5 Декември, 2025

"Републиканци за България" с позиция за участието на България в инициативата "Три морета"

"Републиканци за България" с позиция за участието на България в инициативата "Три морета"

Инициативата „Три морета“ предлага на страната ни реална възможност за постигане на по-устойчив икономически растеж и по-бърза и ефективна конвергенция с останалите държави от региона на Триморието и ЕС чрез повишаване на свързаността – транспортна, енергийна и дигитална, което ще отключи неизползван до момента латентен потенциал за оптимизиране на производствата, търговията и икономическото сътрудничество.

Това се казва в официална позиция на ПП "Републиканци за България" относно участието на България и политическите реакции в страната след президентската среща на върха на Инициативата „Три морета“ в Талин на 19 октомври. Ето целия текст на политическия документ:

"Реалността на тази възможност трябва да бъде осъзната час по-скоро от българските политици. Спешността на това осъзнаване произтича и от факта, че страната ни получи домакинството на срещата на върха на формата през 2021г. и през следващата една година ще председателства инициативата. Обезпокоително е, че нито един български политик не поздрави държавата ни за постигнатия успех с официалното връчване на председателството в Талин – това не е успех на един президент, това е успех и възможност за държавата ни.

Още по-обезпокоително е, че нито един политик не коментира срещата на върха по същество, не спомена какви са заключенията и анализът за перспективите пред страната ни, как ще направим така, че да се представим не само протоколно „достойно“, но и да постигнем практични резултати и осезаем напредък както за самата инициатива и развитието на региона, така и за България – тук е моментът да отбележим, че летвата е вдигната високо от Естония. Никой политик не коментира какви послания бяха изразени на срещата от партньорите ни в контекста на инициативата, не анализира какви послания отправи на свои ред българският президент. Вместо това цялото участие на държавата ни бе принизено до посредствени коментари за невъзможността да бъде проведено в своята цялост двустранното посещение на президента и пропусната официална вечеря в Талин.

Липсата на съдържателен анализ е пореден признак за липсата на координация и сътрудничество между Президентската администрация и изпълнителната власт по въпросите на инициативата. Сигналите за тази липса се засилиха още през юни тази година, когато на среща на външните министри на инициативата, българският представител на ниво зам.-министър заяви, че е най-добре страната ни да поеме председателството през 2022г., след като, на срещата през 2019г. в Словения, България вече е заявила желание да председателства през 2021г., както и са проведени дипломатически срещи в началото на 2020г. относно съдържанието на темите за българското домакинство през 2021г. Подобно разминаваме е лош сигнал към нашите партньори, не само защото показва липсата на елементарен институционален диалог, но и защото е признак на неспособността на институциите да се обединят в услуга на значими теми и в изпълнение на националните интереси.

Липсата на осъзнатост за реалните възможности, които ни предоставя инициативата и отсъствието на отговорно политическо поведение, за съжаление, не са единственият проблем. Още по-обезпокоителна е липсата на разбиране на конкретни параметри на инициативата и тяхното функциониране. По време на своите изказвания в Талин българският президент няколко пъти подчерта, че за българското председателство ще е приоритет изграждането на ясен механизъм за вземане на решения относно избора на проекти за финансиране от фонда на инициативата. Тази заявка издава непознаване на философията и концепцията на фонда, който е управляван от независим изключителен финансов съветник - международна компания, специализирана в управлението и привличането на инвестиции, и решенията за избор на проекти за финансиране ще бъдат вземани от този съветник на база пазарна логика и възвръщаемост на инвестициите. Държавните глави са определили само целите и общата рамка на фонда в съответствие с мисията на инициативата. Този механизъм е избран именно, за да се осигури максимална прозрачност на решенията на пазарен принцип, като се избегнат всякакви възможности за политически натиск или влияние в полза на една или друга държава. Това е необходимо, за да се гарантира на частните инвеститори, които фондът се надява да привлече, че инвестициите им ще бъдат управлявани по пазарно най-целесъобразния начин. Именно това е и целта на финансовото участие на държавите членки във фонда – да го направят по привлекателен, стабилен и сигурен за частни инвеститори. Философията е все повече стратегически проекти за повишаване на свързаността да се реализират с частни инвестиции и чрез публично-частни партньорства, каквато е обичайната практика в Западна Европа, т.е. фондът е инструмент за сближаване на модела на финансиране на този тип проекти в страните от Инициативата „Три морета“, където подобни проекти по-често се финансират със средства от структурните фондове на ЕС, с този на по-старите членки от западната част на континента.

Друг обезпокоителен аспект от посланията в заявката на президента за приоритетите на българското председателство е акцентът върху нуждата от разширяване на инициативата към свързаност в сферата на науката и образованието като централен приоритет. Предвид високото ниво на амбиция на инициативата в стратегическо, икономическо и геополитическо отношение, подобен акцент показва ниско ниво на амбиция от страна на България. Без да подценяваме значението на науката и образованието, би трябвало да е ясно на всеки политик и експертен анализатор, че те не са обект на високата дипломация, към която се числи Инициативата „Три морета“. Републиканци за България призовава българските политици за по-отговорно поведение и по-високо ниво на експертна осведоменост по въпросите на инициативата.

Позицията и изказванията на българското правителство за съжаление показват пълна абдикация от работата в полза на българския международен интерес и добър образ. Изглежда политическият антагонизъм взема превес пред отговорността на държавността, а това е недопустимо. Реакцията на представители на българското правителство и липсата на всякаква позиция по съдържанието на срещата в Талин са поредното доказателство, че оставката на правителството е належаща, тъй като то е неспособно да изпълнява ангажимента си за служба в името на едно по-добро бъдеще на българските граждани".
Сподели:

Коментари (0)

Румен Петков: Кирил Петков трябва да носи отговорност за призивите протестиращите да тръгнат към политическа централа

Румен Петков: Кирил Петков трябва да носи отговорност за призивите протестиращите да тръгнат към политическа централа

"Закриването на Комисията по досиетата е закъсняло, а едни 10 милиона просто си отлитат. Няма причина БСП да променя позицията си за Комисията „Сорос“, смята той 

Повреден руски танкер от сенчестия флот може да заседне край Ахтопол

Повреден руски танкер от сенчестия флот може да заседне край Ахтопол

Не е ясно по какъв начин плавателният съд е навлязъл в българските териториални води.

Божидар Божанов: Лъжа е, че без редовно правителство еврозоната ще се провали

Божидар Божанов: Лъжа е, че без редовно правителство еврозоната ще се провали

"Всякакви технически аспекти на влизането в еврозоната вече трябва да са изпълнени"