Днес, по повод храмовия празник на руската църква-подворие „Св. Николай“ в София съвместна литургия ще отслужат архиереи от Българската патриаршия и Украинската православна църква (УПЦ) към Московската патриаршия.
Обичайно е за този празник да гостуват представители на Руската православна църква, чийто храм е нейното подворие – представителство при БПЦ. Но тази година очевидно празникът се използва, за да се даде отново публичност на проблема с Украинската православна църква. Ако в други години от Москва са изпращали собствено руски архиереи, то тази година е предпочетен архиерей на Руската патриаршия, но от диоцеза в Украйна – от автономната УПЦ. Това е митрополит на Житомир и Новоград-Волински Никодим - един от най-младите митрополити на УПЦ към Московската патриаршия, който за разлика от други свои събратя с по-умерени позиции, отстоява твърдо руската линия в Украйна. За посещението му Светият синод на Българката православна църква трябва да е издало разрешение, тъй като чужд епископ не може да пребивава на чужда територия и да гостува на друга поместна църква без позволението на нейното ръководство.
Очерталата се ситуация е много интересна на фона на твърде безцеремонното поведение на пловдивския митрополит Николай, който направи скандал от посещението на Волоколамския митрополит Иларион (Алфеев). Сега обаче очевидно Светият синод няма претенции срещу архиерея, който им изпращат от Москва.
Наблюдатели тълкуват този факт като опит Светият синод да стане проводник на руските интереси срещу Цариградския патриарх. Празникът на руското подворие се използва за масирано пропагандиране на руската кауза в Украйна, тъй като след празничната литургия, от 14.00 часа в пресцентъра на БТА гостът от УПЦ ще даде пресконференция за българските журналисти. След това те са поканени на коктейл, а от 15.30 часа ще им бъде показан филм за УПЦ към Московската патриаршия, оглавявана от митрополит Онуфрий.
Оскъдната информацията по този повод е изцяло безкритична и в интерес на Руската патриаршия, тъй като за гостуващият митрополит се говори като за представител на единствената канонична църква в Украйна. Игнориран е фактът, че документът, с който Вартоломей даде автокефалия на УПЦ, начело с митрополит Епифаний е упоменат като т.нар. томос.
Припомняме, че украинският църковен проблем, който не стихва вече няколко години, доведе до разделение на православния свят и гръкоезичните църкви, начело с Цариградската патриаршия, които признават УПЦ на Епифаний. Според някои прогнози се очаква УПЦ на Епифаний да бъде призната и от Румънската православна църква. В същото време Руската патриаршия настоява, че единствената канонична църква е тази, оглавявана от митрополит Онуфрий - теза, която се подкрепя безпрекословно както от Сръбската, така и от Българската патриаршии.
България
Руската патриаршия с нова хибридка: На гърба на БПЦ търси публичност на украинския църковен въпрос
Никодим Житомирски
Още от България
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Ураганен вятър преобърна ТИР на подбалканския път при Сливен
Пострада голям супермаркет в града, навесът за колички е бил отнесен
Зафиров: БСП е подложена на изпитание, няма да сме изтривалка на нечистоплътни интереси
Младите хора са моралният компас