярно е патриархът да оправдава жертвите на Народния съд със Септемврийското въстание

Говоренето на предстоятеля на БПЦ показва, че несъмнено декомунизацията в България не е завършила и нейните отровни пипала стигат и до самите  върхове на Църквата

Доц. Михаил Груев: Народният съд е режисиран от Москва, целта е да внуши, че „насилието ще бъде акушерката на новото общество“

Доц. Михаил Груев: Народният съд е режисиран от Москва, целта е да внуши, че „насилието ще бъде акушерката на новото общество“

Така е разчистен политическият терен за следващите стъпки на Комунистическата партия по установяването на една открита диктатура

Нова кремълска версия – Русия започнала война срещу Украйна, защото България влязла в НАТО!

Нова кремълска версия – Русия започнала война срещу Украйна, защото България влязла в НАТО!

Условията, които Русия поставя на Запада не са се променили – капитулация на Украйна и изтегляне на НАТО от Източна Европа