Honda успешно тества собствена ракета за многократна употреба: амбициите на компанията се насочват към Космоса
На 17 юни 2025 г. японският технологичен гигант Honda направи важна крачка към бъдещето на частната космическа индустрия. Компанията обяви, че е осъществила успешен тест на ракета за многократна употреба, разработена изцяло от нейното R&D подразделение. С излитане до височина от близо 300 метра и прецизно кацане на разстояние едва 37 см от зададената точка, Honda показа, че навлиза сериозно в една от най-трудните и иновативни сфери – устойчивото космическо изстрелване.
От мотори към ракети: защо Honda гледа нагоре
Изпитателният полет е част от стратегията на Honda да развива многократно използваеми ракети (RLV) – алтернатива на традиционните еднократни ракети (ELV), които се изхвърлят след употреба. Ракетата с дължина 6.3 м и маса от 1312 кг излетя вертикално, достигна височина от 271.4 метра и се приземи с точност под половин метър. Целият полет продължи 56.6 секунди.
Целта на теста беше демонстрация на ключови технологии: стабилност при излитане и кацане, прецизен контрол, и работа на системи за безопасност. Honda проведе теста в сътрудничество с местните власти в японския „космически град“ Taiki Town, на остров Хокайдо, където от години се провеждат аерокосмически експерименти, включително с участието на JAXA.
Космосът – новото поле за иновации
Honda официално обяви интереса си към космическите технологии още през 2021 г., като част от по-широка визия за бъдещето на мобилността и устойчивата енергия. Проектът за ракета стъпва върху дългогодишен опит на компанията в двигатели с вътрешно горене, автоматизирано управление и роботика – компетенции, които днес намират нова употреба в космическата среда.
Компанията работи паралелно и по циркулираща възобновяема енергийна система, роботика за извънземни условия и потенциални приложения за сателитни комуникации, дистанционно наблюдение на климата и глобални мрежи за свързаност. Макар все още да няма конкретни планове за комерсиализация, целта е до 2029 г. Honda да постигне суборбитален полет.
Според глобалния изпълнителен директор на Honda, Тошихиро Мибе, този тест е само началото:
„Ракетните технологии представляват възможност да приложим силните страни на Honda в нова среда. Ще продължим да приемаме предизвикателства, за да създаваме нова стойност не само чрез нашите продукти, но и като променяме самата представа за време и пространство в живота на хората.“
Частната надпревара за Космоса се разширява
През последните години все повече компании извън традиционната аерокосмическа индустрия насочват вниманието си към Космоса. SpaceX, Blue Origin, Rocket Lab и Virgin Galactic вече са утвърдени имена. Сега Honda се позиционира като технологичен играч, който вижда в Космоса не просто пазар, а естествено продължение на наземната мобилност – с приложение в комуникациите, автономното управление и интелигентните мрежи.
Успехът на Honda идва на фона на забележителен напредък от други водещи частни компании в сектора. SpaceX, водена от Илон Мъск, вече превърна многократните изстрелвания и кацания на ракетите Falcon 9 в рутинна операция, успешно транспортирайки товари и астронавти до Международната космическа станция. В същото време компанията разработва гигантската Starship – система за междупланетни полети, с цел пътувания до Луната и Марс.
Virgin Galactic, под ръководството на Ричард Брансън, пое в друга посока – към суборбиталния космически туризъм. След няколко успешни полета със своята система VSS Unity, компанията вече продава билети за полет отвъд атмосферата, предлагащи кратко безтегловно изживяване и изглед към Земята от Космоса.
В този динамичен ландшафт Honda се позиционира като технологична компания, която не просто наваксва, а предлага нов подход: прилагане на автомобилни и роботизирани технологии в аерокосмоса, с фокус върху устойчивост, прецизност и ежедневни приложения чрез сателити и автономни системи.
Коментари (1)
Броз
15:45, 19 Юни, 2025Истината е, че 21 век стартира шеметно и няма кой да се очудва, че става бързо. Ние като държава, част от развитите общества за сметка на това изоставаме осезаемо технологично.